Hej Fritidshusforum! Jag har beställt en limträbalk till min nya sportstuga. Balken är 8 m lång och mäter 30 cm i höjd med taknock och bredd 9 cm. Levereras med kranbil i samband byggsats . Nu till frågan. Ska jag be kranbilen att lägga balken på ett upplag vid huset. Och sen lyfta på plats med rep o taljor. Eller måste jag kalla på kranbil igen? Med vänlig hälsning, PerOF
 
Du lyfter den nog inte själv på plats, men den väger nog mindre än vad man tror. :)
 
Tidsbesparing och säkerhet talar för kranbil. Limträbalken skall ligga högst upp så det saknas något att fästa rep o taljor i.
 
Om man bara kan få den nära pelarna så kan man relativt lätt få upp den med block och talja. Men det måste vara en variant med lås eller broms.

Bygg en bit pelsr till så du kommer upp en meter till bulta fast på sidan av den riktiga pelaren enrejäl krok att fästa blocket i.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Varför inte beställa leveransen så kranbilen lägger den på plats direkt
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Har du inte tillgång till egen maskin skulle jag vänta med LT tills det är dags att lägga den på plats...dvs försök inte med att lyfta den om du inte är 100% på hur du ska göra....
 
D09
hempularen skrev:
Om man bara kan få den nära pelarna så kan man relativt lätt få upp den med block och talja. Men det måste vara en variant med lås eller broms.

Bygg en bit pelsr till så du kommer upp en meter till bulta fast på sidan av den riktiga pelaren enrejäl krok att fästa blocket i.
Så gjorde jag när limträbalken åkte upp.

Slog på en regel som stack upp en bit och som fungerade som stopp.

Sedan två taljor och upp med den :)

Grannen tog hjälp av kranbil så båda varianterna fungerar fint.
 
Mikael_L
Helt klart en smutt lösning om du kan tajma kranbilsleveransen med att det är klart att lägga upp balken.

Block och taljor och sånt går ju förvisso, men betyder ju en massa merjobb, jag antar att du åtminstone ser något värde i din egen tid. :)
Och har du inte redan grejerna så ska det köpas eller hyras och läggas tid även på det.

Så att ta ut en kranbil igen för lyftet kan ju faktiskt vara motiverat ändå.

"Min" byggvaruhandlare har en kranbil för utkörning av material, med rätt sjukt låg kostnad för transport och avlyftning. Dom lär då åtminstone inte kunna bokföra en enda spänn i vinst från den verksamheten. :)
Jag pyntar 450:- för en utkörning med kranbil nästan 2 mil från brädgården. :cool:

Hade det varit på mitt bygge hade jag gjort en liten fuling, jag hade beställt ett lass med material, och sen när han ändå var där bett han lite snabbt lyfta upp balken. Det skulle åtminstone gått här, då det är en trevlig och snäll prick som kör bilen.

Men annars kan vi som är kunder där faktiskt hyra kranbilen som sådan för ett någorlunda OK timpris. Brukar nyttjas av byggare här runt omkring mellan varven. Jag lät han stå och puttra någon timme och lyfta upp takpannor åt mig. Och timpenningen minns jag inte riktigt, men nåt runt 4-500:- var det väl. Ingen startavgift.



Sen kan du även fundera på att hyra en alplift, om du har något hyrställe i närheten.
alp-lift-handvinsch-370.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Bildgoogla på alplift)

Vi hyrde en sån, gick väl på ca 300:- /dag, för att lyfta takstolar och vår limträbalk på plats.
alplift-01.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
alplift-02.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Limträt skulle iofs bara upp mot mellanbjälklaget, det skulle kanske känts lite vådligt att lyfta det 6 meter upp ... :eek:
Men på något vis hade det säkert gått, bara det inte är en blåsig dag.


Så mina tips är, i ordning:
1. Försök lyfta på plats redan vid leverans
2. Luska rätt på billigaste kran, traktor osv som kan fixa det, kolla med andra som bygger, bygghandlare, bönder och entreprenörer i närområdet.
3. Hyr en alplift.
4. Krångla med taljor och grejer.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Jag hade sett det som en utmaning i konstruktivt tänkande, att med så enkla medel som möjligt försöka få upp den i stort sett själv. :)
 
  • Gilla
mycke_nu och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
raveper skrev:
Jag hade sett det som en utmaning i konstruktivt tänkande, att med så enkla medel som möjligt försöka få upp den i stort sett själv. :)
Så sant.
Men det behöver ju inte betyda att det är det mest logiska eller smarta ... ;) :cool:

Och har någon sen skadats eller t.o.m ännu värre, så blir det ju en bitter eftersmak.
Nåja, jag håller trots alt med dig, ty jag själv är ju precis sådär tokig. Säger någon "Det där kan man inte göra själv!" så är det liksom som att trycka på min startknapp. :D

Under mitt husbygge har jag gjort många val och många saker som jag inte skulle rekommendera någon annan. :cool:
 
Mikael_L skrev:
Så sant.
Men det behöver ju inte betyda att det är det mest logiska eller smarta ... ;) :cool:

Och har någon sen skadats eller t.o.m ännu värre, så blir det ju en bitter eftersmak.
Nåja, jag håller trots alt med dig, ty jag själv är ju precis sådär tokig. Säger någon "Det där kan man inte göra själv!" så är det liksom som att trycka på min startknapp. :D

Under mitt husbygge har jag gjort många val och många saker som jag inte skulle rekommendera någon annan. :cool:
Ja jösses....tur att inte alla vet hur man har gjort.......:surprised:
 
Den där limträbalken väger ju bara ungefär 150 kg.
Och den levereras tillsammans med husbyggsatsen enligt PerOF, så det går inte att förbereda så den läggs på plats direkt.

Fyra normalstarka män klarar galant att lyfta upp den.
Först skall naturligtvis gavlarna med upplagen på plats.

För att förenkla ordnar man sedan en enkel talja och lyfter västerändan i läge och surrar den där.
det gäller alltså bara att lyfta 75 kg.
Sedan flyttar man taljan till öständan, hissar upp balken och förankrar den.
Klart :)


//Gammal sjöman ;)
 
Jag har använt en skylift som lyftare, både till en limträbalk och takstolar. ImageUploadedByByggahus.se1383771942.374987.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Finns där ingen lasttraktor eller grävmaskin i närheten?
Jag använde en grävmaskin när jag lyfte upp min takås.
 
Eftersom jag är maskiningenjör så gillar jag stålbalkar, vilket även märks när jag bygger hus.
Den 16m långa HEA balk som jag har inbyggd i mellanbjälklaget hissades upp med hjälp av två st kedjeblock som förankrades i takstolarna.

När jag skulle upp med en 8m lång traversbalk i garagetaket (ja, jag har en travers i mitt garage) så kunde jag inte använda mig av samma teknik så innertaket var byggt och takstolarna därmed svåra att använda.
I detta fall hyrde jag en sådan alp-lift som Mikael_L tipsade om här ovan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.