Hej,
Jag byggde ett nytt garage (byggsats) i somras men känner att jag behöver förstärka takstolarna om jag skall kunna använda den övre delen till förvaring. Det är CC 1200 mellan takstolarna och den liggande regeln är 45x120. Denna är även skarvad på mitten. Som ni ser på ritningen nedan så är det ett ganska brett garage och det är det som ställer till det.

Första tanken var att lägga på en 45x195 regel bredvid den befintliga 45x120 och därmed även öka isoleringsdjupet till 195mm. Men iom att det är så långt mellan långsidorna så behöver jag skarva även den. Hur bra blir det? Om golvet sviktar har ingen betydelse men jag vill helst inte att taket böjer ner sig.

Tanken är att använda utrymmet til enklare förvaring av lite flyttlådor dvs inget allt för tungt. Är detta möjligt?


Mått.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Att "uppgradera" takstolar på det här sättet blir ju lite av en gissningslek.

Vad är det för typ av takstolar, taklutning?

Bäst vore nog om du kunde tillföra en bärande balk undertill på längden av garaget, dvs det som i bilden är vertikalt. Denna bör i sin tur stå på stolpar eller avväxlas så att belastningen fördelas ut på en större del av syllen, samt avväxlas över porten. Detta är ett ganska stort ingrepp och lite besvärligt i efterhand, men ger stor extra bärighet.

Om det "bara" är några smågrejer som ska upp, skulle jag nog skruvlimma plyfaremsor på båda sidorna av hanbjälken, med förskjutna skarvar, istället.
 
Du kanske kunde testa att skruva på ett plattjärn (utan skarv) i nuvarande balks över och underkant. 10mm tjocka ökar styvheten 10ggr. Du måste ha tätt med skruv speciellt på ovansidan men de behöver inte vara speciellt grova säg 4 x 55-75 mm.
 
Takstolarna är av fackverkstyp och taklutningen är på 27 grader.

Det blir svårt att få in en bärande balk i längsgående riktning och att sätta stolpar i garaget funkar ej.
Sektion.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är skruvlimma plyfaremsor med förskjutna skarvar bättre än 45x195 balk?

Kan man få tag i 7m+ plattjärn eller menar du endast över skarven?
 
Hela vägen, ev får du svetsa. Ger i princip samma bärighet som en 140 mm hög I-balk i stål.
 
Menar du att ett 4mm tjockt plattjärn med höjd på 55-75 mm ger samma bärighet som en 140 mm hög I-balk? Låter konstigt.

Är det meningen att sätta ett plattjärn på båda sidorna om hanbalken?
 
Tror jag skrev 10 mm tjocka, och ja de skall ligga på "flatan" på över och undersida av 120 mm balken. Inget konstigt alls.
 
Ja, att förstärka översida och framförallt undersida av en balk, ger avsevärd förstärkning.

Plyfaremsor har nackdelen att de kommer att ge skarvar, dock lättare att arbeta med och avsevärt mindre egenvikt även jämfört med 45x195 balk, dessutom lite lättare att få till för "hobbysnickaren". Plattjärn går ju att få långa obrutna, vilket är en fördel. Dock inte så busenkelt att få upp på befintlig vind kanske, och man vill kanske undvika att stå där uppe och svetsa dem samman.
 
Varför inte bygga en takstol i mellan dom andra på plats? Då blir det cc 60. Inget märkvärdigt med det. Jag har gjort det många gånger.
 
Har är en bild på en av mina senaste projekt med takstolar till ett sovloft på cc60:

120127 b.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Darby
  • Laddar…
Nu kanske jag förenklar problemställningen en smula, men vad är egentligen problemet med att bara ställa dit några flyttkartonger? Takstolarna lär knappast braka pga det......

Jag antar takstolarna är dimensionerade på sådant sätt att du kan krypa där uppe idag och då lär inte några flyttkartonger ställa till problem heller.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Valdemar Atterdag skrev:
Har är en bild på en av mina senaste projekt med takstolar till ett sovloft på cc60:

[bild]
Var är låsningen som hindrar denna konstruktion att vika sig åt sidorna? Jag saknar en tvärpinne eller större plyfaskiva vid nock alternativ stagning vid takfoten som låser vinklarna på armarna. Du borde ju åtminstone låsa dina vertikala stödpinnar på sidorna med plyfa......
 
MathiasS skrev:
Var är låsningen som hindrar denna konstruktion att vika sig åt sidorna? Jag saknar en tvärpinne eller större plyfaskiva vid nock alternativ stagning vid takfoten som låser vinklarna på armarna. Du borde ju åtminstone låsa dina vertikala stödpinnar på sidorna med plyfa......
Just det. Det här var bara på början. Och jag har inte lagt upp bilderna på slutresultatet.
 
Att bygga extra takstolar, eller iallafall sätta dit en extra hanbalk på cc 600 har jag funderat på. Men det är skarvarna som ställer till det i mitt huvud. Det är inte så lätt att hitta träbalkar i 7000+ längd.

Idag är takstolarna fria, dvs där ligger inget golv på dem. För att lägga dit ett golv så inbillar jag mig att takstolarna måste förstärkas. Det är som sagt inga tunga lådor som skall upp där men jag vill ha bra marginal.
 
Du behöver inte brädor på 7 plus meter. Och det är inte så svårt med skarvarna. Plywood, bygglim och spik eller skruv så har du din 7 meter längd. Och sen behöver du kanske inte bygga takstolar till hela garaget, bara där du skall ha din förvaring. Kanske klarar dig med två eller tre extra.

Det hade jag gjort, i alla fall. Tar en halv dag att bygga ihop detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.