Hej,

Planerna på att bygga om badrummet på övervåningen i trähuset från -44 börjar konkretiseras. För att få ett större badrum tänkte vi flytta en vägg ca 70 cm. Med största säkerhet är denna vägg inte bärande, men jag vill höra några andras åsikter innan den går i bitar.

badrum_1.jpg

Planlösningen är inte klar, men det lutar åt att toaletten placeras i en nisch. Tyvärr är nischen bara 75 cm bred, någon som har idéer om detta mått är tillräckligt för normalbyggda personer att komma in, göra det som skall göras och ta sig ut? ???

Tackar
 
Tror att 75 cm blir lite trångt.. Kanske inte just vid toabesök utan mer vid städning, torkning av små barnrumpor mm. Om det inte skulle gå att bredda nischen skulle jag, om det går, flytta toastolen någon annanstans. Nischen skulle då kunna användas till tex inbyggda hyllor/skåp, handfat + spegel, tvättstapel mm.
 
Går väggen du vill flytta tvärs takstolarna eller parallellt med dessa?

I det senare fallet är väggen inte bärande (sannolikt).

 
Väggen går tvärs takstolarna. Tvärsnitt på takstolarna ser ut såhär:

takstolar.jpg

Stödbenen vilar på balkar parallellt med nock och långsidor. Ger detta mer info?
 
Jepp. Ser det ut så törs iaf inte jag säga något mer.... :)
 
Vi har en gubbe på byggnadskontoret i kommunen där jag bor, han kom hem till mig & svarade på alla dumma frågor jag hade i samband med pannrumsbygge gällande bl.a. rivning av väggar etc. Detta verkar vara en service som kommunen har utan att ta ut nån avgift.

Han gav en massa andra matnyttiga tips också, tex att det var för glest mellan "pinnarna" i räcket till trappen om jag skulle ha barn här.

Det kanske finns något liknande där du bor, det är ju svårt att avgöra på en bild på datorn om en vägg är bärande eller inte, men ett proffs på plats ser det direkt med tanke på takstolarnas konstruktion osv. Han kanske även kan ge tips om mått osv på toaletten....

/ Fredrik
 
Tror att 75 cm blir lite trångt.. Kanske inte just vid toabesök utan mer vid städning, torkning av små barnrumpor mm
Det ligger väldigt mycket i det. Vi har en gästtoa på nedanvåningen som är just 75cm bred, och vi har två barn på 1½ och 3 år. Vår toa är endast 120 - 130cm lång och på ena långsidan finns dörren. När den är öppen är det OK att hjälpa barn men med stängd dörr är det mer eller mindre en omöjlighet. Men att vara själv där inne är inga problem, man kan t.o.m. vända sig om ;)

Mvh
Thomas
 
Mycket beror ju på hur djup nischen är, kommer man att helt sitta inne i nischen?

I så fall skulle jag nog tänka mig för en gång till.
 
Precis som MathiasS antyder så bör du nog undersöka grundligt huruvida din vägg är bärande eller ej. Den frågan överskuggar ju alla detaljdiskussioner om muggens utformning...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.