Jag har element med ventiler som ser ut som på bilden i den här tråden (ville inte väcka upp en gammal tråd).

Stiftet är inte fastkärvat utan jag kan röra det ganska lätt, t.o.m. utan tång fast det är en liten hal rackare, ut och in några få millimeter. Men den trycks inte ut av sig själv. Finns det ändå hopp om att få igång den genom att sitta och dra den ut och in? Eller är det något annat som har gått fel i ventilen? Första gången ryckte jag ut den för långt så att jag fick loss hela pinnen och det började droppa vatten ur hålet, så jag kanske har förstört den?

Om man ska byta den så antar jag att man måste stänga av vattnet och kanske tömma systemet om det inte ska bli en fontän? Det känns som om det kan bli ett rätt stort ingrepp med tanke på att jag bor i ett flerbostadshus (Brf)...
 
  • Gilla
Jawacan
  • Laddar…
C
Nja, jag ska inte svära på det när det är gamla grejer, men du bör kunna ta ut själva ventilkäglan och byta den utan att det kommer allt för stora mängder vatten.

Men prova först att knacka lite lätt på pinnen med typ handtaget på en skruvmejsel eller en liten kulhammare eller nåt, och se om den inte släpper och fjädrar ut.
 
Så det sitter en fjäder innanför pinnen och det kan vara fjädern som har kärvat fast? För pinnen har som sagt inga större problem att röra sig in och ut men kommer inte ut av sig själv. Jag trodde den trycktes ut av vattentrycket.
 
Jag inser att min ventil inte ser ut exakt som den i länken så jag bifogar en bild. Det verkar vara en sådan här http://www.mma.se/sv/flik/08/820.htm med en sådan där klämring med skruv och en liten "skåra" i ventilhuset som låser termostatens läge när man drar åt klämringen.
 
  • ventil.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det verkar vara ett jobb för fastighetsskötaren i BRF ..det borde väl ingå? ...det är väl deras element?Sätt tillbaka allt och säg att det inte funkar med värmen..
Men kan ge honom/henne ett tips!Att det lär väl vara "nålen"som hakat upp sig ....Sen ser man att packboxen behöver bytas...etc...
Bor du högst upp i kåken är det ett +....

Mvh
 
Tricket med att knacka på ventilen funkade, iaf när jag testade att knacka direkt på pinnen. Jag trodde att man skulle knacka på sidan av ventilen för att få eventuella avlagringar att släppa (det är iofs säkert också bra att göra). Men jag testade att knacka försiktigt med handtaget på en skruvmejsel rakt på själva pinnen och då hoppade den in kanske 4-5 mm och lade sig i ett annat läge (jag slog in den helt enkelt). I detta läge fjädrar den ut och öppnar ventilen som den ska.

Tack för tipsen!
 
Jag å andra sidan lyfter gärna tråden då det verkar vara exakt likadan ventil som jag har hemma. Den läcker nämligen om man monterar på termostaten och/eller om man applicerar väldigt lite tryck på nålen uppåt eller nedåt. Läckaget: ca 1 droppe i sekunden, ibland mer.

Så, jag antar att jag måste byta ut ventilen eller kanske någon packning. Vet någon vad en sådan ventil på bilden ovan heter? och kanske var man kan köpa ventil/packning?

Tack på förhand

/Johan
 
Tja, det kanske kan vara lite enklare om du lyckats identifiera ventilen. Fast det brukar gå att få tag på hela ventilhuset till ett bättre pris och det brukar inte vara särskilt svårt att byta heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.