Hemmakatten
Hej!
Som ny medlem fascineras jag av all kunskap och alla kloka råd som finns på denna sida!!
Behöver nu lite råd om "home staging". Finns det någon som har stylat sitt hem innan försäljning? Och/eller vet något om värdet av en sådan åtgärd?

Jag har släkt i Los Angeles och vänner i Australien. Där använder man sig väldigt mycket av inredare/stylister och anser att det har stor betydelse för försäljningspriset.

Vi ska sälja vårt hus nu i slutet av april eller början av maj (bor i Västerort i Stockholm). Huset och trädgården är totalrenoverat på utsidan med hjälp av arkitekt och trädgårdsdesigner. Det blev mycket lyckat, t.o.m. så att Plaza Interiör varit här o fotat o gjort reportage om huset. MEN - vi har inte hunnit med insidan. Den mäklarfirma vi använder vill gärna testa detta med home staging och de har kontakt med ett företag som också vill börja göra detta i större skala. Alla säger att huset har "mkt stor potential" och att vi "garanterat" får igen pengarna och mer därtill.

Själv faller jag gärna för hus som är läckra inuti och med snygga möbler. Känslan i maggropen och förmågan föreställa sig själv i huset tror jag är viktig.

Vad tror ni??

Ledsen att det blev så långt, hoppas att någon orkat läsa... :)

Vi har dessutom nu lite småtjafs med mäklaren om hur risken skall fördelas o måste bestämma oss inom en dag eller två hur vi ska göra. Tacksam för alla synpunkter, stora som så.
 
Det är säkert värt både pengar och besvär. Jag såg ett engelskt program som handlade om Home Staging och det verkar vara ganska etablerat där.

De var ruskigt professionnella och fixade med en hel del man aldrig skulle tänkt på själv. Dessutom fick säljaren en lektion i vad han skulle prata om och visa och vad hanskulle "glömma".
Här är ju det mäklarens uppgift, men ändå...
 
Misstänker att det program K12 har sett är "Selling Houses". Det går på 5:an, 12.10 tror jag det är, typ måndagar, onsdagar och fredagar eller nå't i den stilen. Bara att ställa videon på inspelning om man är intresserad.
Det brukar vara STOR skillnad på husen före och efter. Ofta är husen ganska sunkiga och tråkiga innan, så i de fallen de tar upp verkar det definitivt vara värt det.
 
Hemmakatten
Jo, tror som sagt på idén, men frågan är vad gränsen går. Nånstans måste det ju finnas en balans mellan vad som är lönsamt eller inte. Någon vanlig avkastningskalkyl är ju lite svårt att göra (märks det att jag är ekonom, eller...).
Därför att det kul att höra andras åsikter.
I vårt fall handlar det om 170´ (och en hel del besvär) vilket man ju gärna vill vara åtminstone LITE säker på att få tillbaka. (det är ju inte fickpengar liksom, iaf inte för mig ;).
 
Hemmakatten
Vi måste vara den enda familjen med 5 tonåringar (numera bara 1 hemma, det är därför vi säljer, behöver inte sex sovrum längre) som bara har 1:an, 2:an och 4:an på tv.........
 
Stämmer Finis, jag hade TV:n på nån fredag när jag jobbade hemma.
170 laxar är mycket - mycket mer än jag hade trott. Svinaktigt mycket när jag tänker efter...
20-30 papp låter mer rimligt om man räknar timkostnad efter nerlagt arbete.
Personligen tycker jag att mäklaren ska ta en stor del av det "home staging"-konsulten ska göra - han tar ju inte direkt oblygt betalt för att sätta in annons, öppna dörr och kopiera papper...

Svårt val. Jag hade inte gjort det.
Tveksamt om man kan skrämma upp värdet såå mycket - det är ju inte svårsålt idag direkt.

Jag drar mig tillbaka till ett annat TV-program. :)
 
Hemmakatten skrev:
Jo, tror som sagt på idén, men frågan är vad gränsen går. Nånstans måste det ju finnas en balans mellan vad som är lönsamt eller inte. Någon vanlig avkastningskalkyl är ju lite svårt att göra (märks det att jag är ekonom, eller...).
Därför att det kul att höra andras åsikter.
I vårt fall handlar det om 170´ (och en hel del besvär) vilket man ju gärna vill vara åtminstone LITE säker på att få tillbaka. (det är ju inte fickpengar liksom, iaf inte för mig ;).
För oss som iof. har 5:an men sällan och aldrig ser på den och aldrig kl. 12.10 på vardagar ;) kan du inte vara snäll och berätta lite mer om vad detta med "Homestaging" är för nåt, och menar du att det kostar er 170.000 kronor, vad får du för dom pengarna och hur går det till??

//Christina.

PS: Var det möjligen erat hus som var putsat(?) och hade så läckra belysningseffekter både på fasad och i trädgården, jag minns att jag sett nåt sådant i nåt nummer av "Plaza" och det var bara så läckert :D/DS.
 
Hemmakatten
Vi pratar om slipning o oljning av parkett i 6 rum (120kvm), målning av snickerier, tak o väggar i alla rum (11 rum), nytt mosaikgolv mm i badrum, nytt innertak på nederbotten för att få bort "källarkänsla), nytt golv i ett rum, lite nya lampor, gardiner, textilier, inhyrning o inlåning av nya möbler o inredningsdetaljer , förvaring av våra gamla under tiden m.m. Fördelning; rena reparationer ca 110´, övrig styling 55´.
Hade skrivit avtal med mäklaren om att vi bara betalar 50% ifall försäljningspriset understiger ett viss belopp. Nu börjar de strula med det.
Ska försöka få ngn snäll bekantskap att spela in programmet på 5:an. Tack för tipset.
 
Hemmakatten
Till byggimpert (jag är inte så kunnig om hur man klistrar in citat): Jo, det var nog vårat hus du såg. Från början var det ett vanligt 60-talshus med beigegråsmutsig fasad, bruna fönster, trä och fönsterluckor och rött tegel vid entré och balkong och utan belysning. Alla grannar o bekanta tycker att det blev jätteläckert. Tyvärr syns inte den nya gröna mosaiken vid entré o balkong så bra o inte heller det gröna taket. Pengarna till arkitekt o trädgårdsdesigner var väl värda. Vi hade från början bara tänkt att fixa till putsen o måla, vilket hade fått huset att bli fräscht o propert, nu blev det verkligen "pricken över i".

Home staging är när man anlitar en inredningsarkitekt o andra yrkesgrupper för att få hemmet så attraktivt som möjligt. Målet är att en eventuell köpare ska känna att "Här vill jag bo!". Vi vill lyfta fram o visa potentialen på huset, hur det kan bli om man möblerar och dekorerar snyggt. Home staging kan också innebära att man gör en del reparationer. Nyslipade, oljade parkettgolv tex får många att säga Wow. I vårt fall vill inredaren möblera med en läcker 60-talssoffa och matbord, lyfta fram ljus och rymd, möblera lite som i en visningslägenhet och ta bort de flesta personliga detaljer eftersom de enligt undersökningar "stör" en eventuell köpare. Man känner mera "fritt" om man slipper konfronteras med andras gamla kläder, tandborstar o alla köksprylar som normalt ligger framme. Det handlar inte om att lura någon utan mera att framställa huset i en så positiva dager som det har. Percis som när man själv går på fest, då vill man ju gärna se bra ut med lite smink och nya kläder. Man kommer också att hänga upp ritningar på nedre botten (tidigare garage, numera sovrumm mm) o visa hur man kan tex bygga en spa-avdelning - allt för att inspirera till nya idéer och för att få köpare att se olika möjligheter.

Hoppas detta var svar på din fråga.
 
Hemmakatten skrev:
I vårt fall handlar det om 170´ (och en hel del besvär) vilket man ju gärna vill vara åtminstone LITE säker på att få tillbaka. (det är ju inte fickpengar liksom, iaf inte för mig ;).
170´ låter ohyggligt mycket :surprised:. Jag hade inte tagit den kostnaden. Det är trots allt lite lotteri över det hela, dessutom utan vinstgaranti ;).
 
Hemmakatten skrev:
Hoppas detta var svar på din fråga.  
Det var jättebra svar på min fråga :D, men var bor man om huset inte säljs "på direkten" eller får man bo och använda utställningsmöblerna under försäljningstiden, fast det kanske inte blir så lätt om alla personliga prylar ska bort under visningarna!?
Ang. citate, så klickar du bara på "citera" i det inlägg du vill svara på och tar sen bort det du ev. inte vill ha med i citatet, sen fortsätter du bara med ditt eget inlägg "som vanligt"

//Christina.

PS: Då var det erat hus jag såg för när du nämner det så minns jag att det var nåt med mosaik, MYCKET MYCKET SNYGGT var det ialla fall och jag minns också att jag tänkte:
-Vad konstigt att dom inte visar insidan av ett hus med en sån utsida i reportaget ;)/DS.
 
Hej !
Jag har en bekants bekant som ska börja jobba med att styla hem inför försäljning. Hon har en inredningsbutik och det är främst möbler och färger som hon ska hjälpa till med.
Jag tror det kan vara lönsamt, jag medverkar ibland på villavisningar i samband med mitt jobb och man ser helt klart skillnad på intresset hos folk när ett hus är fräscht och "koordinerat" och utan en massa onödigt "tjafs" framme.
Vore ju ypperligt om ni kunde få mäklaren att dela kostnaden om det inte ger det utfall som ni önskar. Det är väl ganska nytt för mäklarna också ?
Svårt för dem att bedömma vad det ger i merpengar.....

Lycka till !
 
Jag skulle kunna tänka mig att homestaga inför en visning. Dock skulle jag fixa reparationer och målning själv och låta dem fixa en exklusiv inredning. Fast maxpris skulle nog vara 30-40.000 om det blir en exklusiv känsla. Jag tror att detta påverkar värdet mer än mäklarens arbete, (om man räknar bort en bra exponering på Hemnet och dagstidning).

mvh
David
 
Hemmakatten
[quote author=byggimpert link=board=Ovrigt;num=1080574385;start=0#10 date=03/29/04 kl 19:35:03]

var bor man om huset inte säljs "på direkten" eller får man bo och använda utställningsmöblerna under försäljningstiden, vanligt"

PS: Då var det erat hus jag såg för när du nämner det så minns jag att det var nåt med mosaik, MYCKET MYCKET SNYGGT var det ialla fall

Tack, tack!!!! vad glad jag blir över alllt beröm!! Jo, vi säljer lite med sorg i hjärtat. Vi hade trott att "barnen" skulle bo hemma lite längre än vad som blev fallet. Tänkte först, efter alla tusentals timmar med detta hus, att ett hus utan renoveringsbehov blir bra - bara sitta i trädgården o softa med drink (eller två).... ;D ;D. Men sen börjar vi tänka o mannen (som fyllt 50) får lite noja o tycker att det är bra att hålla i gång o ett nytt hus innebär ju lite kroppsarbete (= en chans (be)hålla den ungdomliga!?! figuren..... ;) ;) Men, det skall bli kul att forma något nytt.

Till David: vi orkar bara inte hålla på o måla o renovera själva just nu, inte iaf i detta hus. Vill att det kommer ut till försäljning snarast innan sommaren o innan alla andra också säljer sina hus, för att få bästa pris utan för mycket konkurrens. Dessutom är det bra att veta hur mycket pengar vi kan bygga nytt hus för.....

Till byggimpert: Ett hus i Sthlmstrakten visas på en söndag, omvisning på tisdag, budgivning på onsdag o ev. torsdag, kontraktsskrivning senast fredag samma vecka. "sStyling-möblerna" står kvar i ca 1½ vecka, vi har fortfarande våre egna sängar o de personliga sakerna pcáckas i kartonger under visningen (3dgr) och återkommer därefter. Styling-firman ordnar transport o förvaring under tiden.


 
Hemmakatten
Till byggimpert: Fick i alla fall inte till det där med citat:-[ :-[. Uppenbarligen behöver jag en mer detaljerad beskrivning. Om du har tid - snälla... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.