Om det är Dinky Toys du menar så var det den tidens Rolls Royce när det gällde leksaker.

Kasta ingen skugga över min barndoms leksaker, tack!
http://en.wikipedia.org/wiki/Dinky_Toys

Hemautomation vet jag dock ingenting om.
Ju mer automation desto mindre hemkänsla anser jag :surprised:


PS
Jag begriper inte ens själv varför jag skriver sån't här trams
 
  • Gilla
Akahigi och 2 till
  • Laddar…
Ursäkta men då får jag ta och omformulera det hela...
Riktig utrustning eller bättre leksaker för att uppfylla funktion (för att ta bort hemkänslan) :)
 
Verkar som du har otur :confused:

De riktiga hemautomations-teknik-nördarna har väl inte tid att svara.
De har nog fullt upp med att programmera sina hemautomations-system.

Det är nog en heltidssyssla.
Borde väl gå att automatisera egentligen. Kommer kanske i nästa version :)
 
  • Gilla
Akahigi
  • Laddar…
Jag har tid! Och hemkänsla! :)

Velbus verkar vara en ganska liten spelare på buss-system--marknaden (samma som KNX). Känns spontant som man skulle satsa på KNX om man nu vill dra nya trådar i väggarna. Eller varför inte den danska zensehome där man trycker datan över befintligt ledningsnät i hemmet (zensehome.dk).
 
Redigerat:
Tjoho!
Ja, nydragning av kablage blir det likväl i kommande renoveringsobjekt, troligen en hel del rördragning med.
Sen är det väl lite vilken metod och design man önskar lägga upp just gällande byggnationen.
Hur byggs det vedertaget idag egentligen då det gäller KNX?
Alla punkter såsom vägguttag, lamputtag och viceversa dras hela vägen hem till elcentral i forma av stjärnnät?
Det kan ju faktiskt bli en hel del att ombesörja väl inne i elcentralen.

Mina tankar (vet inte om det är rätt, mest ekonomiskt) att på något vänster ha distributionboxar i anslutning till varje rum. Att man sedan har "intelligensen" samt elanslutningar i samma låda. Det som i sig blir extra till box blir ju den här buss-slingan. Givetvis skulle man gärna också vilja nyttja sig av denna box för att också förse rummets andra "extradosor" med kablage för data, koax eller annat utav vikt...

Ska surfa in på Zensehome och fördjupa mig litegrann där med...

KNX är säkerligen det som komma skall då stora aktörer anpassar sina produkter till detta gränssnitt, men risken blir väl också att de kan ta betalt för det då det är KNX-certifierat.. :)
 
ullberg
Om vi för en stund lämnar frågan huruvida KNX är rätt väg framåt eller inte så kan jag adressera dina frågeställningar.

- Det är mycket riktigt ganska vanligt att man backar allt till centralen (stjärnnät) och ja, det blir mycket att ombesörja inne i centralen

- Dock är KNX av sin natur decentraliserat, så det är fullt möjligt (och lite beroende på förutsättningarna mycket lämpligt) att sätta lokala distributionsboxar. Antingen gör man helt enkelt en undercentral, eller så finns det en del produkter för ändamålet (exv. ABBs Room Controller). Det enda du måste ta med dig för att få med intelligensen är just en busskabel, sen spelar det ingen roll om olika apparater (deltagare heter det på KNXiska) sitter dikt intill eller med x meter mellan sig.

- Dyrare eller inte - tja anledningen att många sätter det centralt är för att priset per utgång faller med större aktorer / sensorer. Exv. så är en brytaktor med 2 utgångar dyrare per utgång än en med 16 utgångar (även om priser också varierar mycket mellan märken, och en bra sak är ju att man kan blanda fritt). Men det kan vara så (jag har dock inga belägg för endera) att man missar helheten, koppar är inte heller gratis och så många parallella matningar jag har i mina väggar (centraliserat) kan man ju fundera. Men framförallt, arbetskraft (tid) är i Sverige enormt dyrt, så att sätta upp dessa parallella matningar, och hantera den ökade komplexiteten i centralen, ja det tror jag kan vara väldigt kostnadskrävande...

- Även om jag tror på KNX (även på lång sikt) så skulle jag nog vända på ditt påstående och säga att KNX var det som gällde, fram tills ganska nyligen var många av de konkurrerande systemen väldigt omogna, och KNX var det stabila (dock dyra och lite tröga när det gäller utveckling) systemet som man valde om man ville vara säker på att det alltid skulle funka. Nu har dock många av konkurrenterna kommit ikapp och idag kan många konkurrera med KNX. Det som talar för KNX är väl att många av de tunga aktörerna (Hager, Schneider Electric, ABB/BJ, Gira, Siemens etc.) har satsat och levererar produkter primärt inom den teknologin.

- Mycket riktigt vet KNX-certifierade att man kan ta betalt och gör det, jag hoppas dock att konkurrenternas mognad ska leda till konkurrens och driva ner priserna, för så unikt är det inte. Den som lever får se...

Så vad ska du välja: tja du måste fundera på vad som är viktigt för dig och valet är allt annat än uppenbart. Utöver de uppenbara sakerna såsom kostnad och funktioner så tycker jag du ska tänka på saker som tillgång till support / dokumentation / communities, livslängden hos tekniken (att du kan få tag på prylar om X år, kommer framtida utvecklingar vara bakåtkompatibla etc. etc.) och säkert många andra aspekter.

Som avslutning: Det finns klara poänger att hålla sig till en teknik / standard, men det är också möjligt att blanda, en del av de tillgängliga visualiseringarna (typ central server som ger web/app-gränssnitt till systemet) stödjer flera tekniker och kan agera integrationsmotor.

/U
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Mycket bra Ullberg och TS att ni kommer in lite på sytemlayouten med dragning lite åt det decentrala. Ska man nå några fördelar med tex KNX eller andra bussystem måste man försöka angripa helheten i installationen. Det är i mina ögon "hemskt" att se många nya påkostade anläggningar med de enorma härvorna slang med FK som mynnar i enorma centraler byggda med standard kapslingar i varierande omfattning.

Det kan bara bero på tröghet och ointresse bland många elfirmor att det inte utvecklas lite framåt utan bara utgår från standard installationsteknik och sen låter den svälla in absurduum i många fall. KNX är ju mycket gammalt nu och det borde växt in i medvetandet under flera decennier, men man har sett det tidigare bara i större fastigheter och även där ofta dåligt utnyttjat. Att det på senare tid kommit in även i villor mm har ju nästan spätt på synen på att det är dyrt, svårt, omständigt osv.

Om man ändå vill dra centralt är det kanske bättre att välja något enkelt, robust I/O-system, friprogrammerbart och med alla möjligheter till extern kommunikation. Kan bli mycket billigare än ett "missanpassat" centraliserat KNX.
 
Gott med lite tycke och tänke.
Ja, nog för att det säkerligen börjar ploppa upp massa nya aktörer på marknaden och kanske också att intresset börjar landa in mer hem i hushållen. Tänket har ju funnits länge men mest för att kanske anpassa hem för rörelsehindrade eller andra hjälpanpassningsmedel. Annars är det väl troligen ute på kontor och andra offentliga fastigheter man slänger in KNX, för att det är föreskrivet så i handlingarna eller mest för att kunna brescha för andra.
Tittade in på Zensehome och har nog tittat på detta för ett bra tag med. Är nog lite allergisk för "klumpar" utanpå, vare sig det är slimmat eller så.
Nexa är väldigt omtalat här inne men det blir för enkelt och mestadels av deras produkter är väl också bara klumpar emellan uttag och kontakt som du ska styra.. För enkelt och lite allergisk mot det trådlösa....

Många gånger handlar det troligen likväl om att installera lokala lösningar per rum.
Ett vardagsrum t.ex. Lite vägguttag väl placerat. Styrbart eller ej. Lampkontakter både mitt i tak samt kanske i anslutning till fönster. Strömställare i anslutning till dörrar in till rummet.
Egentligen en tradionell installation elmässigt. Men varför dra kablage från respektive punkt hela vägen hem till elcentral för att kunna bygga funktioner där. Den lokala kopplingsboxen dedikerat för kanske varje rum så har man ju en central "kopplingsdosa". Blir då väldigt enkelt att återställa till normalt om man nu får för sig att slänga ut sin hemautomation. Så el, styrmoduler för varje rum...

Vill man sedan bygga centrala scenario så görs ju detta ändå mjukvarumässigt. Håll den knappen intryckt i 2 sekunder så ska dessa reläer dras. bla bla....

Självklart landar man likväl tillbaks på kostnadseffektiviteten gentemot styrelektroniken på detta.
Att en 2 alt 4 utgångs modul kanske blir dyrare gentemot en central box i elcentral på 16 utgångar kanske säger sig själv. Men där är rätt mycket kostnad för att dra hem all kanalisation med kablage med till centrala centralen...

Men åter så tror jag fortfarande mest på trådbunda installationer vad än det gäller, trots att det är fräckt och "enkelt" med trådlösa lösningar. Tror att de trådlösa historierna kommer att krocka med varandra slutligen. Trots att det är krypterat. Mestadels av fabrikaten nyttjar sig väl av de "fria frekvenserna" för att sköta kommunikationen.
 
Det här är kanske inte rätt tråd för denna fråga, men jag måste ställa den.

Automation för mig, med mitt enkla tänkande, är att tända lite fönsterbelysningar, och släcka dem, vid vissa klockslag.
Kanske för att skrämma bort tjuvar.

Men det kräver ju inga avancerade installationer.

Så kan ni (snälla!) lista upp vilka funktioner som hemautomationen skall ge.
Var snälla och håll i åtanke att jag är absolut novis inom detta :surprised:

Nu är jag före detta IT manager för ett litet multinationellt företag, så jag är inte främmande för datorisering och automation.
Men i hemmet?
 
Redigerat:
KnockOnWood skrev:
Det här är kanske inte rätt tråd för denna fråga, men jag måste ställa den.

Automation för mig, med mitt enkla tänkande, är att tända lite fönsterbelysningar, och släcka dem, vid vissa klockslag.
Kanske för att skrämma bort tjuvar.

Men det kräver ju inga avancerade installationer.

Så kan ni (snälla!) lista upp vilka funktioner som hemautomationen skall ge.
Var snälla och håll i åtanke att jag är absolut novis inom detta :surprised:

Nu är jag före detta IT manager för ett litet multinationellt företag, så jag är inte främmande för datorisering och automation.
Men i hemmet?
sammanfattning av hek då han hade hållit på 3 månader:

http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?p=1658278
 
BjF skrev:
sammanfattning av hek då han hade hållit på 3 månader:

[länk]
Tack! Kul sammanställning :)

Men jag hittar faktiskt inget där som jag saknar, eller ens skulle önska mig.
Föe att ta ett exempel:
"Inkommande samtal - Slår upp vem som ringer och läser upp namnet i högtalarsystemet."
Det ser jag ju när jag tittar på telefonen.

Min slutsats är att detta är ett uttryck för vår teknik-fascination och prylhysteri.
Det vanligaste svaret på frågan Varför är väl numera För att jag kan.
 
en spännande teknik som inte finns i Sverige än är digitalstrom som har små enheter man sätter i dosorna och som mäter ström och styr uttag etc.

Jag skickade en fråga till dem och undrade om jag kunde köpa några delar men de vill inte gå in i Svenska marknaden ännu utan att säkerställa elförskrifter och marknadserbjudande..

http://www.digitalstrom.com/Shop/Module/?lang=1&
 
Akahigi
Jäklarns vad ni måste ligga efter i programmering nu efter alla snygga svar ovan. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.