Stämmer det att även ett lösvirkesbygge måste besiktas?? Av vem då? varför? Kan ett sådant bygge bli "underkänt"?
 
Jajemensan. Alla byggen måste besiktigas (i alla fall de som kräver bygglov). Besiktningen görs för att kontrollera att man uppfyllt de krav som samhället ställer på bygget dvs att man har följt de normer och regler som gäller. Alla byggen som inte följer reglerna kan bli underkända.
 
:surprised: Jahaja hm får jag välja själv vilken besiktningsgubbe jag vill ha eller ska typ kommunen eller nån bestämma det??
 
GENERAL FAILURE du pratar bara skit!!!!!!!!!
Läs på lite nästa gång innan du börjar glappa med
brödsaxen,det är inte första gången du utger dig för
att veta o ger andra råd!!!
MAN BEHÖVER INTE BESIKTA HUSET om man är
kvalitetsansvarig själv,vilket vem som helst kan bli om
man är sin egen byggherre!!Vid byggsamrådet skriver
man in att man själv är k-ansarig,kommunens representant stämplar o skriver på ett papper som ochså du som b-herre skriver på o saken är klar.
Du får då en kvalitetslicens med behörghet att endast
besikta ditt eget hus o ett protokoll med 7 punkter
som du ska avsyna o intyga själv att det är korrekt
utfört.Efter att byggsamrådet varit har du ingen som
helst kontakt med kommun om allt är normalt men om
du blir osäker över något kan du naturligtvis kalla ditt
kommunens representant för rådgivning,vilket jag själv
för övrigt gjorde vid ett tillfälle.
 
:D Tackar för snabbt svar där Ekke. Jag ska "bara" bygga ett garage i lösvirke men det kan jag alltså besikta själv menar du?
 
Ja! Du behöver inte heller bygglov om garaget ligger
utanför planlagt område o är under 40 m2 under
förutsättning att det är för normalt bruk.
 
::) Öh! Kalla mej blondie, vad menar du med utanför planlagt område?? Det måste ju i ett vanligt villaområde vara utanför tomten?! vadå inget bygglov under 40m2?! sånt gäller väl bara friggebodar...??
 
Planlagt område innebär att kommunen har planerat
lite mer i detalj hur allt ska se ut i ett visst område nu
tror väl dom flesta att detta med plan endast gäller
tätort o vice versa glesbygd,men icke sa Nicke!
I glesbyd kan du ha ex en gata med villor som är
planlagt område men du kan ochså i en tätort bebygga
ställen utan plan.Har inte kommunen gjort en sådan plan för ditt område kan du till ex bygga ut ditt hus upp till 40m2 utan b-lov!!
 
Bob_the_builder
Är lite osäker på det här med att vara kvalitetsansvarig för sitt eget bygge... Jag har för mig att det är så att kommunen ska GODKÄNNA den som utsetts till kvalitetsansvarig (om man inte är riksbehörig, dvs "riktig" KA). Om man då inte bedöms ha erfordeliga kunskaper så blir man nog inte godkänd. Samhället ställer ändå ganska långtgående krav på byggnaders konstruktion och funktion.

Jag vet inte riktigt om jag gillar tonen i ditt inlägg Ekke. Framförallt inte som jag nog tror att GF har i huvudsak rätt.
 
Okej! Jag bor i en typisk "nybyggarby" med diverse tomter, allmänningar, prickområden å annat, Det kan alltså inte gälla mej. Hm det var ju lite synd, men å andra sidan hade jag ingen aning om det
 
Eftersom jag själv praktiserat det i mitt fall tror jag mig veta vad som är möjligt o vad gäller G:F ska han akta sig
för att ge felaktiga råd det har jag påtalat för honom förut men tyvär utan resultat,tog därför i lite,bara för att bespara andra en massa felaktig info!!!!!
 
Ledsen om jag snackar skit.
Men, det brukar vara så att för att bli godkänd som kvalitetsansvarig måste man ha rätt behörighet. Gemene man har inte det enligt min erfarenhet. För ett garagebygge kan man själv stå som kvalitetsansvarig men inte för en villa. Det är möjligt att det inte fungerar likadant överallt. Jag är min egen byggherre (precis som alla andra husbyggare...) och får inte stå som KA.

Efter byggsamrådet ska man kontakta kommunen när man lämnar in de dokument som fastställs i kontrollplanen. Så nog ska man kontakta kommunen även efter byggsamrådet.
 
Bob_the_builder
Ja, men i så fall så bedömdes du väl ha de rätta kunskaperna. Dock tror jag inte att det generellt går att säga att vem som helst kan bli KA för eget bygge. I vilken kommun byggde du?
 
Cattis det kan du inte utgå ifrån utan du måste ringa till
din kommun o fråga om det är planlagt område,då det
finns ställen som dina som icke är planlagda i vilken
omfattning vet jag ej!
 
glöm inte bort mej här nu tack... Ekke kan det där gälla mej tror du eller ej, Jag väljer att tro på dej i den här frågan och låter det vara osagt om jag är med i gf.s fanclub eller inte :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.