Mitt i vår entréplanrenovering måste vi också tänka på en framtida eldstad.

Vi vill bygga en kopia av en "klassisk" eldstad som fanns i 30-talets funkiskåkar, fast den ska byggas runt en spisinsats.

Vi har lite trångt i schaktet och därför skulle nog nedanstående produkt passa:
http://www.nordiska-skorstensprodukter.se/produkt.asp?produktid=13

Har någon erfarenhet av den eller liknande?
 
en modul skorsten får gå emot brändbart matriel på enstaka ställen tex golv o tak annars 50mm som gäller.
 
....förutom den jag nämnde i första inlägget. Där tillåts 30 mm. Jag är som sagt ute efter den minst utrymmeskrävande pipan som går att uppbringa.

Med 154 mm innnermått och 280 mm yttermått + 60 mm så är 340 mm än så länge det bästa jag funnit.

Kan man köra med mindre rördimension än spisens stos på 150 mm?
 
Jag fortsätter svara mej själv...

Isokern/Schiedel har en pipa som heter Steel 60.
Denna kan monteras dikt an brännbart.

Se pdf-fil
http://www.isokern.se/pdf/Schiedel Steel Mont Instr 2004-02-26.pdf

Där står (och jag ringde Isokern för att få bekräftat):
Steel 60: Avståndet till brännbar byggnadsdel kan reduceras till 0 mm. Dock rekommenderas ett avstånd till närmaste byggnadsdel på 10-20 mm. Detta för att underlätta montaget.
Yttermåttet på en 150-pipa är 270 mm. Det ser ut som vi kan få en spis ändå.... :D
 
jag har monterat en sån skorsten i vintras ,den blir bara lite ljummen på utsidan så kanske risken inte så stor att något tar eld ,men alt hänger ju på sotaren om han godkänner montaget.
 
Det kommer (förhoppningsvis) finnas lite space brevid vår imkanal från köket, men 3-5 cm som det var på de flesta andra pipor har vi svårt att uppfylla...

IMG_1900.jpg

IMG_2206.jpg
 
ByggareBob99 skrev:
jag har monterat en sån skorsten i vintras ,den blir bara lite ljummen på utsidan  så kanske risken inte så stor att något tar eld ,men alt hänger ju på sotaren om han godkänner montaget.
Det är temperaturen vid skorstensbrand som räknas har jag fått höra.
 
Står det dikt an brännbart material i typgodkännande/monteringsanvisning så är det det som gäller som minsta avstånd, det finns liksom inte utrymme för egna tolkningar, vare sig hos montör eller sotare.

Däremot på Scheidels skorsten så rekommenderar de 10-20 mm och då bör man följa detta även om det står att man får gå mot brännbart, lägg den hellre då dikt an mot imkanalen. Att montera en inspektionslucka till ditt "schakt" kan också vara lämpligt för framtida bruk.

Erfarenhetsmässigt så har det varit väldigt svårt att få Steelskorstenen tät under den senare tiden, har däremot inte arbetat med den de senaste månaderna och eftersom de var medvetna om problemet så kanske de har ändrat sin tillverkningprocess nu och fått bättre passform på den. Skruva inte igen schaktet alltför mycket innan du har fått den provtyckt och klar utifall att..........

(Edit: Stavfel)
 
Är det någon som vet vad det får vara för minimiavstånd till brännbart om skorstenen är murad och putsad?
//Fredrik
 
Erfarenhetsmässigt så har det varit väldigt svårt att få Steelskorstenen tät under den senare tiden, har däremot inte arbetat med den de senaste månaderna och eftersom de var medvetna om problemet så kanske de har ändrat sin tillverkningprocess nu och fått bättre passform på den. Skruva inte igen schaktet alltför mycket innan du har fått den provtyckt och klar utifall att..........
Oj, det låter inte bra...Jag ska luska lite där. Ang. Schaktet... hehe. Det är fett inbyggt. Det kommer bli ett äventyr att lösa monteringen med infästningspunkter. Det blir väl att hissa ner sej i schaktet uppochned :D
 
the__moose skrev:
Är det någon som vet vad det får vara för minimiavstånd till brännbart om skorstenen är murad och putsad?
//Fredrik
Till reglar: 100 mm (kan möjligen minskas till 50 mm om man sätter strålningsskydd (typ masterboard eller minerit) och luftspalt. Ändträ på golv och tak odyl kan läggas dikt an, har man möjlighet så kan man väl lämna en liten spalt där oxå men det är egentligen über-kurs.
 
Fasting65 skrev:
Det blir väl att hissa ner sej i schaktet uppochned :D
;D

Men schaktväggarna är inte förbyggda än eller?? Tänkte på bilden du hade.
 
Bilderna är från 2003-2004

Schaktväggarna är igenbyggda nu.... Jo, jag vet att jag BORDE byggt skorstenen innan, men livet är inte så enkelt när man bygger om ett hus...

I värsta, absolut värsta fall kan jag nog demontera en garderob och öppna upp schaktet, men det kommer bli det absoult sista alternativet....  :p


Mellan dörrhålet och garderoberna är schaktet....:D
sov2_2.jpg
 
Hej
Titta in på NVI.se. De gör stålskorstenar som ej behöver schakt. De kan dessutom leverera i olika färger eftersom de också har pulverlackanl. ( Ja, jag bor i närheten av NVI men har ingen annan anknytning till firman så ni inte hänger mig för "gratisreklam")

/ lob
 
Vad jag förstår så måste man ha minst 50 mm till brännbart med NVI-skorstenen...

citat från deras sida:
NVI 2000 modulerna är så väl konstruerade att efter det nya typgodkännandet krävs inget schakt. Ett säkerhetsavstånd på minimala 50mm till närmaste brännbara material är tillräckligt.
Jag HAR ett schakt, där det finns ett gäng reglar av trä. Alltså måste jag ha en pipa som tillåter ett väldigt, väldigt kort avstånd till brännbart, såsom Scheidel-skorstenen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.