R
Jag har en droppande kran i tvättrummet. Jag har bytt packningen längst ner i utmynningen men de hjälpte inte. Min fundering är om de finns fler packningar man kan byta? På den andra bilden syns ett hål där man kan föra in insexnyckel, ska jag skruva upp denna och lossa vad? Vad för packning ska där vara, special?
 
R
1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
men jag kan lossa det utan att de sprutar vatten antar jag?
 
Om en engreppsblandare droppar så är det i krankroppen, under handtaget du ska byta delar. Exakt hur det ser ut varierar lite mellan fabrikaten men, det brukar vara någon form av rör som löper i en hylsa. Röret påverkas av handtaget så att dess vridning ställer in blandningen av varmt och kallt vatten och dess läge i längsled ställer in flödet. På vissa märken byter man bara det ena, röret eller hylsan, på andra märken båda. Ytterligare andra märken har alltihopa i en integrerad del där man byter hela.

Det första du behöver göra är alltså att ta reda på vilken typ av blandare du har och om du kan få tag i reservdelar till den. De flesta tillverkare skickar med en instruktion med reservdelarna så man vet hur de ska bytas.

Och nej, dessa delar kan du inte byta på någon kran utan att stänga av vattnet. Att bara lossa handtaget borde dock inte vara något problem. Det är under kåpan runt handtaget som det du behöver byta sitter.
 
R
Ok, jag inser att en liknande kran på ikea kostar 149kr så det får bli att byta hela kranen. tack iaf!
 
Roland112 skrev:
Ok, jag inser att en liknande kran på ikea kostar 149kr så det får bli att byta hela kranen. tack iaf!
Byt hellre insats i din riktiga blandare istället för en ny av Kamprad.
(Min egen åsikt)
En bättre blandare är förutom att dom håller högre kvalité även mer energisnåla vilket du/ni tjänar på i längden.
 
Roland112 skrev:
Ok, jag inser att en liknande kran på ikea kostar 149kr så det får bli att byta hela kranen. tack iaf!
Inte värt det då det kan vara så att du inte får tag på delar om 1 år när det är dags att byta, du har kanske en Mora, FMM eller Gustavsberg, och det brukar gå att få fram delar till kranar som är 40 år gamla. Tror att insatsen kostar 100-150 kr kanske tom mindre. Vad står det uppe på kranen?
 
R
Plötslit så har kranen slutat droppa så just nu gör jag inget, men börjar de igen byter jag till en ikea kran för 149kr
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.