Jag har köpt en Bosch GLM 80 och mätskenan R60. Jag har bla tänkt använda dom för att mäta exakta vinklar för att sätt OSB och gips vid snedtak. Men för att rita upp dessa viklar så exakt som möjligt på en OSB eller gipsskiva så kommer jag behöva ett annan vertyg.
Vad skulle ni föreslå för verktyg?

Jag har googlat lite och hittat Hultafors gipsvinkel PS 120. Är den att rekommendera?
http://www.verktygsboden.se/gipshantering/staellbar-gipsvinkel-ps-120
 
norrbottenstorpet skrev:
Gipsvinkeln såg väl bra ut, jag har något liknande, men det bygger också på att alla skivor sätts i absolut lod.

Mäta vinklar hade det räckt med en app för [länk] ;)
Jo fast GLM 80 är ju främst en avståndsmätare, så vinkelfunktionen var mer bonus :). Förhoppningsvis mer exakt än en iphone också :)
 
Riktigt bra och smidig vinkel - Ha en annan modell som är fast och den retar gallfeber på miog då man ställer eller lägger den på ett "bra" ställe och när man sedan skall kram med den får man gräva och slita för att få lös tingesten från allt den fastnat i.
Hultaforsen är smidig som attan då den går att fälla ihop och blir då helt rak, supernöjd.
Enda haken är väl att det röda vredet är bara på pressat på låsskruven som låser vinkeln. Kamratens lossnade helt efter bara någon månad.

Tänk på att det finns bara ett visst antal fasta lägen och inga exakta grad indikeringar.

I övrigt så är en super till det mesta!
 
slacker skrev:
Riktigt bra och smidig vinkel - Ha en annan modell som är fast och den retar gallfeber på miog då man ställer eller lägger den på ett "bra" ställe och när man sedan skall kram med den får man gräva och slita för att få lös tingesten från allt den fastnat i.
Hultaforsen är smidig som attan då den går att fälla ihop och blir då helt rak, supernöjd.
Enda haken är väl att det röda vredet är bara på pressat på låsskruven som låser vinkeln. Kamratens lossnade helt efter bara någon månad.

Tänk på att det finns bara ett visst antal fasta lägen och inga exakta grad indikeringar.

I övrigt så är en super till det mesta!
Finns det inga gradmarkeringar? Det är ju nästan ett måste på en gipsvinkel. Chansen att vinkeln är exakt som någon av de fyra förinställda vinklarna är ju inte så troligt.
 
Anna1984 skrev:
Finns det inga gradmarkeringar? Det är ju nästan ett måste på en gipsvinkel. Chansen att vinkeln är exakt som någon av de fyra förinställda vinklarna är ju inte så troligt.
Nope, finns bara 4 fasta lägen och inga andra markeringar. 22.5, 45 och 67.5 grader - Och så 90 då förstås.

Hittade en bild:
bivf4mqm5rzyqtojmlrvw.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jag ser då 85, 80, 75, 70, 67, 65 på bilden och anar att det fortsätter.
 
norrbottenstorpet skrev:
Jag ser då 85, 80, 75, 70, 67, 65 på bilden och anar att det fortsätter.
Bra noterat! Inte använt dessa själv...

Korrekt - Men det går inte att "ställa" enligt en gradskiva. Då får man först markera och sedan ställa in vinkeln enligt markeringen. Funkar ju prima iofs.

Då får man helt sonika ställa den i 90 och lägga ut något rakt mellan de olika markeringarna på långa resp. korta skenan. Alternativet att markera på långa resp. korta.
Där finns det följande markeringar:
85-80-75-70-67-65-60-55-50-45-40-38-37-35-34-30-27-25-22,5-22-20-18-15.

Fortfarande ingen gradskiva.
 
Det räcker väl inte med bara vinkeln, du behöver även veta hur långt upp vinkeln sitter?

2 st Talmetrar, måtta båda kanterna och dra ett streck på skivorna. Behövs inga mått utan ritsa med Talmeterns rits. Eller en Talmeter men då får du gå fram och tillbaka för att överföra måttet (använder du måttskalan kommer det att bli 10 cm fel lite då och då - fråga inte varför jag vet det :surprised:).
 
En synvinkel kanske vore något?

:p
 
  • Gilla
SC Aero
  • Laddar…
Noseone skrev:
En synvinkel kanske vore något?

:p
Kostar inte mycket heller ;)
 
Det borde inte heller vara världens svåraste sak att göra en enorm smygvinkel av två remsor plywood, en M-gängad skruv och en vingmutter. Då är det enkelt att föra över vinkel direkt från snedtaket till skivan och man behöver inte bry sig om vad vinkeln är egentligen.

Edit: dumma autojustering i telefonen.
 
pyro skrev:
Det borde inte heller vara världens svåraste sak att göra en enorm smygvinkel av två remsor plywood, en M-gängad skruv och en vingmutter. Då är det enkelt att föra över vinkel direkt från snedtaket till skivan och man behöver inte bry sig om vad vinkeln är egentligen.

Edit: dumma autojustering i telefonen.
Detta är ett av de tips jag funnit mest användbart i mitt (förvisso relativt begränsade) liv som hobbysnickare. Jag syftar alltså på tipset att inte mäta om man verkligen inte behöver. Att sätta upp en jigg för repeterbara snitt på bords- eller kapsågen har exempelvis många gånger visat sig mycket bättre än att försöka måtta. En stor smygvinkel låter ju som den rätta vägen att gå i detta fall.
 
Just den principen använder ju dessutom den kap&gersåg som anses ha bästa precisionen - den levereras ju med en stor smygvinkel som används för att mäta hörnet som man vill lista runt. När man sedan placerar den i sågen igen så ställer man in klingan till exakt halva den uppmätta vinkeln genom att smygvinkeln har en arm för detta.
 
badtastex skrev:
Just den principen använder ju dessutom den kap&gersåg som anses ha bästa precisionen - den levereras ju med en stor smygvinkel som används för att mäta hörnet som man vill lista runt. När man sedan placerar den i sågen igen så ställer man in klingan till exakt halva den uppmätta vinkeln genom att smygvinkeln har en arm för detta.
Jo jag har haft förmånen att använda en sådan vid listning hemma, och my god vad smidig den var! Sedan hade jag iofs lister som inte kunde kapas stående, men det är ju en annan sak...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.