Hej!

Tänkte kolla här om jag kunde få några värdefulla tips på vilket fönster jag ska välja till mitt lilla torp jag håller på att renovera:)

Har varit inne på ett tre kantigt (ganska stort) ett tag men har över gått till ett halvrunt fönster då jag tror att det kan bli lite för ''modern stuk'' utvändigt då huset är ganska gammalt!

Här kommer ett par bilder:

bild (30).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild (31).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


så nu vänder jag mig till er:) vad tycker ni? har ni några bra bilder får ni mer än gärna visa dom:)
jag vill ju ha så mycket ljus insläpp som möjligt då det är öppet till nock i huset och därför hade ett ganska stort varit perfekt men det får inte skämma den ''gamla'' känslan utvändigt:)

tacksam för alla tips jag kan få!!

MVH Fredrik
 
D09
alexxandersson skrev:
Hej!

Tänkte kolla här om jag kunde få några värdefulla tips på vilket fönster jag ska välja till mitt lilla torp jag håller på att renovera:)

Har varit inne på ett tre kantigt (ganska stort) ett tag men har över gått till ett halvrunt fönster då jag tror att det kan bli lite för ''modern stuk'' utvändigt då huset är ganska gammalt!

Här kommer ett par bilder:

[bild][bild]

så nu vänder jag mig till er:) vad tycker ni? har ni några bra bilder får ni mer än gärna visa dom:)
jag vill ju ha så mycket ljus insläpp som möjligt då det är öppet till nock i huset och därför hade ett ganska stort varit perfekt men det får inte skämma den ''gamla'' känslan utvändigt:)

tacksam för alla tips jag kan få!!

MVH Fredrik
En hel fönstergavel? :) ( som följer takvinkeln )

Rekommenderar pvc fönster pga kostnaden.
 
du tror inte det skämmer ut sidan?
har du någon bild på hur du tänkt? :)
 
Det där halvrunda tycker jag ser utomordentligt trevligt ut
Ett sånt här ungefär:
116.jpg

För stora fönster kan få torpet att se sönder-renoverat ut, så det tappar sin identitet.
Det var ju typiskt med rätt små fönster på de gamla torpstugorna.

Bilden är från
http://www.kronfonster.se/butiken/model/25-runda_fonster_halvrunda_fonster_lagerforda.html

PS
Lite vit färg på vindskivan hade nog varit snyggt också :)
Men det får väl vänta till våren förstås.

PS2
Välkommen till Bygga Hus-forumet Alexxandersson!
Det skall bli kul att få se fler bilder från ditt torp-projekt.
 
D09 skrev:
Rekommenderar pvc fönster pga kostnaden.
Fy sjutton, så okänsligt för gammalt hantverk och byggnadsstil att montera ett PVC-fönster i detta gamla fina hus. :thumbdown:
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Sitter själv och tittar på gavelfönster just nu (dock 70-talshus) och såg det här torpet komma upp på en bildgoogling:
http://sodergarden.files.wordpress.com/2011/05/p1010232.jpg

Om du vill ha lite mer ljusinsläpp, röstar annars också på halvmånen.
Eller som på bilden men skippa halvmånen och bara köra trianglarna eftersom du inte har två våningar.

Edit: kanske blir lite trång nu när jag tittar på din bild, men du kan ju inspireras, göra dem mindre, sätta dem närmre osv, kanske sänka nuvarande fönster lite.
Allt efter arbetsinsats...
 
Redigerat:
Lane skrev:
Sitter själv och tittar på gavelfönster just nu (dock 70-talshus) och såg det här torpet komma upp på en bildgoogling:
[länk]
...
Det där var ett jätteprojekt, hur hittade du det :)

Men där tycker jag varken snedfönstren med kattvindsplacering eller bågfönstren passar husets (eventuella) ursprungliga stil.
Knutbrädorna tycker jag dessutom är dubbelt så breda som de borde vara.
Det ser helt enkelt förbyggt ut. Lite för mycket av allt alltså, i mitt tycke.

Men det är säkert ett intressant renoveringsprojekt.

Och där finns ett par ungar (en kille och en tjej?) som alldeles säkert kommer att köra grävmaskin om 15 - 20 år (y)

20130825-215054.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Länk till denna ambitiösa blogg: http://sodergarden.wordpress.com/
 
tack för alla svar..

var ute och gick en runda med hunden och stötte på denna gamla ladugård:) tyckte det nock fönstret var ganska fräckt:) eller vad säger ni? tror ni man kan hitta något sånt eller är det special snickaren man får ringa?
hur tror ni det hade passat?


bild (32).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hemmakatten
Det där var ett fint fönster. Alla varianter med trekanter, konstiga former kommer bara att se konstigt ut. Om inte detta fönster så ett halvmånefönster. Vissa saker måste få kosta och fönster är inget du kommer att göra om.
 
vad tror du om ett fönster precis uppe i nocken? ett trekantigt? med spröjs i?
 
Varför inte använda det fönstret du redan har? (Eller ett lika stort om du tänker byta fönstren.)
 
D09
alexxandersson skrev:
du tror inte det skämmer ut sidan?
har du någon bild på hur du tänkt? :)
ImageUploadedByByggahus.se1384157241.155319.jpg ImageUploadedByByggahus.se1384157344.083254.jpg ImageUploadedByByggahus.se1384157361.659143.jpg


;)

ImageUploadedByByggahus.se1384157384.073843.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.