Hej!

ska dra trådar till ett spegelskåp som ska ha belysning samt 230v uttag och nu till frågan, Vilken höjd ska jag dra ut kabeln på? och på vilken vis? ska det vara en dosa där eller räcker det att dra ut en kabel? och sen undrar jag om det räcker med 3 trådar? fas nolla jord? när jag ska ha knappen för belysningen i spegel. Sen tänkte jag om jag vill tända på vanliga strömbrytaren är det bara att dra in en extra kabel då? hoppas ni förstår:) det är typ ett sådan här jag ska ha http://www.hafa.se/sortiment-badrum/badrumsskap/quiq-spegelskap-500-vit-matt

tacksam för svar
 
När mitt badrum gjordes om drog elektrikern bara slang ut, ingen dosa. Vilken höjd beror ju lite på hur högt du vill placera skåpet.

Då du förmodligen alltid vill ha ström till uttaget måste du dra nolla, fas, jord och en tändtråd från brytaren.
 
Det finns en standardhöjd på antingen 2.1 m rakt ovanför spegeln eller 1.7 vid sidan. Detta är inte speciellt heligt, men man bör väl försöka tänka lite inför framtiden och andra typer av badrumsskåp.

Detsamma gäller antalet ledare. Nu har du strömbrytaren i skåpet men i framtiden kanske man vill ha strömbrytare på väggen, plus ett uttag med konstant ström. Så ska du verkligen dra kabel så välj en 4-ledare som Realdoolar säger. Är det rör med FK går det alltid att komplettera i efterhand.
 
Jag drog VP-rör med kulo för att slippa kopplingsdosa och för att jag ansåg att FK-kabel oskyddat bakom badrumsskåpet låg lite i gråzonen till att vara fel.

Jag drog fram kabeln i mitten bakom skåpet.
 
Får man dra kulo i rör längre sträckor än rakt genom vägg?
 
Nej, men man kan ju skala upp den bit som ska in i röret. för uppskalad kulo är ok att dra in i ett rör. Sedan är väl inte kulo godkänd i ett badrum.
 
E
Vissa betecknar ju all utanpåliggande kabel för kulo. Det är lite kul o höra.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
205 cm över färdigt golv brukar vara ett bra mått om man inte vet vilket skåp man ska ha...
 
Sedan bör man påpeka att om du sätter ett uttag, oavsett om det sitter på väggen eller på ett skåp, så gäller avståndsregler till dusch och badkar. Minst 120cm till dusch och minst 60 cm till badkarskant.

Och det måste skyddas av en jordfelsbrytare.
 
Satte upp ett badrumsskåp häromdagen. Enligt beskrivning skulle skåpet sitta på 1,86 tror jag. Kommer det för lågt så syns kablarna på ovansidan.
 
roli skrev:
Får man dra kulo i rör längre sträckor än rakt genom vägg?
Vet inte vad jag fick kulo ifrån, det var EKK som användes... :)
 
E
Jag tar alltid ut kabeln på MAX 1900 öfg. Det är nästan bara Svedbergs jävla skitplåtskåp som inte har utrymme bakom skåpet där man får plats med kabeln.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.