Vad kostar nya ritningar av ett egnahemshus från på 68+68 kvm? Det finns inga på Stadsbyggnadskontoret, sa de. Behöver för att in en utbyggnad. Har fått ett pris på 16000 kr + moms.
Finns det billigare?
 
Du vill mäta upp ett befintligt hus och ta fram ritningar i CAD, förstår jag rätt?
Om det bara är planer och fasader du behöver så låter det som ett ordentligt överpris tycker jag...
 
Jag antar att priset inkluderar ett besök på plats för uppmätning av huset in- och utvändigt. För en van yrkesman är ett sådant jobb gjort ganska snabbt. Men som alltid brukar ett anbud med fast pris innehålla en rejäl marginal för oförutsedda händelser. Därför kan det bli billigare att låta uppdragstagaren arbeta på löpande räkning.

Genom att fråga efter detta alternativ måste uppdragstagaren presentera sitt timarvode. Då blir det naturligt att hjälpas åt att räkna baklänges om uppdraget verkligen blir så omfattande som uppdragstagaren gissat...

Klassiska sättet att pressa priset är annars att be om pris från flera.
 
Stämmer, uppmätt, planritning och fasadskiss och få in den nya tilltänkta tillbyggnaden.
Sen behövs det ju en konstruktionsritning också för bygglov eller?
 
Det mest tidsödande i processen är nog, som Billy_baver antyder, uppmätning av huset på plats.

Så om du mäter upp det själv, in- och utvändigt, och kan leverera alla mått på ett snyggt och lättläst sätt (i en Excel-tabell?) så borde priset sjunka ordentligt.

Jag kan tänka mig att själva uppmätningen kan ta ett par timmar för två personer.

Tilägg:
Konstruktionsritning behövs nog inte för själva bygglovet, men skall lämnas in före byggstart.
Vid byggsamrådsmöte eller liknande.
 
Redigerat:
Villan32 skrev:
Stämmer, uppmätt, planritning och fasadskiss och få in den nya tilltänkta tillbyggnaden.
Sen behövs det ju en konstruktionsritning också för bygglov eller?
Ritningar på tillbygget är en annan affär. Uppmätningsritningen blir bara själva grundplåten för denna fortsättning.
 
Kolla Blocket...(jag hör ju själv hur tokigt det måste låta ) :wow:

Behövde själv ha itag på en som kunde rita om en detaljplan för ett sommarstuge område,
och dom konsulterna som lämnade anbud tänkte nog ta pension och flytta utomlands efter det uppdraget (dyra).

Men av någon anledning så hamnade jag på Blocket, och hittade en pensionerad man som hadlive arbetat med sådanna saker hela sitt liv.
Han ville ha en bråkdel för arbetet, och lämnade många referenser från tidigare uppdrag.

Nu slutade det med att kommunen där jag bor, tog på sig kostnaden för planen i området.
 
  • Gilla
Villan32 och 1 till
  • Laddar…
Jag gjorde ett liknande jobb på en tvåplansvilla + källare (90kvm*3). Fakturerade runt 30h. Uppmätningen är helt klart det som tar längst tid så det borde du göra själv. Skicka ett pm till mig så kan jag skicka en uppmätnings-guide.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.