M
Hej!

Efter flera mail och mycket googlande så har jag beslutat mig för att skaffa ett smart hem baserat på Z-wave. Har dock inte bestämt mig för vilket control center jag ska välja. Någon som kan hjälpa mig?För respektive nackdelar? Jag tycker att Vera 3 verkar vara smidig eftersom den även kan agera router. Samtidigt så verkar Fibaros produkter vara användar vänligare, nån som vet?
Nån som vet om det finns några fördelar med Zipabox?



Tacksam för hjälp och hoppas någon har svar på mina frågor.
 
Redigerat av moderator:
Jag valde Fibaro framförallt för att det är snyggare och mer användarvänligt, men man tappar lite av Veras flexibilitet, pluginstöd och användarskara.

Lite Apple mot Android.
 
M
Okej, jag ska kolla vidare, jag har fortfarande beslutsångest!
 
Hur mycket krångligare är Vera jämfört med HC2?

Hur mycket funktionalitet förlorar man med HC2 (dvs exempel på vad man INTE kan göra med den som man kan med Vera)?
 
Jag tänkte börja med openhab.org för att slippa slänga pengar på någon controller man ändå är osäker på......
 
Staffan Lindblad skrev:
Hur mycket krångligare är Vera jämfört med HC2?

Hur mycket funktionalitet förlorar man med HC2 (dvs exempel på vad man INTE kan göra med den som man kan med Vera)?
Jag tror att det är svårt att få svar på dessa frågor tyvärr då dom flesta bestämmer sig för antingen eller och kör sedan på det. Jag antar att skaran som verkligen har testat flera olika controllers är liten.

Jag var i precis samma sits när jag skulle till att beställa men bestämde mig tillslut för en Vera3. Dels prisskillnaden men även flexibiliteten avgjorde det för mig. Men man ska komma ihåg att ju flexiblare, ju mer invecklat brukar det bli, inte alltid, men ofta.

Jag är total nybörjare på Z-wave och tycker att jag har kommit igång riktigt bra på bara några dagar, så jag tycker inte att veran är speciellt svår. Dock inte lika snygg, grafiskt, som exempelvis hc2:an men den gör jobbet med bravur.

Hoppas det är till någon hjälp, även om jag misstänker att jag bara gör dig ännu mer osäker. :surprised:

/Emil
 
  • Gilla
Staffan Lindblad
  • Laddar…
Min stora dealbreaker var att Vera kunde kopplas till mit larm. Sedan har Veran en fantastiskt mängd plug-in:er som är väldigt användbara.
Om inte för ovan hade jag valt HC2 trots priset.

/J
 
Jag tittade på några YouTube-videos som visade Vera. Den verkar ju inte helt omöjligt. Dock såg jag inte på någon HC2-video.

Om Veran kan kopplas till larm borde väl HC2:an också funka? Det är ju samma kommunikations-/sändarteknik. Är det inte bara användargränssnittet och funktionerna i själva mjukvaran i Controllern som skiljer?

En riktigt nybörjarfråga - jag har ju inte köpt något ännu - vad innebär plug-in i det här sammanhanget? Vad kan man göra med dem?
 
Staffan Lindblad skrev:
Jag tittade på några YouTube-videos som visade Vera. Den verkar ju inte helt omöjligt. Dock såg jag inte på någon HC2-video.

Om Veran kan kopplas till larm borde väl HC2:an också funka? Det är ju samma kommunikations-/sändarteknik. Är det inte bara användargränssnittet och funktionerna i själva mjukvaran i Controllern som skiljer?

En riktigt nybörjarfråga - jag har ju inte köpt något ännu - vad innebär plug-in i det här sammanhanget? Vad kan man göra med dem?
Råder dig starkt att läsa och söka i tråden http://www.byggahus.se/forum/villalarm-hemautomation/201788-z-wave-da-haus-hemautomation.html

Finns mycket matnyttigt ang plugins och larm där.
 
BjF skrev:
Råder dig starkt att läsa och söka i tråden [länk]

Finns mycket matnyttigt ang plugins och larm där.
Att läsa och hitta i stora tråden är ju näst intill omöjligt pga längden. Dock hittade jag det här inlägget (skulle gärna vilja länka till författaren, men vet inte hur):

HC2 var mitt val eftersom den är enklare och tydligare. Du klickar i det du vill och så fungerar det. Vera kan göra allt verkar det som, men kräver konfigurerande. HC2 är klart dyrare. HC2 har väldigt enkelt för att hitta mina noder. Med Vera Lite var det ett fasligt springande för att inkludera dem. Min HC2 står i källaren och klarar utan problem att inkludera noder på vinden, med två våningsplan emellan. HC2 har en väl integrerad iPhone-app och kan fjärrstyras via webbläsare utan speciell konfiguration. Kort sagt allt går väl att läsa med Vera, men kräver lite pill. Förutom räckvidden då...

Jag började med Vera Lite (som är till salu) men bytte till HC2 efter att ha verifierat funktionaliteten i mitt nät.
 
Min erfarenhet inom detta är att det bör vara enkelt. Dvs gränssnittet har varit avgörande för mig. HC2 vann den tävlingen i mina ögon. Jag är ingen programmerare och beundrar alla som orkar sitta och hålla på med LUA som är ett programspråk för att göra olika scener osv. Jag har samtidigt förstått att det är enklare att göra scener om man kan LUA. Men för mig har det varit så att man programmerar alla enheter en gång och gör de scener man behöver sedan rör man det inte eftersom man inte behöver det. I Fibaro kan man det utan att programmera i LUA och det görs via enkla block. Allt är inte superenkelt för det men överskådligt att förstå utan kunna något programmspråk innan. I de fall man behövt ändra något så har det tidigare program jag använt varit så att jag hunnit glömma hur man skulle göra för att programmera om olika saker. När då Fibaro dök upp och jag köpte det så var det så himla snyggt och trevligt gränssnitt så fastnade för det. Jag har varken sett eller ägt Vera så jag kan inte uttala mig om det utan bara prata varmt för Fibaro.
 
  • Gilla
Staffan Lindblad
  • Laddar…
Sämsta jag tycker med Fibaro är den totala avsaknaden av dokumentation och användarnmanualer för gränssnittet.
Det bästa är enkelheten och den grymma iPad-appen.
 
Staffan Lindblad skrev:
Att läsa och hitta i stora tråden är ju näst intill omöjligt pga längden. Dock hittade jag det här inlägget (skulle gärna vilja länka till författaren, men vet inte hur):
Om du vill länka till ett specifikt inlägg i en tråd kan du högerklicka på inläggets nummer uppe till höger i den gråa headern som finns ovanför varje inlägg, kopiera länkadressen och sedan klista in den i ditt nya inlägg.
 
  • Gilla
pethson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.