Jo vet detta. Men frågan var vad felet på varför värmen till huset kroknar vid -15.
Jag gissar på elpatron konstrukrion dålig eller trasig
 
Izvek skrev:
Jo vet detta. Men frågan var vad felet på varför värmen till huset kroknar vid -15.
Jag gissar på elpatron konstrukrion dålig eller trasig
Men, om pumpen ger 6 kw och huset behöver 7 kw, så är det väl inget konstigt om det blir kallt.
I dag används en annan pump. Vad har den för inställningar? De säger ju en hel del om husets behov.
 
Har ägaren kollat om det bubblar i synglaset vid drift? bubbel = för lite köldmedia.

Menar du att den nya vp går in på elpatron vid - 15 C.?

Du angav ju att den nya vp hade samma effekt och fungerade bra?

Allt annat lika borde ju den gamla uppföra sig lika den nya. Gå in på elpatron ung. vid samma utetemp.

Om även den nya vp också kroknar vid -15C och slår på elpatron, ja då är det kanske id'e att titta på elpatronen i den gamla VP.

En anläggning, bör enligt mig, fungera utan tillsatsvärme, men det är en dimensionerings fråga. Det finns olika tänkesätt om detta.
Men dålig kapacitet kan bero på dåligt dimensionerad kompressor, kollektorslang eller för stort hus ifht anläggningen. Men detta tycks inte vara fallet här, om inga andra driftförhållande ändrats?
 
Det du säger är helt sant. Och det ägaren sagt är som en gåta för att jag har funderat på samma sätt som ni..

Pumpen ska fungera enligt ägaren. Men den nya pumpen fungerar bättre enligt ägaren. Vilket gör en konfunderad efter som båda pumparna är lika starka eeller samma effekt
 
Izvek skrev:
Pumpen ska fungera enligt ägaren. Men den nya pumpen fungerar bättre enligt ägaren. Vilket gör en konfunderad efter som båda pumparna är lika starka eeller samma effekt
I vilken egenskap intresserar du dig för denna VP? Är du spekulant på den?

Om så, kolla allra först vilken kylmedia som finns i den. Detta står i regel på märkesskylten.
även mängeden kylmedia står på denna skylt.
Om det är en förbjuden köldmedia typ - Lägg ner projektet, då är VP inte värd något utan tvärtom bör skrotas och skall allt gå rätt till skall en certifierad kylmontör utföra detta arbete = kostnader.
 
Är du säker på att pumparna är på samma effekt bara för att båda heter 10 kw betyder inte att dom lämnar 10kw vid 50 grader på utgående vatten.
 
Ja 10kw är ju tanken att är d märkt med d. Så kan den produsera de. Men klart är pumpen någe fel på så stämmer ju inte denna märkning lika bra..

Vilket kylmedia äre man ska akta sig för som blir dyrt att byta ut
 
Izvek skrev:
Vilket kylmedia äre man ska akta sig för som blir dyrt att byta ut
Se inlägg # 15
 
Ska göra ett besök hos kompisen å se vad d är för någe..
 
Izvek skrev:
Ja 10kw är ju tanken att är d märkt med d. Så kan den produsera de. Men klart är pumpen någe fel på så stämmer ju inte denna märkning lika bra..

Vilket kylmedia äre man ska akta sig för som blir dyrt att byta ut
Det är en ganska stor skillnad om det är 10 kw vid 50 graders framledning eller 10 kw vid 35 graders framledning.
 
smurfen72 skrev:
Det är en ganska stor skillnad om det är 10 kw vid 50 graders framledning eller 10 kw vid 35 graders framledning.
Jag fick lära mig i skolan att effekt räknas;

Effekt (k)W) = U (Volt) x I (Ampere) x cos fi och har inget med temperatur att göra :D.

Har detta ändrats på senare år ? :(
 
Redigerat:
Om det vore en elpanna är säkert uträkningen rätt men en vp som lämnar 10 kw vid 35 grader framledning lämnar mindre vid 50 graders framledning. Hur mycket mindre beror säkert på massor som bland annat vilken typ av kompressor det är en kolv kompressor sjunker mera i effekt och lämnar gissningsvis 8-9 kw vid 50 grader.
 
smurfen72 skrev:
Om det vore en elpanna är säkert uträkningen rätt men en vp som lämnar 10 kw vid 35 grader framledning lämnar mindre vid 50 graders framledning. Hur mycket mindre beror säkert på massor som bland annat vilken typ av kompressor det är en kolv kompressor sjunker mera i effekt och lämnar gissningsvis 8-9 kw vid 50 grader.
Är det inte verkningsgrad du tänker på??

Den beror ju på kompressor, typ av köldmedia och en del andra parametrar.
 
smurfen72 skrev:
Det är en ganska stor skillnad om det är 10 kw vid 50 graders framledning eller 10 kw vid 35 graders framledning.
Japp! Just på grund av att verkningsgraden förändras när vätskornas temperaturer förändras.

(Kul att se er, smurfen och Roland)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.