Hej,

antag att man kan bygga ett hus på traditionellt vis till en kostnad av 20 000 kr/kvadratmeter. Hur mycket mer skulle det då kosta att bygga det som lågenergihus (1/3 av energiåtgången) eller som passivhus? Antag en normalstor villa i Skåne.

Tack!
 
Kan du specificera lite mer vad du menar? Vilka kwh/m2år skall normal-, lågenergi- och passivhusen få använda?
 
Antag att man bestämt sig för att bygga en normalstor villa. Man kan välja mellan att bygga den traditionellt, som minienergihus eller som passivhus. Tänkte göra en enkel investeringskalkyl för att se på vilken tidshorisont respektive hus blir lönsamt.
Max energiförbrukning:
Traditionellt: 90 kWh/m²/år
Minienergihus: 30 kWh/m²/år
Passivhus: 15 kWh/m²/år
 
Det var ungefär som jag trodde du menade...
Jag kan inte/orkar inte försöka, men den som försöker skall använda 55 kwh för det traditionella huset för att få en rättvis bedömning. (55 är högsta lagliga förbruk för en villa om den inte värms med ved/pellets)
 
Det går väl att skissa lite. Jag menar göra överslagsberäkningar.

Lägg på 95 - 145 mm isolering runt om hela klimatskalet så har du svaret.
Uppgradera fönstren ett snäpp (och minska samtidigt fönsterytan något, vilket minskar kostnaden).

Vad är normalt i dag i kataloghus? 250 mm isolering?
Lägg på lite mer.
Tag samtidigt bort golvvärme, frånluftvärmepump och annat sådant som inte behövs och stoppa i stället in en effektiv FTX.

Jag tror inte att prisskillnaden blir så stor. Det kan kanske rent av bli billigare, maskinerna är ju inte gratis.


Bild från verkligheten:
Jag har själv 310 mm isolering i väggarna, ingen golvvärme, FTX och kamin, LLVP, inga andra värmekällor.
Gott att bo i Härliga Halland (y)
 
Hur mycket mer skulle det då kosta att bygga det som lågenergihus (1/3 av energiåtgången) eller som passivhus? Antag en normalstor villa i Skåne.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.