Hej

Jag har för första gången i livet blivit sjukskriven och det mesta har väl löst sig men jag har en fråga.
När jag fyller i uppgifter om inkomsten finns där en ruta som där står "Ny årsinkomst/årsarbetstid
gäller fr.o.m.:"

Vad ska jag fylla i där?? Jag har läst info rutan där men jag förstår ändå inte riktigt. Kanske jag som är trög men en detaljerad förklaring behövs nog:).
 
Redigerat:
De vill veta från vilket datum du haft den lön du har idag
 
De brukar vilja veta när avtalet skrevs på också
 
Är den inte till om du varit sjukskriven över en lönejustering som man får retroaktivt, då ska ju sjukpenningen justeras motsvarande från detta datum?
 
Du är inte trög, blanketterna tror jag är utformade så att man inte ska förstå, eller så ska man missförstå. Det är lite av deras grej att fyller man i fel slår de en på fingrarna. Själva gör de aldrig fel.
 
B
wertok skrev:
Är den inte till om du varit sjukskriven över en lönejustering som man får retroaktivt, då ska ju sjukpenningen justeras motsvarande från detta datum?
FK brukar väl aldrig betala ut ersättningen retroaktivt utan det är nog ett framtida datum som ska dit.
 
Rutan fyller du i om du har en annan lön än den som står angiven. Så enkelt är det.
 
Kurtivan skrev:
Du är inte trög, blanketterna tror jag är utformade så att man inte ska förstå, eller så ska man missförstå. Det är lite av deras grej att fyller man i fel slår de en på fingrarna. Själva gör de aldrig fel.
Jag och frugan har faktiskt varsitt brev där de erkänner att de var deras fel att de betalade ut totalt fyra dagar för mycket föräldrapenning. . . Och att vi pga det fick behålla pengarna. :p
 
  • Gilla
namor
  • Laddar…
För att vara extra tydlig:
Rutan är till för justering av en tidigare registrerad inkomst. Om du aldrig tidigare har registrerat detta, dvs din SGI - sjukdomsgrundande inkomst, så kan du ange det datum din lön sattes senast, dvs förra lönejusteringen.
 
Det mesta gick att lösa förutom just den här uppgiftsbiten. Men en del saker där kunde gjorts lättare/tydligare. Hur som haver så fyllde jag i ett datum lite halvt på måfå. Min lön det här året och förra året blir ungefär densamma även med löneökningen i år, så jag skrev bara den förste Januari i år. Jag kan tycka att det inte ska ha någon betydelse även om nu min löneförhöjning kom någon gång i April.
 
Nån som har koll på när man ska anmäla sig sjuk hos FK?
Har opererat mig och är borta från jobbet några veckor. Arbetsgivaren betalar ju första två veckorna men ska man anmäla sig nu hos FK så drar dom av dom veckorna som arbetsgivaren betalar?
 
BirgitS
Stefan N skrev:
Nån som har koll på när man ska anmäla sig sjuk hos FK?
Har opererat mig och är borta från jobbet några veckor. Arbetsgivaren betalar ju första två veckorna men ska man anmäla sig nu hos FK så drar dom av dom veckorna som arbetsgivaren betalar?
Så här skriver Försäkringskassan:
När du varit sjuk i 14 dagar ska din arbetsgivare sjukanmäla dig till Försäkringskassan. Du kan se på Mina sidor om din arbetsgivare har sjukanmält dig.
...
När du blivit sjukanmäld av arbetsgivaren kan du ansöka om sjukpenning på Mina sidor.
https://www.forsakringskassan.se/privatpers/sjuk/anstalld/sjukpenning
 
Stefan N skrev:
Nån som har koll på när man ska anmäla sig sjuk hos FK?
Har opererat mig och är borta från jobbet några veckor. Arbetsgivaren betalar ju första två veckorna men ska man anmäla sig nu hos FK så drar dom av dom veckorna som arbetsgivaren betalar?
Jag förtydligar.
Första veckan kan du skukskriva dig själv. Efter sju dagar behöver du läkarintyg. Om du du är sjukskriven kortare än två veckor behöver du inte blanda in försäkringskassan, arbetsgivaren pröjsar (du första dagen). Om du får en sjukskrivning som sträcker sig mer än 14 dagar kan du lika bra skicka in ett påskrivet ex till FK på en gång, så är det klart. De vill ha hela din sjukskrivna tid intygad, inte bara det efter de första 2 veckorna.
 
Jag har sjukskrivit mig på jobbet och ska skicka in läkarintyget både till AG och FK. Ska bara va borta tre veckor men då blir en vecka som FK ska pröjsa.
 
Ja precis. Se till att få intyget fr.o.m. Opdagen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.