Elfråga - vp rör till utanpåliggande uttag är det tillåtet?

Hmmm sitter och projekterar ett litet projekt med tilläggsisolering "inåt" av ett par rum.
Gäller alltså att sätta reglar 45x45 alt 70x45, isolering och ny gips på ett par väggar. Idag sitter det infälld uttag i rummet. Jag skulle kunna leva med utanpåliggande uttag. Är det då tillåtet att dra ut vp rören lite så de sticker ut ur den nya väggen och sedan sätta utanpåliggande uttag över dessa? Eller får utanpåliggande uttag bara anslutas med utanpåliggande kabel (av någon anledning jag inte kan komma på?)? Hittar inget när jag googlar om detta.

Nästa fråga. Är detta ett sådant "byte av el uttag" som man får göra själv om man har "tillräcklig kunskap" eller måste det till en elektriker?

Ordet är fritt!
:)
 
Men varför inte bara sätta nya dosor i väggen du reglar ut och använda befintliga uttag du redan har?
 
Varför inte sätta nya dosor och dra nya rör (och sedan koppla in sig på befintliga rör?)
Att skarva ut dosor 70 mm gör ingen direkt glad.

Protte
 
  • Gilla
CalleQ
  • Laddar…
Det är helt ok att installera som du tänkt med utanpåliggande uttag till infällda rör. Du får inte enligt reglerna göra det själv om man ska se det helt formellt, du får själv avgöra hur långt du ska töja dem men det är alltså inte tillåtet.

I övrigt kan du med fördel göra som nämns ovan med nya infällda dosor.
 
Jo men känner mig lite lat... :-D
Sedan så tror jag i detta fallet jag inte störs av utanpåliggande uttag...
De infällda uttagen som sitter där är en "blandning" och åker i alla fall. Inte snygga alls!

Men mest är jag intresserad av om det är tillåtet med vp-rör direkt in i utanpåliggande kontakter. Det blir ju en blandning av utanpåliggande/indragen installation. Allt som står i forumet om utanpåliggande installation talar alltid om utanpåliggande kabel också. Ser inget skäl till att det inte borde gå att göra som jag vill men tänkte fråga om någon vet bättre!
 
Borde väl inte vara så svårt att bryta upp en ränna i den gamla gipsen och försiktigt "dra fram/inåt" det gamla VP-röret lite så att det kommer ut genom den nya gipsen? En "muff" på slutet om längden inte räcker kanske... Och böja runt två spik så det sitter kvar...
 
GK100
Varför är det inte tillåtet? Jag ändrar ju ingen dimensionering av uttag eller dylikt. Drar inte ens om minsta kabelstump. Ändrar alltså varken kabellängd eller antal belastningar på säkringen. Jag byter ju egentligen bara ett uttag. Nyfiken!
:-D
 
Det är av rent formella skäl, du ändrar i den fasta installationen, tar bort dosor, flyttar rör etc. Givetvis blir det närmast fånigt i ditt fall men ändå kan det inte falla under rent byte av uttag som du får göra med nödig kännedom som det brukar heta.
 
  • Gilla
trollkungen
  • Laddar…
prototypen skrev:
Varför inte sätta nya dosor och dra nya rör (och sedan koppla in sig på befintliga rör?)

Protte
Det var så jag menade - Beklagar om jag var otydlig - Jag hade alla gånger skarvat på rören ett par centimeter och satt nya dosor i väggen för att få infällda. Snyggare, enklare att möblera kring, tål lite mera stryk dessutom.
Är kableriet för kort får du be din elektriker byta tåtarna mot nytt helt enkelt!
 
Ja OK det köper jag.
Hmmm får se var jag lägger mig. Det ska ändå hit en elektriker för jag vill ha en JFB vid huvudsäkringen (saknas helt idag) och lite annat trassel (och där någonstans går nog min gräns även om jag fattar helt hur man skulle gjort ;-)
 
trollkungen skrev:
Borde väl inte vara så svårt att bryta upp en ränna i den gamla gipsen och försiktigt "dra fram/inåt" det gamla VP-röret lite så att det kommer ut genom den nya gipsen? En "muff" på slutet om längden inte räcker kanske... Och böja runt två spik så det sitter kvar...
Precis, en smal sak om det bara är ett rör uppifrån. Du behöver inte ens byta dosor eller ledningar. Såga av spikarna, hugg lite i gipset och lyft ut hela paket till nya väggytan. Att dosan hamnar någon centimeter högre upp spelar ingen roll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.