IMG_0882.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0884.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0887.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kök innan rivning.

IMG_0896.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0897.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter rivning. De visade sig att väggen där kylen och städskåpet stod struntade man helt i att putsa upp. Såg ut som kriget.

Tanken är att regla upp för spottar med 45x45+ gipsskiva på 18mm. Skall ha Led spotlights. Hela huset är i betong+gips, både väggar och tak.


IMG_0901.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0902.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0903.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0904.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här har väggarna putsats upp dock inte allt. Taket är reglat och de stora hålet i väggen är ifylld med lättbetongskivor (dom vita på sista bilden) samt att elen har flyttats upp. På den sista bilden kan man se att dom har struntat i att putsa väggen.


Jag har en fråga, som ni kan se på vissa bilder så har vi 2 tilluftskanler. Ett av dom hamnar (på den lilla väggen) bredvid kyl och frys som skall byggas in. Vid komemr att ha en 10cm täcksida längs med den väggen som kanalen sitter på, de gör att vi kan ha kvar kanalen. De jag undrar är, skall jag sätta igen de hålet eller skall ja ha kvar de? De som jag oroar mig för är att fuktig luft strömmar in till kylen och frysen eller överdriver jag? Samma sak gäller igentligen för den andra breda väggen där tilluften är nästan mitten på väggen. Den kanalens överkant hamnar precis under bänkskivan på de skåp som kommer att hamna där. Skåpen de gäller kommer att innehålla inbyggnadsdiskmaskin micro samt ugn. De är ett halv högt skåp.

Så mina fråga för den kanalen är om man ska behålla eller sätta igen?

Fortsättningen följer, har veckan ut på mig att färdigställa inför köksleveransen som sker nästa vecka. Elektrikern är inplanerad till imorgon. VVS kommer att vara som innan, så ingen åtgärd kommer behöva tas då den är nybytt.
 
Nej du har nog inte två tilluft.

Den inne vid hörnet är en ventil rätt ut, för det var ett skafferi där innan. Vanligt förr, fortfarande kanon, då det hålls svalt. Vetter troligen åt norr. Vill du inte ha skafferi, sätt igen.

Den andra är väl frånluft, alltså kanalen för köksfläkt (om egen kanal) eller spiskåpa (om delad kanal med grannar).
 
Tack för dit svar Nicklas.

Bägge hålen är ventiler rätt ut och bägge har suttit i Skafferier ;) Men du tycker jag skall sätta igen dom?

Hålet för ventilationen till fläkten sitter i taket, du ser den på sjätte bilden. Den är den som vi har gjort en liten ram runt, så att man får dit en flexslang fast vi sänker taket.
 
Fundera lite extra på om det inte går att inrätta ett skafferi i det nya köket. Skafferi är ju ett smart "mellanting" mellan kylskåp och rumstemperatur. Kanon för vissa varor (grönsaker som gurka te x) och ovärderligt vid te x strömavbrott. Med en tallriksventil går det ju att stänga av ventilationen i skafferiet efter behov.

Den som blir över kan ni gott slå igen.
 
Njae... Tänk lite termodynamik nu! Behovet av att producera kyla (över tiden) i kyl/frys är ju för att rummets värme "tar sig igenom" ky/frys:s isolering in i det. De W som krävs för att producera kyla blir ju därefter till motsvarande antal W värme. Vill man producera sänkning av kylskåpets temperatur från omgivande 22 grader till att på insidan hålla 5 grader så går det en viss energi att sänka temperaturen 17 grader. Har man själva kyl/frys placerat i en inbyggnad som är, säg 15 grader så krävs mindre energi att sänka 10 grader till 5.

Det absolut bästa vore ju att ky/frys monteras i ett hål i yttervägg, där hela kylskåpet stod utanför (ex på altan) och att bara baksidan med kompressor, kondensor osv finns inne i huset. Häpp, det blev visst en värmepump! :) Kan ju vara lite mycket bök för en förbrukning på 100 W att behöva gå ut för att hämta saker i kylen!? ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.