Det jag skulle göra är att vara utomhus och utan att använda näsan gå raka vägen ner i källaren och lukta vid golv/vägg vinkeln.
Det är oftast där man känner mögellukten om det finns.
Är golven reglade eller är det gjutet ?
Är du osäker så brukar man känna/höra det om man stampar hårt med foten.
Stumt = gjutet
Lite svikt och ett lätt eko=uppreglat
På 70 talet ägnade man sig tyvärr åt diverse fullständigt idiotiska experiment med tryckt virke och annat istället för att åtgärda orsaken till att träet möglade och ruttnade.
Är det en sur lukt så kan det mycket väl komma från tryckta reglar i golvkonstruktionen.
Fredrik
 
Här verkar det däremot vara en löslagd matta direkt på betonggolvet.
 
Järnrikt vatten ser du på bruna avlagringar i toastolen.
Vad är det egentligen för lukt du känner? Så kallad källarlukt finns ju i stort sett i alla källare utan att dom behöver vara sjuka för det. Mögellukt brukar besökarna känna, till och med av dina kläder så fråga nån jobbarkompis eller nån som brukar hälsa på er. Ni själva kan ha vant er så att ni inte känner lukten av mögel.
 
mlkjhr skrev:
Så kallad källarlukt finns ju i stort sett i alla källare utan att dom behöver vara sjuka för det.
Njae, vänta lite nu. Det här är en inredd källare med öppen trappa upp mot övervåningen, dvs ingen sedvanlig förvaringskällare. Då ska det absolut inte lukta källare där nere. Då är det något som inte är som det ska. Angående mögellukt hävdar jag fortfarande att bästa testet är att ta med sig en handduk hemifrån enligt tidigare beskrivning. Kollegor och vänner har en tendens att inte alltid säga sanningen om de känner mögellukt. Det är en känslig fråga där man inte vill vara domedagsprofet.
 
Jag ska absolut testa det här med handduken!!!
men om huset luktat mögel borde man inte känna lukten direkt då man kommer innanför dörren då? Man känner ju mest lukten ibland men mest om man går ner i källaren, typ halvvägs ner för trappen.
Läste att husets grundläggning är uppmurad källare o sen stod det att bjälklaget är trä. Är bjälklaget taket då? Varken jag eller min man kan nåt om sånt här :)
 
Vad är uppreglade väggar o golv för nåt förresten? Det verkar va gjort av betong i källaren o man kan liksom inte se nåt problem nånstans mer än plastmattan i tvättstugan o det vita längst ner på tapeterna. Men det vita är inte luddigt eller nåt sånt utan helt enkelt bara en färgförändring i tapeten
 
Om det luktar mögel i ett hus kan man ofta känna det, men vi är väldigt olika på den punkten. Vissa har känsligare näsor än andra. Det stämmer också som någon annan nämnde ovan, att man snabbt blir van vid sin hemmalukt oavsett om där luktar mögel eller ej.

Bjälklaget är taket i källaren ja. Uppreglade väggar och golv innebär att man medelst (åtminstone i hus från 1980-talet och tidigare) träreglar dikt an mot betongplatta eller källarvägg bygger upp en innervägg eller golv. Dvs, det står träreglar i direktkontakt med betong vilket absolut inte är att rekommendera i en källarmiljö. Ej heller i oisolerade plattor på mark, dvs inte bara källarhus. Du märker om du har uppreglade väggar genom att knacka/slå på dem. Är det betong är väggen stenhård och låter stumt när du slår på den.

Ta några bilder på tapeten så får vi se hur det ser ut. Någon bild från avstånd och gärna även en detaljbild från närmare håll.
 
Min sambo har vuxit upp med en kompis vars familj bodde i ett riktigt mögelhus. Så han vet verkligen hur det luktar i ett sånt hus o säger att så luktar det inte hos oss.
Tog lite bilder på olika ställen. Den värsta bilden kommer ni säkert ropa mögel om med en gång men det luktar liksom inte mögel där ändå tycker jag. Vill också påpeka att det vita inte alls är luddigt eller nåt utan verkligen bara en färgförändring i tapeten. Tapeten är klistrad en bit ner på betonggolvet o vi har inte sett att den släppt någonstans. Inte heller har färgen på betonggolvet släppt där vi kollat.

Är bjälklag av trä dåligt o är det vanligt? Betyder en uppmurad källare som grund att det inte är uppreglat golv o väggar?
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilden längst upp har hamnat åt fel håll. Det vita är precis ovan golvet
 
Kolla med grannarna om det möjligen är så att det varit översvämning i källaren någon gång.
 
Svårt att säga om det beror på fukt i några större mängder eller om det helt enkelt har åldrats. Hade jag varit du hade jag slitit bort mattan och tapeterna och ev. reglat upp ett nytt ventilerat golv istället typ nivell eller liknande. Jag antar att källaren inte är dränerad?
 
Regla med nivell verkar väl dumt när det är en homogen betongplatta.Platon är nog mer lämplig.
 
Mögel kan vara lite lurigt eftersom man vänjer sig vid doften om man vistas i den. Men sätter du näsan nära där du kan misstänka att det finns och tar ett ordentligt andetag med näsan så känner du definitivt om det finns mögel, det sticker t.o.m i näsan.

En orsak till doften kan ju vara mattan som ligger i källaren. En gammal heltäckningsmatta kan lukta illa utan att det är mögel i den.

Ta hem ett par vänner och be dem bedöma lukten och kräv att de är ärliga! Kan vara lite känsligt att klaga på lukt hos andra...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.