Ja, vad klarar råspont för laster?
Säg att jag tänkte ha 20mm råspont som tak med given jämt fördelad last, vad är då maximala cc på takbjälkarna under (=spännvidden på råsponten) ?
Taket blir nästan platt, typ 5grader, men vi kan utgå från 0grader.
 
Det beror på!
Vad har du tänkt dig för last på taket?
 
Finns det nån speciell anledning att avvika från rekomendationen på 1.2 meter?

Att gå upp 10-15% lär väl inte vara nåt problem, sen kan man kanske kompensera med grov bärläkt.

/ATW
 
anaitis skrev:
Det beror på!
Vad har du tänkt dig för last på taket?
Lasten X i kN/m2.

Men vad grundas rekomendationen 1.2m på då? Det beror ju helt på vad man ska ha på taket, bara papp eller i mitt fall lite jord och växter, snözon 1 eller 4.5? Jag vill ha ett värde så jag vet hur god marginal där är och om jag ska satsa på tjockare bjälkar och högre cc istället.
 
Redigerat:
Gjorde ett litet test idag. Fäste en 22mm råspont-bräda med två skruvtvingar på två euro-pallar med 1m avstånd. Ställde sedan mina 85kg (=0.8kN) mitt på. Brädan höll men sviktade en del. Då brädan var 95mm bred så skulle det motsvara ca 8kN/m2 fast allt mitt på brädan. I verkligheten blir det ännu snällare iom. att lasten är utbredd.
Jag anser då att 1m spännvidd inte kommer vara några problem i mitt fall då så stora laster inte är aktuella.
Att gå upp till 1.2m ger inte så mycket vinst i form av färre/tjockare bjälkar och att det inte är standard-avstånd spelar ingen roll i detta fallet.

Har någon något mer vetenskapligt svar på utgångsfrågan så kör loss med "svara"-knappen.
 
Du kan inte använda 85 kg i några sekunder och sen tro att det håller. Laster som är permanenta ska multipliseras med en, av mig glömd, faktor.
 
Ok, men jag har redan en faktor på minst 3 till godo och jag har inte heller överbelastat brädan. Förvisso inte mätt nerböjningen.
Någon aning om vad faktorn kan kallas, ungefär hur stor den är eller var man kan tänkas hitta den?
 
Säkerhetsfaktor heter det och men värdet brukar variera, om det är personsäkerhet inblandad brukar det leda till att
man vill ha ett högre värde.

Dimensionering är knepigt, det kan vara en mängd olika kriterier som kan vara dimensionerande det är sällan bara brottlasten man får ta hänsyn till...

Lite mer information om vad du vill göra hade inte skadat.

/ATW
 
Hade tänke bygga ett tak över bilen. Rasar det in är det bara materiella skador och inte så stora.
Bilduppladdningen vill inte fungera men det blir ett extra tak i anslutning till huset. Lutning ca 5 grader och spännvidd på takbjälkarna på 2.5m.
Men diskussionen får gärna ta en mer allmän dimensionerings-inriktning och inte bara fokuser på detta specifika bygget.

Borde man kanske ta ett besök på biblioteket för att lära mer? Någon bra övergripande bok-rekomendation isåfall?
 
Nissepisse skrev:
Hade tänke bygga ett tak över bilen. Rasar det in är det bara materiella skador och inte så stora.
Om det inte nu råkar rasa när någon är på väg till eller från bilen... :(
 
Alfredo skrev:
Om det inte nu råkar rasa när någon är på väg till eller från bilen... :(
Nä, det är en ju en risk. Men jag anser att den risken är liten. Det kommer ju inte kollapsa helt plötsligt utan det kommer troligtvis finnas indikationer på att något inte står rätt till; t.ex. 2m snö på taket och märkbara nerböjningar i träet. Annat vore det om man sov under taket varje natt helt ovetande om hur det ser ut.

Fokus på åter till frågeställningen tack!
 
Det finns en App som heter Svenskt trä den innehåller div beräknings alternativ som kanske kan vara till hjälp
 
Nissepisse skrev:
Nä, det är en ju en risk. Men jag anser att den risken är liten. Det kommer ju inte kollapsa helt plötsligt utan det kommer troligtvis finnas indikationer på att något inte står rätt till...
Ja, det var nog ungefär så de resonerade när de konstruerade Almösundsbron också.
103291626.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Länk:
http://www.gp.se/nyheter/bohuslan/1.289285-bron-som-forsvann-detta-hande
 
Redigerat:
Jag har svårt att se sambandet med att en bro rasar för att ett stort jävla fartyg på kanske 20000 ton kör in i den och dimensioneringen av min carport.
 
Mikael_L
Alfredo skrev:
Om det inte nu råkar rasa när någon är på väg till eller från bilen... :(
Ja nu gällde ju frågan råsponten mellan takstolarna. Det lär ju troligen inte bli särskilt livsfarligt om den börja brista, kan jag tycka.
Andra olägenheter inträffar betydligt tidigare, t.ex. nedböjning som skadar konstruktionen så den t.ex. läcker vatten.

Men ett farligt ras är ju om själva takstolarna/takbjälkarna ger sig, eller deras infästningspunkter eller det stående regelverket knäcks eller skevar ihop, eller allt helt enkelt rasar ihop.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.