Hej!
Vi skall snickra kök om några veckor och min hustru är helsåld på den färg Kvänum har "Broby rökgrå". Är det någon som kan hjälpa mig med "receptet", NCS-kod eller kanske i Göteborgstrakten lån av lucka...:surprised: Skulle glädja frugan oerhört!! (och mig;))

Hoppfulla Hälsningar
Pontus
 
ullberg
Har ni ingen kvänumÅF i området som ni kan fråga eller låna en lucka av?

När vi skulle köpa ett kvänumkök (dock dimgrå) hette det först att det inte finns en motsvarande NCS och att det inte skulle gå att få fram.

När vi till slut ställde det som ett ultimatum för att vi skulle beställa köket (vi skulle måla en del närliggande snickerier och var inte intresserade av att köpa färgen genom kvänum) gick det plötsligt att prestera en NCS, dock med brasklappen att det inte var exakt, utan närmaste. Vi målade med den och min uppfattning är att det inte går att skilja dem åt.

Detta var ett gäng år sedan och jag hade trott de skulle bättrat sig på den fronten vid det här laget...

Jag jobbade vid tillfället i en färgbutik så redan innan vi fick dem att ta fram NCS-koden (att vi tvingade dem blev en pricnipsak i slutet) hade jag läst av en lucka, och jag vill minnas att den exakta läsningen hade en avvikelse från närmsta NCS, men det var inte mycket (för dimgrå, rökgrå vet jag inget om)

/U
 
Tack för replik. Har provat, dock vägrar de hjälpa till då det är "hemligt". Kan i.o.f. sig förstå det då vi gör eget kök. Men det vore kul att få reda på...
 
ullberg
Och låna lucka nekar de också? Det var förvånande, det fick jag göra.

/U
 
Hemmakatten
ullberg, du skrev i inlägg ovan att du "läste av" färgen. Hur gör man det?
 
Ett enkelt tips är att låna en NCS-färgkarta av närmaste färghandel och jämföra med färgen ni verkligen gillar så ni hittar rätt. Skulle gissa att med rätt utrustning så kan man läsa ut NCS-koden bara man har en provbit så kan ni låna en lucka så kan säkert en butik med rätt utrustning tala om vilken färg som ni är ute efter.
 
ullberg
Hemmakatten skrev:
ullberg, du skrev i inlägg ovan att du "läste av" färgen. Hur gör man det?
Man använder ett instrument som heter spektrofotometer. Det läggs mot ytan man vill läsa av, den separar de olika våglängderna och kan bestämma vilken färg det är. Den kan därigenom leverera närmaste NCS kulör (givet rätt programvara) och om den är synkad mot en färgbrytningsmaskin (färghandlarens är säkert det) kan den också ta fram ett mer exakt recept (mellan NCS-kulörerna).

när jag var i branschen var dessa fortfarande ganska dyra, åtminstone de med hög precision, men många färghandlare (kanske inte lågprisbutikerna eller de mindre färghörnorna i lokala bygghandeln dock) hade en. Nu vet jag inte prisläget, så kanske kan man köpa en egen (men hur man då kommunicerar exakt recept vet jag inte), så kolla med din lokala (kunniga) färghandel.

/U
 
Hemmakatten
Stort tack för utförligt svar. Hade ingen aning att man kunde göra en sådan färgbestämning.

Det löser kanske vårt problem. Vi har använt en lasyr till vårt hus som vi tog fram med hjälp av olika prover. Färgen är mörkt grå, upplevs som svart på håll, men har en mjukare framtoning. Kommer ihåg att det är svart, vitt, gult och rött i färgen. Hittar förstås inte lappen med exakta proportioner. Och färgbutiken där färgen köptes och sparades ned i deras färgdator har naturligtvis haft en datakrash och ingen backup.

När vi byggde friggebod trodde vi att vi hittat rätt kombination men den var för svart. Nu behöver vi kompletteringsmåla ett par mindre partier på huset och rätt färg är viktig.

Kan man ta med sig en färgflaga? Eller måste man bryta loss en.hel panelbit?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.