Mitt badkarsavlopp är tätt och jag behöver uppenbarligen rensa golvbrunnen/vattenlåset. Frågan är hur!! Har googlat och googlat men hittar ingenting som liknar den lösning som sitter väl gömd långt under mitt badkar.

Det finns ingenting att dra i, ingen knapp att trycka på och det ser ut som själva anordningen sitter komplett fast, med någon sorts taggar!?! Den verkar liksom inte bestå av fler än en del...

Har försökt känna med handen runt kanten nere i det vattenfyllda hålet, men där är inte heller något att ta fästa på. Har också försökt dra upp skiten med en krok, utan att lyckas med att få den att röra på sig. Ännu mer konstigt är att materialet känns som någon blanding av plast och någon typ av metall...beroende på var man "hackar" på den.

Har någon sett denna lösning förut? Tips till hur jag får upp den? Eller den kanske inte kan tas ut?? Oavsett måste den rensas, jag behöver få tillbaks min dusch!!!

Tacksam för alla tips!
2013-11-07 22.50.07.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ta till standardutrustningen som funkar till diskbänk, handfat, toa och golvbrunnar.

plunger431x300.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fyll upp golvbrunnen med varmt vatten först.
 
Det ser ut som det går att lyfta upp den inre plastdelen. Ser 3 flikar att lyfta i tror jag. Sitter kanske med oringstätning så man kan få lirka lite !? Bara gissning, men de brukar vara demonterbara.
 
Det ser ut som ett nedvikt handtag i nedre delen av bilden (den vita delen).
Om det är så; vik upp denna och lyft upp hela insatsen. i övrigt som inlägg # 3
 
Sugpropp såklart! Det verkar som ett vettigt förslag. Tyvärr vet jag inte hur det ska gå till dock eftersom golvbrunnen är under badkaret där det är som djupast... och badkaret står inne i hörnan i badrummet och det finns typ ingen plats att flytta det!
Det finns verkligen inga handtag - det vita man ser är en enda del och den sitter stenhårt fast.Har försökt lirka på kanten/flikarna med en kniv, det händer absolut ingeting förutom att det känns som man kommer göra sönder något om man fortsätter hårdare...
 
Skura och skölj rent runt kanten först så du inte har en massa grus i skarven mellan insats o golvbrunn. Prova sedan att stoppa ned fingrarna i hålet (urk) och tryck till vänster. Då borde insatsen glida upp om den är lös.

Badkaret kan du ta bort genom att lyfta det i ena kortsidan och ställa det på högkant. Då kommer du åt att städa ordentligt.
 
Tack för goda råd:) Mixtrade upp badkaret på högkant och använde vattenrensaren! Inget litet jobb men det blev bra till slut!
 
  • Gilla
HandySmurf
  • Laddar…
Grattis
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.