Hej.
Jag har precis skrivit kontrakt och betalt handpenning för ett hus. Tillträdesdatum är om 3 månader.
Huset visar sig ha ett fönster som är tillbyggt utan bygglov. Förutom fönster har den också en friggebod med placering som strider mot bestämmelser (närmare än 4.5 meter från tomtgränsen, utan grannes tillstånd)
Jag har följande frågor:
Vem är formellt, juridiskt sätt ägare till huset fram till tillträdesdagen?
Vem är tvungen att åtgärda eventuella påföljder, typ: söka bygglov för redan utförda förändringar, betala eventuella straffavgifter?
 
Säljaren äger huset till tillträdesdatum. Andra frågan, pass
 
Fråga två ska du ha reglerat i köpekontraktet för att undvika tvister... Är du informerad inför tecknandet kan du juridiskt sett inte tvinga säljaren att söka bygglov och betala.. Står det en klausul i kontraktet typ "köparen är informerad om att bygglov saknas för fönster samt friggebod..."
I standardfrågelistan står alltid en fråga som lyder "Finns erforderliga bygglov?"... Som sagt, du är informerad och kan inte kräva något av säljaren.
 
I kontraktet står inte någonting om att bygglov saknas. Även mäklare var utan kunskap om detta.
 
Hur fick du reda på det, och den viktigaste frågan - NÄR fick du reda på det?
 
Har kollat på byggnadsnämnden, tyvärr efter jag har skrivit på köpekontrakt .
 
Redigerat:
Då är det tyvärr så att du kunde kollat detta innan köpekontraktets tecknande (undersökningsplikten). Du kan inte kräva säljaren på detta i normalfallet. Sen kan man ju alltid försöka med att säljaren farit med svekligt förfarande, dvs att han/hon vetat om detta men inte upplyst om det i frågelista/prospekt. MEN, du kunde kollat det själv... Beror på vem av er som skaffar bäst juridiskt ombud om det går så långt....
 
OK, du har skrivit på, men du har ingen besiktningsklausul? I vilken mån har mäklaren informerat dig om din undersökningsplikt?
 
Vad händer om säljaren råkar elda upp huset innan köparen hunnit flytta in.
 
Villa vista skrev:
Säljaren äger huset till tillträdesdatum.
Vad innebär detta i fall svartbygge skulle komma upp till ytan, innan tillträdesdatum?
 
raveper skrev:
Vad händer om säljaren råkar elda upp huset innan köparen hunnit flytta in.
Då är säljaren ansvarig, eller rättare sagt säljarens försäkringsbolag tar det.
 
raveper skrev:
Vad händer om säljaren råkar elda upp huset innan köparen hunnit flytta in.
Säljaren står ansvarig.
 
JAmanow skrev:
Vad innebär detta i fall svartbygge skulle komma upp till ytan, innan tillträdesdatum?
JAmanow - läs mitt ovanstående svar. vid svartbygge har säljaren vetat om det hela och har farit med svek, men du har haft möjlighet att ringa byggnadsnämnd - precis som du nu gjort - och kontrollera detta.
Säljaren kan hävda att "ohhh jag hade ingen aaaaaaaaning". Du kan nog inte räkna med att komma så långt.
 
JAmanow skrev:
Vad innebär detta i fall svartbygge skulle komma upp till ytan, innan tillträdesdatum?
Det kan nog vara en knivig fråga. Säljaren är ju ansvarig för husets skick fram till tillträdesdagen. Om kommunen börjar rota i svartbygget så händer troligen inget mer än att de fortsätter rota till efter tillträdet, och då blir det köparens problem.

MEN skulle de hinna utfärda sanktionsavgift, så är ju den ett nytt "fel" som uppkommer, så den borde säljaren står för.

Riktigt knivigt blir det antagligen om kommunen hinner utfärda ett rivningsföreläggande, då blir det säljarens ansvar att riva, samtidigt måste han enl. köpeavtalet leverera fastighet med friggebod.
 
hempularen skrev:
Då är säljaren ansvarig, eller rättare sagt säljarens försäkringsbolag tar det.
Kommer köparen då få ett nybyggt hus på samma tomt för priset av det nerbrända?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.