Hej

Har ett hus med en Nibe Fighter 1210. Allt är inställt som standard, kurva 10, med en max på 55 grader till radiatorerna. Inget konstigt alltså.

Men den rackarns kompressorn kör hela tiden, och nu menar jag HELA tiden, timmar i sträck. Det är 5 grader ute, inte speciellt kallt, men det är klart att det har blivit kallare.

Gradminuter minskar konstant, ner till -360 och då kör den ju igång tillsatsvärmen. Jag vet inte, men nog fasen skall systemet kunna hantera att det är 5 grader ute. VB-Fram ligger och puttrar på typ 35 grader, medan önskad temp fram är typ 36. Den stiger aldrig, nu stiger den, men det är för att TS har gått igång. Men jag tycker inte det skall behövas TS nu.

Vad kan vara fel?

Jonas
 
D
Du måste beskriva hur stort hus och hur välisolerat det är eller ange tidigare förbrukning om du vet det. Har pumpen gjort så varje år eller har du just köpt huset och vet inte det?
 
  • Gilla
Hans Lindgren1
  • Laddar…
Temp på köldbärare in och ut, tempdiff på värmebärare?
 
Hejsan

har precis köpt huset. Tidigare ägare verkar ha kört TS-värme hela tiden. Jag fick igång VP, och tog dit service-tekniker för genomgång av systemet.

Huset är ca 250 kvm, radiatorer och golvvärme i badrummen samt entren källaren. Ett energivärde på 82 kWh/kvm/år. Hyggligt isolerat skulle jag vilja säga, inte super men hyggligt.

Köldbärare in 0
Köldbärare ut -3

VB-fram 36(38)
Ute-temp 5 grader


/Jonas
 
Hm, köldbärare in 0 redan så här tidigt på säsongen.

Jag skulle tro att systemet, och speciellt borrhålet (eller jordslingan, vilket det nu handlar om) är underdimensionerat.
 
Efter att ha googlat som en dåre så känns det som om den inte klarar av att klämma fram värme. Undrar om jag kan ta detta som ett "dolt fel". Jag köpte ett hus där de sa att allt funkar fint. Och det visar sig att bergvärmen inte körs och borrhålet kanske är underdimensionerat.

/Jonas
 
D
Energivärdet är det den verkliga (köpta) elen som huset gör av med för uppvärmning eller är det husets energibehov? Skulle tro att det är den köpta elen som redovisats och det betyder alltså att huset gör av med 20,000 kWh/år för uppvärnning med värmepump.

Golvvärmen i badrummet och källaren är det vattenburen golvvärme eller elslingor?

Vad gjorde service-teknikern vid genomgången? Har han kontrollerat att det finns tillräckligt med köldmedium?

Kb-diffen ser bra ut, men du skulle kunna prova att stoppa kompressorn tillfälligt och tvångsköra kb-pumpen (se manualen) och kontrollera att KbIn och KbUt visar samma efter ett litet tag, annars får du justera dem.

Det ser också ut som om ditt borrhål är i minsta laget om du ligger på 0 grader redan nu, men det förklarar inte riktigt varför du får tillskott nu.

Själv har jag ett hus från 1949 som har ca 250 m2 uppvärmd yta och nu när det är 7 grader utomhus så använder huset 6,2kW fjärrvärme momentant för uppvärmning. Så om man jämför med det, så borde din 8,5kW värmepump klara behovet utan några problem vid nuvarande temperatur utan tillsats.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
begosh
  • Laddar…
Ok.

Borrhålet (som inte är registrerat någonstans) verkar vara 120 m. Lite dåligt, men tydligen var beräkningarna lite annorlunda år 2000. Enligt ETB så är det ingen fara med att ha KBin och KBut med de värden jag har just nu, inte de bästa i värden, men ingen fara.

Dock pratade han om att göra en effektmätning på kompressorn. Hur gör man det? Någon som vet?

Det han dock reagerade på var det faktum att den 6 OKT så var KB-f 3 och KB-r 0. Nu så är KB-f 0 och KB-r -3.

Jonas
 
Det är normalt att kb sjunker ganska fort när kompressorn går hela tiden men prova tvångsköra kalla cp utan kompressor och kolla så den mäter tempen rätt det är ett vanligt fel att den mäts felaktikt. Om mätarna är korrekt och diffen är 3 grader bör vp vara ok men tyvärr lite för klen vilket inte är ovanligt på lite äldre anläggningar men du spar mycket ändå jämfört med elpatron.
 
Om detta hus är hyggligt välisolerat, vilket förstås är ett väldigt subjektivt mått, kan jag tycka att detta borde fungera bättre. Jag har ett lika stort hus i stockholm och här klarar vi oss med en 7kw utan elpatron, året runt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.