R
Jag har idag fjärrstyrda uttag som jag styr med en fjärrkontroll köpta på jula får nån hundralapp. Men jag undrar, finns de likadana dosor som man sätter i vägguttaget som man styr med sin mobiltelefon med nån app? VIll inte lägga en förmögenhet men finns det någon enkel sådan lösning?
 
Kolla in tellstick. Med en sådan borde du kunna styra dina befintliga uttag.
 
R
ja nått sånt är det men jag tolkar det som att jag måste ha en dator igång hela tiden med en usb driven tellstick för att de ska funka? Finns de nått utan en sån där usb driven en eller en utan en hel dosa som kopplas till modem tro?
 
tellstick.net funkar utan en dator, du kopplar den till ditt hemmanätverk.
 
R
ja de är väl den boxen för 1000kr o sen får man köpa uttag utöver det?
 
japp
 
Du behöver inte köpa nya uttag, de du har från Jula går att styra direkt med tellstick. Tellstick Net kostar för övrigt 795 på Jula för tillfället.
 
R
f91jsw skrev:
Du behöver inte köpa nya uttag, de du har från Jula går att styra direkt med tellstick. Tellstick Net kostar för övrigt 795 på Jula för tillfället.
Ja nu ser jag, julas kontakter är kompatibla med tellstick. Men är tellstick den enda av sitt slag som finns på marknaden, finns de andra eller typ noname produkter som är billigare, finns de på ebay och vad kallas de då?
 
Redigerat:
Nexa har en liknande produkt som är lite dyrare och inte verkar vara så populär. Vet inte om det finns billigare motsvarigheter.
 
Roland112 skrev:
Ja nu ser jag, julas kontakter är kompatibla med tellstick. Men är tellstick den enda av sitt slag som finns på marknaden, finns de andra eller typ noname produkter som är billigare, finns de på ebay och vad kallas de då?
Den enda produkten som också kommunicerar med dessa enheter som jag känner till är RFXtrx433 (finns en granntråd om den produkten). Den kostar dock lika mycket som Tellstick Net men då behöver du också ha en dator att koppla in den i eftersom den ansluts med USB till skillnad från Tellstick Net.
 
R
ok, så tellstick är billigast. Går det att ställa in timer med tellsticken med julas kontakter?
 
Ja. Kom bara ihåg att du är beroende av att Telldus servrar är uppe och fungerar för att du ska kunna styra dina lampor.
 
Kan varmt rekomendera Tellstick.net har haft den c:a 2 år nu och är mycket nöjd, använder mestadels julas brytare, men även nexa för inbyggnad. Använder Remotestick appen (fantastisk app gein) för att styra med androidtelefonen och någon annan app för ipad
 
R
finns appen till både android o iphone?
 
Roland112 skrev:
finns appen till både android o iphone?
Nej, just den finns bara till Android. Men det finns andra alternativ till iPhone. Den mest populära är nog TellEvent.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.