Vi har ett förråd som jag tänkt göra om till tvättstuga. I dagsläget är golvet bara rent källargolv, alltså betongen.

Kan man bila upp och sätta in en golvbrunn där utan att lägga in klinker runt om. Bara måla golvet runtom?
 
Ja, klinker är ju inte ett krav på något vis...? Eller tänker du mer på tätskikt?
 
Tänker på om det är vanligt att göra så? Snyggt? Målat betonggolv är ju mycket billigare än att låta klinker läggas på 10 kvm.
 
Så gjordes alltid förr. Enkelt, snyggt, håller skapligt troligtvis några 10-,tals år.
 
Snyggt är väl en smaksak, men målad betong går enligt min helt personliga uppfattning inte att jämföra med klinker. Ett klinkergolv är vansinnigt mycket snyggare och ser mer påkostat ut utan att för den skulle behöva kosta mer än golvfärg (med viss modifikation för suspekta no-name-golvfärger som inte kostar något).
 
Jag valde att lägga klinker i min tvättstuga. Passa på att köpa när något byggvaruhus har kanpanjpris, då blir det säkert samma pris eller billigare än golvfärg.
 
Annars är det inget fel med att måla, men köp då en färg av god kvalitet. Det finns ju även olika sorters epoxi man kan måla med, och sen lacka på.
 
svindyrt med golvfärg väl? klinkers kan man väl lägga för en 100 per m2 om man gör det själv gissar jag...
 
I en tvättstuga handlar det mer om funktion än utseende tycker jag, tex lättstädat, underhållsfritt osv. Ett betonggolv med marmofloor avsett för våtutrymmen är någorlunda snyggt, håller i 30 år, är extremt lättstädat, man kan göra allt arbete själv utan att vara speciellt händig, inga verktyg behövs förutom en roller.Tvättstugan är väl inte ett utrymme man visar upp för sina bekanta för att visa hur snyggt det är? Summa summarum, jag skulle måla!
 
Vi är väl olika där helt enkelt. För egen del gör jag inte en enda renovering för att visa upp för andra. Jag gör det för att jag tycker att det är fräscht och snyggt. Så för min del är även en tvättstuga trevligare om jag tycker att den är snygg.
 
  • Gilla
Lucioperca
  • Laddar…
EndZone skrev:
Vi är väl olika där helt enkelt. För egen del gör jag inte en enda renovering för att visa upp för andra. Jag gör det för att jag tycker att det är fräscht och snyggt. Så för min del är även en tvättstuga trevligare om jag tycker att den är snygg.
Självklart, men funktion måste balanseras mot utseende. Ett marmofloorgolv till exempel behöver inte vara fult bara för att det är lättskött.
 
Jag skulle tänka så här;
Bila upp golv för golvbrunn = lagningen kommer förmodligen att synas
Måla golvet - ja då måste man kanske finspackla golvet dels för lagningen och kanske andra småskador.
Målat golv - i ett källare golv är det alltid fuktvandring, detta kan testas genom att klistra en bit plast på kanske en 1 m2. Vänta någon vecka så se om det är kondens under.
Denna ev. fukt hindras att ventileras bort om en tät målarfärg appliceras - inte bra för betong plattan.

Klinker - ja själva klinkerplattan är ju tätt, men fogarna gör att fukt från betongen kan vandra upp och ventileras bort.

Sedan den personliga smaken- För min del vinner kakelplattan :)
 
mlkjhr skrev:
Självklart, men funktion måste balanseras mot utseende. Ett marmofloorgolv till exempel behöver inte vara fult bara för att det är lättskött.
Ja om det vore så att klinker inte skulle vara lika bra funktionsmässigt, bara utseendemässigt så skulle jag hålla med dig. Nu är ju så inte riktigt fallet. Hur som helst, jag reagerade mest mot att det lät som att man renoverade hemma bara för att visa andra ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.