Har sökt lite utan hittat exakt rätt. Men kanske är dålig på att söka...

Jag har en Myson badrumsfläkt som jag försökt koppla in. Jag tänkte koppla den till samma sladdar som jag tar el till lampan från. Där har jag blå, brun samt jord. På fläkten har jag L, N och LT. Vill jag bara ha fuktstyrningen ska jag väl bara koppla till L och N, eller? Men då går fläkten hela tiden... Spelar ingen roll hus jag vrider på timern eller fuktstyrning.

Fläkten:http://www.amigaab.se/Servlet?page=...th=sEL;sKLIMAT;sVENTILATION;sFr%E5nluftsfl%E4

Stort tack för hjälp!
//anders
 
Partille Anders skrev:
Jag har en Myson badrumsfläkt som jag försökt koppla in. Jag tänkte koppla den till samma sladdar som jag tar el till lampan från. Där har jag blå, brun samt jord. På fläkten har jag L, N och LT. Vill jag bara ha fuktstyrningen ska jag väl bara koppla till L och N, eller? Men då går fläkten hela tiden... Spelar ingen roll hus jag vrider på timern eller fuktstyrning.

Fläkten:[länk]

Stort tack för hjälp!
//anders
Ja, den länken innehöll inte (vad jag kunde hitta) en installationsanvisning ?

Vad händer om du kopplar N och LT ?
 
Bilden var bara vilken fläkt jag har. Fick inte ens med bruksanvisning... LT är till extern brytare som jag förstod det. Hade det kopplat så på en annan bostad. Vilket fungerade, men då fungerade inte fuktstyrning såklart. Jag hade tänkt att jag enbart skulle ha den på fuktstyrning nu.

Ej testat N och LT.

Tack för svar!
 
ullberg
Enligt (den ganska taffliga) bruksanvisningen: MYSON X 100 TH

Så är min tolkning att du kopplat rätt (enbart L & N). Hur länge lät du den vänta (tänkte om den gick på timern)?

Dock står det att man inte får vrida på timerpotentiomentern utan att första frånskilja matningen (är det inte för övrigt så att badrumsfläktar måste ha allpolig brytning?) så om du gjort det finns möjligtvis en risk att något gått sönder.
 
Den slutade aldrig gå, hade igång den i 40+min och den stängdes aldrig av. Och självklart skruvade jag på timern och fuktstyrningen under tiden det gick ström till den. Nu var den inte helt ny. Jag sätter den i källaren i stället med en separat brytare där det inte är fukt på samma sätt som i badrummet

Köpte en billig, men med bra IP-klassning, till badrummet med dragsnöre så länge.

Tack för svar!

//anders
 
Vi hade en myson med fuktstyrning, men den funkade aldrig riktigt bra. Problemet var iofs det omvända; den ville inte starta.

Slutade med att vi installerade en PAX istället. Funkar klockrent - varje gång.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.