tja det är så att mina element inte blir varma mer en på ena sidan och jag har kollat lite på det och som jag kommer fram till så är vattnet fel kopplat. kolla på bilden vad ni tycker verme.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser konstigt ut. Man brukar ha en laddomat och en cirkpump. Säkert att du bara har en pump? Luftat elementen?
 
Krilleman
Men tanke på placeringen av den enda pumpen på din skiss, så lär du inte få någon cirkulation alls över radiatorerna.
 
"Vatten är som rörläggare, tar den lättaste vägen" sa min röris med ett skratt, när han var här och grejade.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
DZA89 skrev:
tja det är så att mina element inte blir varma mer en på ena sidan och jag har kollat lite på det och som jag kommer fram till så är vattnet fel kopplat. kolla på bilden vad ni tycker[bild]
Den blå pilen från elementet skall väl peka nedåt för det är väl den vägen returen går
men vattnet bryr sig inte om hur pilen veter;) Pumpen borde sitta vid pannan så inte vattnet trycksupp i returen
 
Redigerat:
jag ska ta lite bilder på hur det ser ut på riktigt. bilder kommer snart
 
DZA89 skrev:
tja det är så att mina element inte blir varma mer en på ena sidan och jag har kollat lite på det och som jag kommer fram till så är vattnet fel kopplat. kolla på bilden vad ni tycker[bild]
Principskissen är säkert korrekt, däremot har du inte klart för dig hur flödesriktningen är.

Om rött = varma sidan så bör detta vara tilloppet till radiatorerna dvs pilarna ritade åt andra hållet och motsvarande blå = kalla sidan bör vara retur till pannan.
Kolla på cirk pumpen. Den har en pil som visar flödesriktningen

Den lilla radiatorn har rimligen inte flödet in både från varma och kalla sidan. Detta måste vara felritat/feltänkt.

Som tidigare i tråden, pilarna styr ju inte flödet. Nej, jag tror snarare att du har luft i elementen eftersom "halva" elementet är varmt.

Prova att avlufta innan andra mer avancerade åtgärder provas.

Nästa steg är att kontrollera att cirk.pumpen verkligen fungerar. Den har oftast en avliftningskruv i pumpens axelhöjd. Skruva av denna (kommer några droppar) och känn försiktigt med en skruvmejsel om motoraxeln roterar.
 
Redigerat:
13110003 - kopia.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

cirkulationspumpens plasering

13110004 - kopia.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

rör ovan på acemulatorn

13110005 - kopia.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

den blå kommer direkt från cirkulations pumpen

13110006 - kopia.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

här är rören ner till elementet

13110007 - kopia.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

så här är det kopplat in i elementet

13110008 - kopia.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

här har vi pannan den blå är det som cirkulations pumpen trycker på
 
Göran.W
Oj där var fler fel.
Varmvattnet ska inte tas från toppen utan där pluggen sitter ovanför termometern.
I toppen säten man lämpligen en avluftningsventil-
Returen från elementen ska inte gå in i botten för då förstör man skiktningen när man kör in ljummet vatten i botten där det kallaste vattnet ska vara.
Det ser ut som en tekniktank och där ska returen in där pluggen nära mitten är.
 
roland53 skrev:
Principskissen är säkert korrekt, däremot har du inte klart för dig hur flödesriktningen är.

Om rött = varma sidan så bör detta vara tilloppet till radiatorerna dvs pilarna ritade åt andra hållet och motsvarande blå = kalla sidan bör vara retur till pannan.
Kolla på cirk pumpen. Den har en pil som visar flödesriktningen

Den lilla radiatorn har rimligen inte flödet in både från varma och kalla sidan. Detta måste vara felritat/feltänkt.

Som tidigare i tråden, pilarna styr ju inte flödet. Nej, jag tror snarare att du har luft i elementen eftersom "halva" elementet är varmt.

Prova att avlufta innan andra mer avancerade åtgärder provas.

Nästa steg är att kontrollera att cirk.pumpen verkligen fungerar. Den har oftast en avliftningskruv i pumpens axelhöjd. Skruva av denna (kommer några droppar) och känn försiktigt med en skruvmejsel om motoraxeln roterar.

tack för svar :) jo jag vet vilket håll vattnet går åt har redan kollat på cirk.pumpen den går åt det hållet jag målat men tror jag tänkte fel på värmen in i elementet. luftade alla igår stängde av cirk.pumpen och luftade alla element ingen luft i något. känner man på röret precis efter cirk.pumpen så känner man att det vibrerar så den borde funka o den är inte så jätte gammal vist den är over 10 år någonting men ska se så att den funka o sen se om jag kan lufta den.
 
Göran.W skrev:
Oj där var fler fel.
Varmvattnet ska inte tas från toppen utan där pluggen sitter ovanför termometern.
I toppen säten man lämpligen en avluftningsventil-
Returen från elementen ska inte gå in i botten för då förstör man skiktningen när man kör in ljummet vatten i botten där det kallaste vattnet ska vara.
Det ser ut som en tekniktank och där ska returen in där pluggen nära mitten är.

nej det varma vattnet går ner i toppen. sen åker vattnet iväg ifrån under elpatronen vid cirk.pumpen :) som på bilderna
 
DZA89 skrev:
vibrerar så den borde funka o den är inte så jätte gammal vist den är over 10 år någonting men ska se så att den funka o sen se om jag kan lufta den.
Vissa stänger cirk.pumpen under sommaren. Då är det inte helt ovanligt att den "sätter" sig när man vill ha igång den på hösten.

Glömde innan att du bör kolla expansionstanken.

Om du har en sluten tank med membran - kolla trycket, skall vara större än högsta punkten i ditt värmesystem. 1 bar motsvarar 10 meter i stigarhöjd.

Om du har en öppen expansionstank. Öppna fyllningsventilen och kolla när skvallerröret "rinner" över. Då vet du att tanken är full.
 
roland53 skrev:
Vissa stänger cirk.pumpen under sommaren. Då är det inte helt ovanligt att den "sätter" sig när man vill ha igång den på hösten.

Glömde innan att du bör kolla expansionstanken.

Om du har en sluten tank med membran - kolla trycket, skall vara större än högsta punkten i ditt värmesystem. 1 bar motsvarar 10 meter i stigarhöjd.

Om du har en öppen expansionstank. Öppna fyllningsventilen och kolla när skvallerröret "rinner" över. Då vet du att tanken är full.
nu har jag kollat pumpen den går runt. expansions kärlet fyllde jag på igår så det är fult. var ska luft skruven på pumpen sitta då? den enda jag hittar är den som jag skruvade dän nu för att se om den snurrade :)
 
Ja, om det är en typ Grundfos pump som är väldigt vanlig i sammanhanget så det luftskruven som du skruvat av. Kommer det vatten där så är den avluftad. Eventuellt starta stoppa pumpen några gånger med skruven av.

Eftersom du fortfarande inte löst huvudproblemet så har jag följande frågor:

Fungerade värmesystemet förra säsongen?
Har någon varit och "pillat" på systemet sedan dess? Tex någon nyinstallation.
Om så, tänk efter exakt vad som förändrades, felet kan kanske härledas till detta?
Inga ventiler som ändrats?
Är felet på samtliga radiatorer eller bara några stycken?
Vad händer om du skruvar bort termostaterna på radiatorn?
I ventilen på radiatorn sitter en "pinne".
Har den fastnat i intryckt läge?
Om så, försök försiktigt att lirka den så den lossnar (eller knacka på ventilhuset). Den skall lätt tryckas in och fjädra tillbaks när man släpper den.
Denna pinne är en sådan typisk grej som fastnar under sommarsäsongen när man sätter termostaten på noll.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.