Fasen vilket trevligt garage!
 
Riktigt nice. Skulle vara kanon med svarv och fräs men det kostar ju:confused:. Rostfria luckor och lådor verkar intressant, hur är skarven på rostfria plåten? tål den lite vatten eller olja?
 
Vet inte vad du menar exakt när du skriver "skarven".
Plåtarna på alla luckor/lådor är i ett enda stycke, de är vikta runt träskivan som de sitter monterade på. Från baksidan kan det såklart komma in vatten/olja, det är dock inget jag ens kan tänka mig att det leder till problem om man inte har en tvätthall eller liknande. Klarar de miljön i ett kök så bör väl ett garage också gå bra.
 
Tänkte på Ikeas laminerade produkter typ bänkskivor luckor och liknande. Kommer vatten i kontakt med spån/mdfskivan så brukar det inte bli så snyggt. Jag skall ta en titt på deras rostfria lådor. Kanske går att göra en mobil lådhurts och avläggningsyta till ett bra pris.
 
Visst finns de problemen du nämner när det gäller laminerade produkter, men jag skulle inte tro att Ikea är mer utsatt än någon annan, tvärtom. Nedan kan du läsa om ett test där Ikeas laminatbänkskivor faktiskt blev näst bäst i test: http://www.testfakta.se/hem_hushall/article88898.ece

Sen kan jag bara svara för mig själv, men mina bänkskivor och skåp i garaget utsätts för betydligt mycket mindre fukt än de jag har i köket.

Ps.
Det är ett förbxxxat fint garage du håller på att färdigställa!
Ds.
 
Redigerat:
Mitt garage är 7*10 m. Längs ena väggen har jag pallställ. Palldragare och lyftbord är något jag haft stor nytta av. Lika så sladdvinda i taket. Tryckluft och eluttag på utsidan underlättar också, är du som jag får du ändå skruva i carporten om ett par år för att det är fullt.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Haha blir det fullt får man bygga ett till.
 
imponerande garage, man blir lätt avundsjuk :) får man fråga vad budgeten är på ett sånt garage?
 
Slutnotan kommer att landa på 200k
 
väldigt fint bygge.
känns att det är genomtänkt med att du har det du behöver i samma utrymme. el, tryckluft, informationsdatabas me internet, arbets yta osv osv.
sen är ja jäkligt nyfiken på programmet du har användt för att beräkna hållfastheten i stommen.
 
Är den högra porten helt vertkal-gående eller höglyft (viker av längre upp)?
Är det dragfjädrar på den?
 
Jag hade satsat på en längre arbetsyta med en tålig bänkskiva samt underskåp med gott om förvaring. Det som postades tidigare med köksskåpen i svart från IKEA i kombination med rostfria luckor var snyggt och passar inte bra i ett garage.
 
Korvgubbe
Tänk igenom noga hur mycket förvaring du tror att du kommer behöva om fem år. Lägg sedan till 50% på det så är du nog nära sanningen. Elfa-system och lagerhyllor är flexibla och bra om än inte speciellt damskyddade och ger inte samma städade intryck som stängda luckor.

Sen hade jag nog satsat på att bygga en rejäl arbetsbänk som är dubbelt så lång som din nuvarande, underskatta aldrig behovet av bänkyta!
 
För egen del (och säkert många andra) växer behovet med förvaringsutrymmet, därför har/får man aldrig tillräckligt av det.
Man tillåter sig skaffa mer saker innan man rensar.
 
Redigerat:
falkn skrev:
Jag hade satsat på en längre arbetsyta med en tålig bänkskiva samt underskåp med gott om förvaring. Det som postades tidigare med köksskåpen i svart från IKEA i kombination med rostfria luckor var snyggt och passar inte bra i ett garage.
Vad som passar bra eller inte får väl ändå anses vara en smaksak.
För mig passar det alldeles utmärkt, laminatskivorna är lätta att hålla ren och är perfekta för diverse jobb. Självklart är de olämpliga för svetsarbeten, men till detta har jag ett stålbord.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.