Jag har en idé som lixom inte vill lämna skallen trots att jag inbillar mig att det kanske gränsar till olämpligt att utföra det.

Vårt hus byggdes -93 med källare med god takhöjd i. -04 byggdes det till med ett "uterum" på plintgrund som är vinterbonat med vattenburen golvvärme och isolerglas (även om jag har problem med kondens i underkant).

Huset ligger i sluttning och idén går ut på att gräva fram källarväggen och göra om källaren till suterräng. För att göra detta krävs dock att jag stämpar av tillbyggnaden, gräver ut under och gjuter platta/murar källarväggar under befintlig byggnad.

Tillbyggnaden är ca: 5,5x5,5 i byggyta och jag tror att man skulle gå tillväga på följande sätt.

1. Förstärka infästningen av tillbyggnadens bjälklag mot befintlig källarvägg för att skapa ett riktigt stabillt "gångjärn".
2. Modifiera/komplettera bärlinorna som idag vilar på plintar som består av telefonstolp (!) så att man kan växla av hela strukturen mot stålbalk under.
3. Skapa upplägg på vardera sida av tillbyggnaden. Antingen stora plåtar eller rent av gjutna dito.
4. Lägga ändamålsenliga domkraftar på uppläggen och därpå placera stålbalken som bär upp hela tillbyggnaden.
5. Skapa en extern stabil placering för en referenslaser som kan övervaka att inget rör sig under projektet.
6. Börja gräva undan och hoppas på det bästa :D

Självklart skall proffs konsulteras och kanske utföra projektet i sin helhet med mig som åskådare men vad tror ni om upplägget?

Vore oxå intressant att få en gissning på vikten på en sådan här byggkropp.
Jag har dragit till med 500kg fönster, 3000kg virke, 500kg ytskikt och 500kg tak (plåt) = 4500kg. Kan det vara rimligt?

7601238_s.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
13_s.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tycker det låter som en fantastisk idé!

Naturligtvis under förutsättning att man gillar källare/souterräng.

När jag bodde på en lite ö i Göteborgs skärgård gjorde en nära granne något liknande, fast värre.
Hela huset, fast det var en ganska liten 1 1/2 plans-stuga, ställdes på stålbalkar, och krypgrunden grävdes och sprängdes ut till fullhöjd så de fick en rejäl källare. De nästan fördubblade boendeytan alltså.
Vad jag minns räckte det med fyra balkar att ställa hela huset på.
Så din "lilla" utbyggnad borde gå lätt att tillfälligt ställa på balkar.

Men jag har ingen aning om vad det hela kostade.
Tror inte ekonomin var en begränsande faktor där, om man säger så ;)
 
Hehe..

Det är det här, "om man säger så" wink.gif

Och tack för sparken i rätt riktning, jag tror detta kommer bli för bra för att låta bli. Det är bara budgeteringen som är svår att få grepp om.
 
  • Gilla
Joel Sandå
  • Laddar…
Det borde gå med några långa HEA balkar med upplägg utanför huskroppen och några tillfälliga stöttor mitt på balkarna som du får flytta på under arbetets gång....
 
Låter ju hur ballt som helst!
 
David_Berglund skrev:
Hehe..

Det är det här, "om man säger så" [bild]...
Jo, det brukar vara det :)

Men eftersom tillbyggnaden redan är
ett "uterum" på plintgrund som är vinterbonat med vattenburen golvvärme och isolerglas (även om jag har problem med kondens i underkant).
och alltså är gjord självbärande borde den ju ganska lätt kunna bäras upp av Enk Projektets HEA-balkar medan ni murar upp grunden.


För övrigt ordnar sig säkert kondensen med lite bättre ventilation.

Lycka till på färden!


PS
Snygg bild på huset! Har ni egen drönare eller helikopter?
 
Jo det känns ju som att förutsättningarna är hyfsat goda när det redan finns ett antal punkter att växla av mot. Har tillgång till några KKR 300x150x5 i 12m längd men de är kanske lite i tunnaste laget.

Räknar man fritt upplagd och en punktlast i varje yttervägg blir det nedböjning på nästan 100mm vid min uppskattning 4500kg..

Dock skulle man juh kunna börja att gräva i mitten och söka stötta upp den snarast möjligt innan all annan support försvinner.

Hittar man bara något ställe att hyra balkar på så är det nog helt överkomligt oxå, transporten lär vara den dyra pucken när det kommer till sådana längder.

Ang. fotot så är det taget av förra ägaren som en av annonsbilderna från en höglyftande skylift. Har sett skuggan från densamma på andra bilder tagna vid samma tillfälle. Har dock funderat på en quadrocopter för att det är tufft men det är en helt annan historia :)
 
vårt gamla hus hade en halv källare, det var att de hade grävt ut källaren efter att huset byggts. Grävt det som de kunnat sen stannat när berggrunden blev synlig.

Tror det var vanligare förr att gräva ut, 60-70 talet kanske det blev poppis med källare
 
Vanligtvis brukar nya husägare nöja sej med omdränering ( behövs eller ej) som mandomsprovet :).
Lycka till!
gaia
 
Bara du visar oss bilder under hela projektet så tror jag du kommer lyckas! (y)
 
Nu har det gått lite tid och många tankar har susat in genom ena örat och ut genom andra. :)

Efter en del mätningar har jag anledning att tro att det kan ha skett sättningar på tillbyggnaden, och det gör det naturligtvis ännu knepigare. Har kontaktat en geokonsult och just nu väntar på att föregående ägare skall samla ihop lite foton från bygget som del i en kartläggning om huruvida det gjorts rätt eller ej.

Detta kan jag se på två sätt. Det ena är att jag inte borde röra något för att det troligen har stannat i sättningen vilket så klart är jättetråkigt eftersom det stänger dörren till vad jag tycker är en bra idé. Det andra är att det finns en ännu större anledning att göra om grundläggningen under denna tillbyggnad, så man får det rätt gjort.

Härefter följer frågan om hur, vilket jag förvisso så klart skall ta med geokonsulten i fråga. Men man tänker och funderar själv så det knakar.

Och en sak som jag funderat på är om jag skulle påla den nya grunden till tillbyggnaden vilket då skulle bli som en form av gigantiskt bergsförankrat L-stöd för hela huset i övrigt, vilket lär göra saker stabilt tänker jag. Och som tillägg till det har jag oxå funderat på att gjuta hela uteplatsen, vilket då skulle ge möjlighet att påla hela husets bredd för att inte få någon skillnad i bärigheten i husets utbredning. Kanske överkurs men så har jag tänkt.

Och igår slog det mig att om jag utför pålningen som den allra första åtgärden innan jag gör något annat, så kan jag ju växla av hela tillbyggnaden i pålarna innan grävningen. Och vips kändes det som en så mycket förenklande åtgärd att pålarna kanske blir kostnadsneutrala jämfört med att stämpa upp det med något annat som måste rivas. Och när de väl är där gör de väl gissningsvis nytta även i den färdiga lösningen.

Vad tror ni om detta?
 
S
min kommentar det blir dyrt och krångligt men genomförbart.
 
Ingen som har något mer att tillägga?

Det återstår ju att se efter utredning om pålning är nödvändigt eller lämpligt ö.h.t.

Men att lägga ett par 10'or på pålning och på köpet få en stabil avväxling för tillbyggnaden medan man gräver känns ändå ganska prisvärt. Skall man istället ha ut en massa långa balk med lastbilstransporter åt båda håll, någon maskin som kan lyfta dem på plats, hyra några ändamålsenliga domkrafter, samt en massa vanliga stämp osv osv. Det drar iväg.

Så tänker jag... Är jag fel ute? :x
 
S
får jag fråga vill ni bo i huset medans arbetet görs?
du tänker ju rätt, men kanske blir över 100000kr för bara pålningen. (om den behövs)
 
Behöver du mer bostadsyta? Skulle alla gånger ha avstått projektet om jag klarat mig med bef yta. Huset är mycket fint som det är och man slipper suterränghusets verkliga minus: lång trapp för att komma dit där man normalt vistas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.