Hej!

Har nu fått klart en liten första del av husets nya utseende vad gäller panel. Är nybörjare så jag har använt denna del för att lära mig(genom ett antal misstag på vägen). Det har verkligen varit 2 steg fram och 1 steg bakåt. Men hur som helst är det ju fantasktiskt roligt att snickra själv och hitta lösningar och metoder för att komma framåt!!:wow:

Fortfarande fattas hängrännor och bilderna är tagna direkt efter lite kompletteringsmålning därav de "blanka" partierna som inte torkat.

Vad tycks?

Mvh

Thomas Photo 2013-11-08 14 54 06.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Photo 2013-11-08 14 54 25.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Photo 2013-11-08 14 55 26.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Photo 2013-11-08 14 56 27.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Photo 2013-11-08 14 59 33.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det ser snyggt ut, men jag tycker inte fönstren harmonerar med stilen.
 
Håller med dig Stefan! Har lite olika funderingar där men alla detaljer runt fönstrena är skruvade så jag enkelt kan montera bort och byta fönster. Just fönsterbyte är en utmaning som jag inte känner mig redo för än.

Om jag byter skulle jag dessutom nog vilja ha andra mått som inte är helt kvadratiska vilket ger en extra dimension till jobbet.Men det är kanske där jag ska lägga nästa års ROT.....
 
Redigerat:
det kanske blir ok med en delad fönster med mittstolpe? Storleken behöver ej ändras, tycker jag. Bara du klär lika bredd på ovansidan som på sidor av fönster för att behålla "balansen". Snygg hantverk!
gaia
 
Tack Gaia!

Menar du att fönsterfodrens bredd ska vara lika på sidan och ovanför? Och att jag därefter ska sätta överliggaren ovanför fodret?
/Thomas
 
Håller med om att fönstren inte riktigt harmoniserar. Den billigaste lösningen är väl att sätta en fuskstolpe o eventuellt fuskspröjs på det befintliga fönstret för att få det lite "äldre".
 
tänkte mest på de fönster på första bild i väggen med stege på som kanske är inte fixat än?
gaia
 
  • Gilla
Thoomas
  • Laddar…
tänkte på knutarna. jag hade velat ha dom i nivå med lockläkten, alltså utanpå panelen.
(y)
 
Riktigt snyggt! Tror fodret blir jättefint på fönstren som inte har takfot precis ovanför (det försvinner lite på denna vägg)

Men du har ju ingen knutbräda, har du målat sista panelbrädan vit? Sen att brädan med profil ligger utanpå läkten ser lite knasigt ut. Kanske en röd bräda bakom som läkten ansluter mot och sen profilbrädan utanpå? Men som sagt, snyggt.
 
Tack Larsa och duagaard!

Det där med knutbrädor var nytt för mig. Har som Larsa skriver målat sista panelbrädan vit vilket var så det såg ut innan jag började riva. Får kolla lite mer på detta med knutbrädor.

Om ni skulle sätta knutbrädor på mina knutar hur skulle ni göra då? Ta bort yttersta lockläkten och lägga breda knutar som går över mellanrummet som locket täcker?
 
Jag hade försökt få in en bräda som börjar ngn cm från läkten. Eftersom den bygger 22mm ut så "tjänar" du ju det (hörnet blir större). Jag skulle gissa att 22x120 på ena sidan och 22x95 på andra blir bra (behöver alltså ca 10 cm från knuten till läkten). Annars får du gå ned till 95 och 70.
 
Ok,tack! Får kolla på det. Innebär isf att jag skulle behöva måla falu röd över den vita alkydoljefärgen intill lockläkten. Vet inte om det funkar.

Har knutbrädor någon funktion eller handlar det om estitik?
 
Det är mest estetik. Du kan nog inte köra faluröd på tidigare målad, utan får i så fall skrapa eller hyvla bort färgen.
 
Larsa skrev:
Det är mest estetik. Du kan nog inte köra faluröd på tidigare målad, utan får i så fall skrapa eller hyvla bort färgen.
Just det! Man ska inte göra det svårare än nödvändigt. Blir till att skrapa lite i så fall... (y)
 
Etapp två avklarad på panelbytet.

Före: Photo 2013-08-02 10 45 15.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter: Foto 2014-09-16 10 00 55.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En bild från bygget:
Foto 2014-07-15 12 17 37.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.