Först tänkte vi; "åh, man kan få ett eget hus billigt!"
Men när man skrapat på ytan så...

Fick höra av säljare att platta med golvvärme INTE gick att ordna.
Inte heller pulpettak.
Plus att de inte var så pigga på att man gjorde en hel del själva.
Fönstren ville de inte byta ut.
Trist.

Deras utgångsstandard ser ju ut som en i en hyrestrea och ska man ha parkett och kakel/klinker så drar det iväg rejält.

Deras planlösningar känns också lite "instängda".
Fick höra att de inte var så villiga på att man ändrade om med väggar osv.

Jag förstår, ärligt, att Älvsbyhus vice VD's dotter köpte hus från annan leverantör.

Har nu fått intressanta kalkyler från både Götenehus och Myresjöhus.
Båda med golvvärme på båda plan, pulpettak,rostfritt i köket,köks-ö, trägolv, klinkers, stora fönster (ner till golv) mm.
Målningsbiten tar vi själva.
 
Ja så é det, nu får ni ett "eget hus som är något dyrare" istället. Man får ju ofta det man betalar för. Åtminstone vg ytskickts-standard, enligt min mening  ;)
 
nytt sätt att välja hustillverkare.välja efter om vdn bor i firmans hus eller inte?Undrar hur det ligger till med det. Svaren du får här på ditt inlägg kommer vara av 2 slag-de som tycker att Ä-hus är oantastligt bra och de som inte tycker det... Lycka till med bygget! 8)
 
Vi kommer antagligen bygga ett Älvsbyhus...

Men jag håller med om att man får vad man betalar för, inget konstigt med det. Dom är ju så billiga just på grund av deras något billigare standard, tillsammans med masstilverkningens fördelar. Nackdelarna med den samma måste man ju acceptera om man vill ha ett så billigt hus...

Jag tycker det är synd att folk inte inser detta, alltså att man nästan blir arg och hatiskt inställd till Älvsbyhus, bara för som inte kan bygga ditt drömhus. Det är inte det dom pysslar med, punkt slut.

Vi kommer betala ca 1,5 miljoner för ett nyckelfärdigt 1½plans med oinredd ovanvåning. Totalpris, alltså, inget tillkommer. Kostnaderna för huset bli 1,2 miljoner. Då har vi valt till Takkup, parkett i hela huset, klinkers i hall, finare köksluckor, mm, mm. Vi hoppas till och med att vi kan få ner priset 100-150 tusen till på grundarbetet, som jag diskuterar i annan tråd.

Detta blir absolut INTE vårat drömmhus, och visst, planlösningen kanske inte är exakt som vi vill ha den.

Men vi har resonerat som så, att om vi skulle köppt ett gammalt hus, hade vi betala samma pengar, om inte mer. Vi hade fortfarande inte kunnat välja varken ytskikt eller planlösning, men vi hade fått betydligt högre driftskostnader. Vill vi sedan snygga till, riva väggar, ändra efter vi flyttat in, kan vi göra det, precis som vi hade fått göra i ett äldre hus. Men vi har fortfarande en betydligt billigare driftskostnad!!!

Men vill man bygga sitt drömhus, då ska du inte vända dig till Älvsbyhus, det håller jag verkligen med om...

PS. Sen finns det kanske även dom som det sagt klick vid första ögonkastet även när det gäller Älvsbyhus, och dessa männsikor behöver man väl inte se ner på. Smaken var ju som baken... ;) DS
 
Det finns inga fria luncher och alla övriga klyschor. ;D
Det finns ett annat sätt att slippa betala dyrt för bra kvalitet och det är med egen tid. Vi har byggt lösvirkeshus med i våra ögon mycket hög standard för en bra bit under Älvsbyhuspriser men då lever vi bara på en inkomst under byggtiden också. Den andra har ägnat sig åt bygget. Å andra sidan sparar vi en massa pengar på detta. En sparad slant är två tjänade. ;D
Så, ta ett uppehåll i karriären och bygg lite hus i stället. Det kommer att visa sig vara ditt mest lönsamma år.

Annars har jag full förståelse för folk som bygger Älvsbyhus. Hemskt trista men också hemskt prisvärda.

mvh
David

 
[quote author=Strixx

Men vill man bygga sitt drömhus, då ska du inte vända dig till Älvsbyhus, det håller jag verkligen med om...

PS. Sen finns det kanske även dom som det sagt klick vid första ögonkastet även när det gäller Älvsbyhus, och dessa männsikor behöver man väl inte se ner på. Smaken var ju som baken...  ;) DS[/quote]

Nu är det så här att jag bygger mitt drömhus, efter dom förutsättningar och drömmar jag har.
Jag är så innerligt glad över att kunna bygga och få bo i ett alldeles nytt hus, och för mig är det ofantligt mycket pengar, "fast det är så billigt". Jag vägrar be om ursäkt för att jag bygger ett Ä-hus, innan jag började läsa här på Bygga hus hade jag ingen aning om dessa "indelningar" - ju dyrare hus man bygger desto bättre är man...????

Mvh, Jessica - stolt Älvsbyhusbyggare.
 
Vi bygger Älvsbyhus och är hur nöjda som helst med det. Räcker mer än väl åt oss. Men klart, skall man snacka drömmar så....Visst, en rejäl lottovinst så kanske... Jag har en Peugeot... Hur nöjd som helst...Men min drömbil? Nja...Skulle inte vart fel med en BMW 750i tex... Men medans jag ända bygger mitt drömhus kan jag ju bygga en sådan oxo? Alla kanske inte har kunskap / ekonomi att själva bygga sin dröm?
 
Jag håller med om att Älvsbyhus inte är ett svar på alla drömmar om en lyxkåk men jag bygger Älvsbyhus ändå och jag tänker inte heller be om ursäkt för det för jag tycker de pengar jag ger för en helt ny villa är jag bra  jä-la nära iallafall sen kan alla som är så bror duktiga som bygger sina hus själva och eller köper dem 1.5 till 2 miljoner dyrare än jag säga vad de vill för jag kunde inte bry mig mindre dessutom är jag bara en i mängden som bygger med Älvsbyhus för vi är trots allt fler än 23000 "idioter" som gjort just detta.

MVH /
En av oss dåliga.

Jörgen och Sanije
 
Om jag pratar i termer att jag bygger ett hus åt mig och min familj,är det inte jag själv som skall hålla i hammaren för byggandet och håller man inte i hammaren själv,skall man inte då prata/skriva i termer att typ älvsbyhus bygger åt oss ? 8)
 
Vad jag menade Jessi var att om man redan har en bild i huvudet av hur sitt drömhus ser ut, så får man ju bygga det själv, då kan man inte gå till Älvsbyhus. Dom bygger de hus dom har i sitt program och inga fler.

Och jag tycker det är konstigt att folk blir arga för det.... Jag håller altså med dig Jessi och er andra.. Vi kommer nog också bygga Ähus, och det kommer bli en som en dröm som går i uppfyllelse när det blir klart... ;D
 
Pete_R skrev:
Om jag pratar i termer att jag bygger ett hus åt mig och min familj,är det inte jag själv som skall hålla i hammaren för byggandet och håller man inte i hammaren själv,skall man inte då prata/skriva i termer att typ älvsbyhus bygger åt oss ?  8)
Jag är helt säker på att du vet att det är Älvsbyhus som bygger huset åt oss. Men det är iallafall jag som är byggherre ;). I vardagligt tal säger man att men bygger hus.
Min man och jag har varken tid/kunskap/lust att bygga själva och betalar gärna för totalentrepenad.

Vi trodde att detta var ett forum för att bygga hus, inte för att diskutera svenska spåket eller svenska termer.
Sådana forum hittar du på andra sajter.

Vänligen, Jessica.



 
Hej.. En till Ähus Nöjd kund.!! byggt Höner med alt planlösning, presis så öppet som vi vill ha det.. vi ville ha stort kök/vardagsrum som gick ihop. det fick vi.

:) :)
 
Tessan skrev:
Håller med om att Älvsbyhus kanske inte har världens bästa standard men alla tycker vi olika. Tycker det är löjligt att ju dyrare hus man bygger desto bättre är det. Man gör vad man känner för och ingen ska kritisera en för det.
Om du menar mig, så har jag svar på ditt inlägg :)
Det som jag är anti över är man man inte kan ändra nåt i deras tak/grund/fönster.
Allt ska vara "som det är, punkt slut".

Det tycker jag är synd, så jag förstår att dottern tog en annan leverantör.

Därav min "kritik".

Självklart är det bra att de finns, men det var inte det som grundinlägget handlade om.
 
Strixx skrev:
Men vill man bygga sitt drömhus, då ska du inte vända dig till Älvsbyhus, det håller jag verkligen med om...

De skulle ju kunna leva upp till att bli "drömhus-tillverkaren" om de bara var vänligt inställda till att tillmötesgå folks önskningar.

Man kan inte gilla allt man ser och man måste inte låtsas att man gör det heller. :p

Jag har tänkt bo i mitt hus bra många år.
Och då vill jag vara nöjd.

Kan inte Älvsbyhus tillmötesgå mig i mina önskningar så blir det självklart inte Älvsbyhus som bygger mitt hus.
Så enkelt är det.
 
Strixx skrev:
Och jag tycker det är konstigt att folk blir arga för det....
Jag gav mig in i en diskussion ang. skillnaden ä-hus vs dyrare fabrikat. och gjorde jämförelsen skoda/mercedes, och fick samma reaktion. tycker det är konstigt att folk som bygger inte kan acceptera sina prioriteringar, utan måste "försvara" sina val.

Älvsbyhus säljer sina hus på priset, vilket sätter sina spår i standarden, att sen folk prioriterar priset före andra parametrar såsom standard, kvalitetsintryck, status mm. kan jag förstå till fullo.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.