Hej
Jag skall till att rappa mitt hus(50-tals tegel idag),och funderar på rappningsnät/frigolit men är mest intresserad av frigo pga den extra isolerverkan det ger !

Vad skall jag tänka på ?

Hur tjock skall den vara,räcker 50 mm ?

Vad är ett bra pris ?

Har fått erbjudande om,frigolit 30 m/m med alufolie
på ena sidan specialfrigolit fr. Tyskland,kan det vara ngt ?

Vad skall jag tänka på ang själva bruket (rappningen)kvalitet pris per kvm osv ?

Tacksam för alla svar (kollar imorgon söndag) ??? !

Mvh Jerry
Är tacksam för alla tips
 
undrar lite bara.. vad är rappning ??? har nog inte hört det ordet förrut.. :-[

är det typ ny putsning av ett putsat hus?
 
Fasadputs på hus med trästomme, är det väl, med underliggande vassmatta och spräckpanel.
mvh
 
Ja, där har du helt rätt! :D. Vi får enas om att rappning är fasadputs!
(Hade vart intressant att höra om det finns nån "riktig" definition på ordet. Vare sig rappning eller spritputs fanns med i ordlistan som det annonseras om på förstasidan - jag mailar in en förfrågan på detta...)

Angående Jerhags isolering så hade i alla fall inte jag gjort ett sånt jobb med mindre isolering än 50 mm. Vad gäller pris tror jag att det handlar om i alla fall 500-600 kr/m2 för isolering + puts. Tror det finns trådar om putspriser om du letar lite

mvh
 
Jaha ja,en diskussion om vad det egentligen heter var kanske inte vad jag hade hoppats på !
Rappning, Puts, Spritzputs, Fasadputs - Allt är väl så vitt jag förstår samma sak ,med lokala geografiska avarter av benämning - Det jag igentligen hade frågor om var mitt första inlägg ngn som har koll på priser ? och bästa förfarandet !

Vilket underlag nät eller frigolit ?

Vad kostar det per kvm ?

-Nät ?
-Frigolit ?
-Själva putsningen ?
-Vad skall jag tänka på ?
-Vad skall jag akta mig för ?
 
Nätet måste du ha för att armera putsbruket. Frigoliten är en bonus som kan sättas för att isolera kåken lite extra.

Maxit, Finja, Sto är tre leverantörer av putsbruk samt "system", där du köper en lösning med garantier. Kolla deras websidor och/eller ring ännuhellre deras tekniska rådgivare. Jag upplever att Maxit (fd Optiroc) har var mycket serviceinriktade när JAG valde putssystem.

Min erfarenhet:
-Kramlorna var skitdyra (de som håller fast isoleringen och nätet.
-Puts VÄGER mycket. Det är ett helsikes jobb att putsa en kåk.
-Se till att inte få fula skarvar vid bomlagen - det är svårt att korrigera i efterhand.
-Armera hörn och fönster ordentligt.
-Putsa INTE när solen lyser - eller se till att ha solskydd. Putsen riskerar att torka för fort annars.
-Fukta putsen i flera dagar efteråt - annars kan du få torrsprickor.

Vi körde med Serporocsystemet från Maxit/Optiroc
(http://www.maxit.se/puts/serporoc.htm).
Vår lösning bestod av:
5 cm mineralullskiva
Kramlor och fästen för nät och skiva
Punktsvetsat stålnät
1 cm tjock underlagsputs
1 cm tjock fasadputs
Infärgad ytputs
Pris/kvm: ca 300 kr

Tillkommer: Arbetskostnad och ev. maskinhyra.

Vad jag förstår så är figolit och tunnare puts mycket billigare, men Optiroc rekommenderade inte den lösningen för vårt gamla hus.

Här finns arbetsbeskrivning på det system VI valde:
http://www.maxit.se/PDF/PUTS/ARBETSANVISNINGAR/serporoc_arbanv.pdf

ALLA putsleverantörer har flera olika system - beroende på plånbok, förutsättningar och estetiska krav. Här är maxits olika system:
http://www.maxit.se/puts/serpo putssystem.htm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.