roland53 skrev:
Ja, om det är en typ Grundfos pump som är väldigt vanlig i sammanhanget så det luftskruven som du skruvat av. Kommer det vatten där så är den avluftad. Eventuellt starta stoppa pumpen några gånger med skruven av.

Eftersom du fortfarande inte löst huvudproblemet så har jag följande frågor:

Fungerade värmesystemet förra säsongen?
Har någon varit och "pillat" på systemet sedan dess? Tex någon nyinstallation.
Om så, tänk efter exakt vad som förändrades, felet kan kanske härledas till detta?
Inga ventiler som ändrats?
Är felet på samtliga radiatorer eller bara några stycken?
Vad händer om du skruvar bort termostaterna på radiatorn?
I ventilen på radiatorn sitter en "pinne".
Har den fastnat i intryckt läge?
Om så, försök försiktigt att lirka den så den lossnar. Den skall lätt tryckas in och fjädra tillbaks när man släpper den.
Denna pinne är en sådan typisk grej som fastnar under sommarsäsongen när man sätter termostaten på noll.

okej ja det är en grundfos 13110009 - kopia.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


jag har bara bot här sedan 7 okt. men mormor bodde här innan ona gnällde om att det var kallt. sen innan 2000 så bodde mina kusiner här men då mins jag inte vad dom sa om det. men mormor har sagt att det börjar koka väldigt lätt i systemet. nej ingen har pillat på systemet. alla element är licka dant med och jag har kollat där vid termostaten det är bara ett element jag måste byta den på.

13110010 - kopia.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Där ser du på bilden vilket rör som är varmast jag tycker det borde vara trevärt om? sen är inte halva elementen kala utan inpresip hela utom en lite del av den sidan termostaten sitter på
 
DZA89 skrev:
Där ser du på bilden vilket rör som är varmast jag tycker det borde vara trevärt om? sen är inte halva elementen kala utan inpresip hela utom en lite del av den sidan termostaten sitter på
Jag tror du fokuserar på fel sak. Du diskuterar hela tiden flödesriktningen.
Jag tror inte det är problemet överhuvudtaget.
Om det mot förmodan skulle vara fel flödesriktning så är det i pannan skillnaden uppstår som nämnts tidigare i tråden.
Och det, menar jag, har betydelse, men inte så stor betydelse att värmesystemet skulle sluta och fungera.

Nej, fokusera på radiatorerna. När du har varmt fram till radiatorn så indikerar detta på att du har något fel på flödet över radiatorn.

Skruva bort en termostat helt. Vänta ca 10 min och se om temperaturen ändras. Om inte gör som jag tidigare nämnde med "pinnen" i ventilen. Återigen vänta ca 10 min eller så. Det tar lite tid att få upp värmen..
 
roland53 skrev:
Jag tror du fokuserar på fel sak. Du diskuterar hela tiden flödesriktningen.
Jag tror inte det är problemet överhuvudtaget.
Om det mot förmodan skulle vara fel flödesriktning så är det i pannan skillnaden uppstår som nämnts tidigare i tråden.
Och det, menar jag, har betydelse, men inte så stor betydelse att värmesystemet skulle sluta och fungera.

Nej, fokusera på radiatorerna. När du har varmt fram till radiatorn så indikerar detta på att du har något fel på flödet över radiatorn.

Skruva bort en termostat helt. Vänta ca 10 min och se om temperaturen ändras. Om inte gör som jag tidigare nämnde med "pinnen" i ventilen. Återigen vänta ca 10 min eller så. Det tar lite tid att få upp värmen..
jag har gjort så med alla elemen pinnen går att trycka in och den kommer ut o den går att snurra lätt. jag kanske fokuserar på fel sak men jag ska visa en bild som det verkar som att vattnet går.
13110010 - kopia.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

den delen som är inringad på elementet är den delen som är varm på alla element i huset. borde inte det varmaste röret gå upp till termostaten? vattnet tar lättaste vägen
 
Om du byter flödesriktning skulle inte vattnet fortfarande ta "lättaste vägen".
Tyvärr hänger jag inte med i din förklaring :cool:
 
inkopplingsforslag_TS500[1].gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

jag hittade en bild på den jag har min tank är nummer 2 mitt är inte kopplat sådär. och ladomat vet jag inte vad det är någon sådan har jag inte och som en tidigare i tråden nämnt så ska vattnet till element gå ut ur hålet ovan termometern. det gör det inte hos mig heller
 
inkopplingsforslag_TS500[1].gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

så där är mitt system typ
 
Ditt system är enligt vad jag förstår av dina skisser och bilder rätt rejält felaktigt, förstår om mormor tyckte det funkade dåligt. Precis som du märkt är flödesriktningen fel, röret upp mot termostaterna ska vara tillopp och varmast. Dessutom får du säkert väldigt dåligt driv genom elementen om du inte har andra regleringar som termiska ventiler etc kring kökspannan, som sagt tar vattnet lättaste vägen annars.

Ett mycket märkligt system, vem har ordnat det, rörmokare?
Har du bara en pump?
 
roland53 skrev:
Ja, om det är en typ Grundfos pump som är väldigt vanlig i sammanhanget så det luftskruven som du skruvat av. Kommer det vatten där så är den avluftad. Eventuellt starta stoppa pumpen några gånger med skruven av.

Eftersom du fortfarande inte löst huvudproblemet så har jag följande frågor:

Fungerade värmesystemet förra säsongen?
Har någon varit och "pillat" på systemet sedan dess? Tex någon nyinstallation.
Om så, tänk efter exakt vad som förändrades, felet kan kanske härledas till detta?
Inga ventiler som ändrats?
Är felet på samtliga radiatorer eller bara några stycken?
Vad händer om du skruvar bort termostaterna på radiatorn?
I ventilen på radiatorn sitter en "pinne".
Har den fastnat i intryckt läge?
Om så, försök försiktigt att lirka den så den lossnar (eller knacka på ventilhuset). Den skall lätt tryckas in och fjädra tillbaks när man släpper den.
Denna pinne är en sådan typisk grej som fastnar under sommarsäsongen när man sätter termostaten på noll.
Knacka direkt på pinnen tills den själv fjädrar ut det går bra med en liten hammare, med små lätta slag
 
Elkludde skrev:
Knacka direkt på pinnen tills den själv fjädrar ut det går bra med en liten hammare, med små lätta slag
okej har kollat alla det är en jag måste byta resten är bra men alla element är lika dana endå
 
DZA89 skrev:
okej har kollat alla det är en jag måste byta resten är bra men alla element är lika dana endå
Vad är det du måste byta?

Termostaten eller ventilen (där "pinnen" sitter) ?

Termostaten är bara till för att begränsa - "reglera" värmen när det blir varmare än önskat. Det är ju knappast fallet, just nu, för din del.??!!

Är det ventilen som du tycker behöver bytas?
Detta är en lite större operation, avtappning av värmesystemet bla.
Det går att åtgärda med enklare medel om man demonterar packningsdelen (som " pinnen" sitter i), men låt en röris göra detta. Om man gör fel så kan man orsaka en vattenläcka och därmed en onödig vattenskada.
 
Har kört mitt system baklänges i två år, vände på pumpen igår. Vi har aldrig haft problem med värmen under denna tid och har inte märkt någon större skillnad nu när vi bytte.
 
huggan skrev:
Har kört mitt system baklänges i två år, vände på pumpen igår. Vi har aldrig haft problem med värmen under denna tid och har inte märkt någon större skillnad nu när vi bytte.
Nä, just det, så enkelt är det ju. ;) . Vänd på pumpen och se vad som händer om du nu är övertygad att flödet går åt "fel håll". (y)
 
roland53 skrev:
Nä, just det, så enkelt är det ju. ;) . Vänd på pumpen och se vad som händer om du nu är övertygad att flödet går åt "fel håll". (y)
Om vi nu till äventyrs tittar på TS försök till skiss av sitt system i #1 som stöds av bilderna och vilka rör vid elementet som verkar varmast kanske det är relativt lätt att säga att dels är flödet felriktat genom rad och dels verkar systemet i princip felgjort. Finns det bara den pumpen är det ganska självklart att det funkar dåligt och särskilt kass med den riktning det verkar vara nu.

Normalt sett inverkar det i de flesta fall inte så mycket om en pump i en radkrets är felvänd men det är likväl helgalet och något som inte skulle behöva inträffa.
 
Krilleman
Men faktum kvarstår ju att TS i detta fallet (med stöd av principskissen #1) har allvarliga fel.

Radkrets går åt fel håll och radiatorer avger ca 30% mindre effekt på detta sättet. (Med TS pilar blått/rött går inte ihop om man följer rören) Så det är lite oklart här. Laddomat saknas helt och hållet med allt vad det innebär, kall retur i pannan (kondens och rost) - cirk.pump går konstant - pannan varmhålls i onödan. osv...)

Ombyggnad för ett korrekt system är (tyvärr) ett måste!

Och en post i forumet värme hade antagligen gett fler givande inlägg! ;) En forum-flytt kan vara på sin plats
 
  • Gilla
Missionären
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.