Jag är i färd med att installera en kamin (ca 300kg + skorstensvikt) i ett hus byggt -91.
På betongplattan ligger 70mm cellplast (rätt mjuk variant), sedan plastfilm, 22mm spånskiva och ovanpå detta en 3mm plastmatta.

Planen var att såga upp 1x1m, plocka bort isoleringen, fylla upp med 75mm EPS-cement, flytspackla 20mm och sedan sätta klinker (~15mm). Jag skulle då ligga 15mm över plastmattans nivå och det nya parkettgolvet skulle hamna i perfekt nivå när det sedan läggs på plastmattan i resten av rummet.

Så långt väl. Tyvärr visade det sig finnas en massa rör precis där jag ville gjuta. Närmare bestämt två radiatorrör med lödda t-kopplingar samt varm/kallvatten i isolerade rör.
Vad göra nu?

Kan/bör man gjuta rören eller ska jag hitta en plan B? Var inne på att byta ut cellplasten mot hårdare variant, lägga en stålplåt på och flytspackla på den för att få en stabil yta för klinker??
Lösningsförslag mottages tacksamt!
kamin2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
kamin1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Köp xps 200, 50mm tjock. På med golvspån. Flytspackla 20mm med armering. Lägg klinker. Klart!
 
Ingen risk att belastningen blir för stor i fogarna när kaminen (Contura 790K) står och trycker på mitten av konstruktionen då alltså? Känns inte så lockande att gjuta in rören...
 
jojjas skrev:
Ingen risk att belastningen blir för stor i fogarna när kaminen (Contura 790K) står och trycker på mitten av konstruktionen då alltså? Känns inte så lockande att gjuta in rören...
Ne, det är helt lugnt! Cellplasten klarar i runda slängar 700 kg utan att deformeras mer än 1% på 50 år.

Eftersom det är så litet kan du väl köpa xps 700 om du känner dig tveksam, klarar över 3000 kg i långtidslast. Troligen svårt att kunna köpa annat än en hel bal dock.
 
Jag inser att det blir problem med 50mm XPS eftersom radiatorrören ligger högt och kommer hamna ovanpå cellplasten. 60mm är svår att få tag på men kan eventuellt funka men då kommer radiatorrören ligga kloss mot spånskivan..

Skulle det fungera att klä radiatorrören med rörisolering (vattenrören är redan isolerade) och sedan gjuta med EPS? På så vis ligger ju inte rören helt stumt i betongen. Dolda är dom ju redan nu hur som helst...
 
Jag vet inte varför du skulle behöva isolera rören först? Är väl bättre att dom ligger ingjutna i så fall? EPS är ju isolerande.
 
Min tanke var att låta rören få röra sig med t.ex. temperaturvariationer och på så sätt minska belastningen. Pratade dessutom med en rörkrökare idag som ej rekommenderade att lägga kopparrör direkt i betong pga korrosionsrisk (någon reaktion med betongen). Det lutar alltså åt rörisolering och sedan gjutning.

Bra att kunna bolla idéer med någon, tack vectrex!
 
Du har rätt. Dock har din rörmokare fel. Betong reagerar inte med koppar, däremot är det tydligen ändå inte bra att gjuta in det då expansionen vid temperaturväxlingar får kopparn att "skava" mot betongen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.