Hej, jag håller på att skriva kontrakt med en firma på en helentreprenad för att göra om vårt badrum från topp till tå. De ska riva allt och installera nytt (dusch, handfat, skåp, handdukstork, golvvärme,kakel, klinker, bygga om lite både vid badrumsdörren samt fönstret och lite till - ni förstår). Finns det någon praxis för hur man ska formulera sig ifall de inte blir klar på utsatt tid? Ska man be att få avdrag på totalpriset per dag, per vecka eller vad? Och hur mycket? Vilka krav kan man räkna med att de ställer tillbaka på mig som beställare? De ska leverera kakel, klinker och fönster (samt allt annat material) men övrig inredning (toastol, duschväggar, handfat, skåp, handdukstork m m) köper vi från annan firma som vi ska se till levererar allting senast någon dag efter byggstart, alltså ändå i god tid innan saker ska monteras.

Alla tips mottages tacksamt.
 
Jag har egentligen inget bra svar på vitesformulering, men du bör ju ta till en summa som "svider", dvs. syftet med vitet är ju primärt att skapa ett incitament för att de skall prioritera arbete hos dig, om det kör ihop sig.

Sedan ser jag en del risker med viten också. Det finns en risk att firman börjar fuska och slarva om vitesdagen börjar närma sig. Jag har aldrig fått något gjort med vitesklausul, men har funderat lite att OM man ser att hantverkaren verkar få tufft att bli klar, så skulle jag erbjuda att skippa vitet för de dagar det pågår arbete, dvs. något i stil med att har de minst en man igång på heltid en dag så slipper de vitet för den dagen. Skulle det gälla något större än ett badrum bör man begära att fler är i arbete.

Ett sådant upplägg skall man ju givetvis inte presentera förrän mot slutet när man ser att de verkar få svårt att bli klara i tid.

En annan synpunkt som inte gäller vite, är att du bör i avtalet klargöra att ex. tätskikt och plattsättning skall göras av en certifierad firma (speca om det skall göras enl. BKR eller GVK i avtalet), begär att firman visar sin certifikat innan arbetet startar. Samma med el och VVS. Och att kvalitetsdokument skall överlämnas vid avslut. Det skall även gälla mätprotokoll för elgolvvärme (om det är aktuellt), behövs för fabriksgarantin.

Tänk på att det är relativt vanligt med fusk med certifieringen, antingen att firmor ljuger om att de är certifierade, eller att de trots certifiering inte följer reglerna, inte bara firman utan även den enskilde plattsättaren skall vara certifierad av tätskiktsleverantören. En enkel kontroll är språk, BKR ger inte sina certifieringskurser annat än på svenska (gällde iallafall för något år sedan), så plockar de in någon från östeuropa så fuskar de nästan säkert med certifieringen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.