Nu har det hänt igen, någon har råkat komma åt stickproppen till frysen så att den åkt ut och frysen stannat.....

Givetvis märker vi heller inget förrän det börjar rinna tinade blåbär över tvättstugegolvet. :(

Så.... det jag efterlyser är en (trådlös?) givare som placeras inne i frysen och en mottagare med larm som man kan ha på lämpligt ställe.

Någon som vet om detta finns att köpa någonstans?

Vi funderade på en vanlig trådlös ute/inne-termometer men då måste man ju ändå gå och titta på den för att se att det är OK med frysen....
 
Jag har en sådan här som rökgastermometer,men den går ner till -50 grader,så den går att använda till kyla också.Jag har min mottagare vid datorn och slår på den då och då,för att hålla koll.
http://www.jula.se/tradlos-stektermometer-135870
 
Från avdelningen för "mecka själv" så hittar vi tex. denna termostat
http://www.conrad.se/?article=621870 som ser ut att ha tre poler så det är förmodligen både NC/NO-funktion på den. Koppla den till en röd glödlampa i köket så kommer du aldrig mer missa att frysen inte håller tempen! .
 
I förra huset hade vi en trådlös väderstation från CO för att hålla koll på tempen i ett fristående pumphus. Gick att ställa in larm också vid låg temp.
 
Mecka själv orkar jag inte med, köper hellre något som funkar direkt. :)

Nu har jag iaf provat med en trådlös termometer men det verkar bli väldigt dålig mottagning genom frysen som är av plåt(?), jag måste ha mottagaren någon meter från frysen för att signalerna ska gå fram.... :(
 
Tycker att det enklaste vore att fixa så att stickproppen inte kan åka ut, tex nåt klammer eller annan anordning.
 
Jo jag har redan satt dit en vinklad stickpropp som då gör så att sladden går parallellt med väggen istf rakt ut. :)
 
Kan man inte ha en ute/inne-termometer ändå, den jag har till akvariet, som iofs inte är trådlös, kan ställas in så den larmar om tempen går över och under angiven max- och mintemp? Kan inte vara en helt ovanlig funktion... Fast den piper ju inte jättehögt, så det funkar bara om man har frysen i närheten av där man är dagligdags.
 
Tack för förslaget Wagner!
Jo vi är i närheten av frysen flera gånger dagligen eftersom den är i tvättstugan, var hittar du en sådan termometer med inbyggt larm?
 
Finns det något prisvärt?

Ska köpa en beg frysbox som kommer stå på ett ställe jag inte är så ofta.
Vill ha ett larm där så jag åtminstone hör larmet om jag går förbi utanför dörren.
 
Kjell har denna : http://www.kjell.com/sortiment/el/v...grometrar/proffstermometrar/tfa-lt-102-p48669

eller kan ha, när jag försökte köpa en plockade dom fram en helt annan termometer men det var rätt artikelnummer så "det kan bli så ibland" av allt som man fick... Men du kan ha bättre tur på din lokala butik.

Jag köpte en från ebay. Kom bara så långt att jag satt upp den och såg att temperaturen i boxen var bra, tog mer än 5 minuter att få till larmfunktionen så det har jag kvar. ...
 
Väcker denna tråd!

Är det någon som har förslag på produkt som larmar när frysen blir för varm?

Vill ha den pipande grejen i köket och frysboxen står en våning ner i källaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.