Hej:

Har anställt en firma för att renovera våran källare o byta hela elen i huset.
Dem började i april och arbetet är inte färdigt. Dem har redan fått 74000 och fått 70000 på rot avdrag.
Nu är hantverkarna borta och rörmokare, elektriker vill ha betalt från oss.
Skatteverket säger att företaget är på väg mot konkurs och nästan halva arbetet återstår att göra.

Vad gör man i en sådan situation?
 
Känner sig blåst :mad:
 
Mer seriöst....
Är det du eller byggfirman som beställt dit övriga hantverkare.

Är det byggfirman som har en överenskommelse med övriga hantverkare och inte du.

Jag skulle nog avvakta att betala något som helst faktura i detta läge.
Ring konsumentrådgivningen i din kommun och hör vad dom säger...
 
roland53 skrev:
Mer seriöst....
Är det du eller byggfirman som beställt dit övriga hantverkare.

Är det byggfirman som har en överenskommelse med övriga hantverkare och inte du.

Jag skulle nog avvakta att betala något som helst faktura i detta läge.
Ring konsumentrådgivningen i din kommun och hör vad dom säger...
Om Ts har beställt ut röris och elektriker måste han naturligtvis betala för utfört arbete och levererat material.
Om det är via byggfirman så bör han/hon lugna sig och se vad som händer
 
Det är byggfirman som tagit in samtliga. Rörmokaren kom vi överens om att han skall fortsätta så betalar vi hans fakturor själva så att vi kan få värme m.m kopplat så att den inte är kallt i huset.
men elektriker har vi inte nån överenskommelse med och när vi betala den första fakturan skulle de täcka elektrikerns kostnad men byggfirman har inte gett han några pengar.
 
M
Om Fritshagens har anlitat elektriker och inte betalat dem så kan de inte försöka få pengar av er, speciellt inte om du betalat till byggfirman och de inte vidarebefordrat pengar till elektrikern.

Kan du klargöra lite, har du betalat något arbete som inte blivit gjort än?
 
Jag har betalat så att elektrikern skulle få sina pengar samt 70000 i rotavdrag för arbete samt att jag betalat material själv tex. Färg, klinker, fog, spackel m.m. Och dem skulle byggfirman stå för själva. Nu på slutet hade dem tagit in en annan elektriker som jag prata med idag som ville att jag skulle betala han när jag inte ens har gjort nåt avtal med han utan byggfirman gjorde det precis innan dem gick i så kallad konkurs.
 
M
Jaha de har gått i konkurs?? I första inlägget skriver du att de är "på väg mot konkurs".

Jag förstår fortfarande inte riktigt... Materialet du betalat för, har du det hemma? Varför har du betalat det när byggfirman skulle "stå för det"? Sedan att du betalat "70000 i rotavdrag för arbete" förstår jag inte vad du menar. Det är väl skatteverket som skall betala rotavdrag?
 
Grundregel nr1 - betala inte i förskott. Betala bara för tjänster eller varor som har levererats till dig. Här verkar du ha frångått den enkla principen och då är man som privatperson körd när bolaget går i konkurs. Du står långt ner på listan av fordringsägare.

När du nu tar in nya hantverkare i egen regi, börja följa denna enkla regel och teckna avtal på arbetet (konsumentverket.se, Hantverkaravtalet). Även om det tar lite längre tid att komma ihåg, se till att få arbetet specificerat i Hantverkaravtalet och kom och överens när saker ska betalas (dvs direkt efter leverans). Kan ni inte enas om detta är ju slutbudet att betala varje dag efter genomfört arbete. Då är risken minimal för både dig och hantverkaren. Lite jobbigare men knappast ett stort problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.