Elkludde skrev:
Vad jag förstår så följer takbotten o läkt takstolarna
Utveckla detta för jag bygger på egen så jag förstår inte hur du manar:screwy:
När man lägger första bärläkten så är det ju den längst ut mot takfoten som man börjar med, här ska man justera in så att sista pannraden ligger snyggt och prydligt mot takavslutet och ner i en kommande hängränna.
När man sätter första raden måste man ha ett spänt snöre mellan vindskivorna så att denna blir riktigt rak.
Pannorna ska sedan ligga ann uppifrån, och då är det viktigt att man när man räknat ut rätt antal rader upp till nock gör en "katt" eller använder ett sådant verktyg. (Se länk)
Har man av någon anledning fått första raden fel ("vågigt") så följer detta fel med ända upp i nock, och taket kan se ut som på bilderna i trådstarten, fast att taket är helt plant.
http://onyx-repository.gardinpersson.se/images/products/fsize/146698.jpg
 
joakim_p skrev:
När man lägger första bärläkten så är det ju den längst ut mot takfoten som man börjar med, här ska man justera in så att sista pannraden ligger snyggt och prydligt mot takavslutet och ner i en kommande hängränna.
När man sätter första raden måste man ha ett spänt snöre mellan vindskivorna så att denna blir riktigt rak.
Pannorna ska sedan ligga ann uppifrån, och då är det viktigt att man när man räknat ut rätt antal rader upp till nock gör en "katt" eller använder ett sådant verktyg. (Se länk)
Har man av någon anledning fått första raden fel ("vågigt") så följer detta fel med ända upp i nock, och taket kan se ut som på bilderna i trådstarten, fast att taket är helt plant.
[länk]
Och allt detta visste jag innan , sedan ett antal år tillbaka ,men vad har det med sättning av takstolarna eller sviktande undertak o bärlekt
 
Elkludde skrev:
Och allt detta visste jag innan , sedan ett antal år tillbaka ,men vad har det med sättning av takstolarna eller sviktande undertak o bärlekt
Fast här har vi väl inte fått svar på om takstolarna sviktar eller inte? Eller har jag missat något?
Har takstolarna sviktat så är ju min teori bara att bortse ifrån, om takstolarna inte sviktat så måste det ju vara något annat och då kanske det är en illa utförd takläggning som är fallet!
 
Vad jag kan se på bilderna så är det ungefär lika vågigt på båda sidorna, och är det traditionella fackverks stolar så är dom självbärande (med hanbjälke osv) , du har inga andra saker i huset som hänt? Tex sprickor i tapeten lr dylikt.
Vad är det dör grund?
Jag tycker det ser ut som en stol är för hög gentemot dom andra..
Men JAG skulle säga att det är vanligt med vågiga tak på äldre hus.
 
Kan dom ha använt olika dimensioner på ströläkten?
 
Sviktar inte takstolarna så är det takbotten och läkt som har sjunket ner mellan takstolarna det är
mycket vanligt på äldre och även på hus som är betydligt nyare än den som vi diskuterar här
en liten skillnad på strölekten saknar betydelse
 
Fruppe skrev:
Vad jag kan se på bilderna så är det ungefär lika vågigt på båda sidorna, och är det traditionella fackverks stolar så är dom självbärande (med hanbjälke osv)...
Men vänta nu!
En fackverkstakstol har väl ingen hanbjälke?
 
KnockOnWood skrev:
Men vänta nu!
En fackverkstakstol har väl ingen hanbjälke?
Jo?
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
hantverkare1 skrev:
Jo?
Var då?

Fackverkstakstol.jpg
 
Jag undrar oxå var finns hanaspännet på en fackverktakstol till ex den som är bifogad ovan ???????
Och en takstol med hanaspänne är inte sjävbärande
 
Jag tror många felaktigt kallar underramen för hanbjälke.
 
  • Gilla
Steffo1980 och 1 till
  • Laddar…
verktygsgurun skrev:
Jag tror många felaktigt kallar underramen för hanbjälke.
Korrekt!
Jag ger mig!

Menade underramen men tänkte hanbjälke då jag fick för mig att det hette samma på båda.

(Alltid fått mina stolar färdigspikade och upplyfta på rätt plats utan mellanlandning, iofs så kanske det inte duger som ursäkt?)
 
hantverkare1 skrev:
Korrekt!
...
OK, då talar vi samma språk :)

Frågan kvarstår: Varför går TS tak i vågor?
Jag tror fortfarande att det för att man mixtrat med bärande väggar mellan vardagsrum och entré.
 
hantverkare1 skrev:
...kanske det inte duger som ursäkt?)
Jodå, allt duger :)
 
Fackverkstakstolar kan böja ned rätt mycket efter några år. Dels var kanske inte kvalitén den bästa på trät, spikar kan rosta av osv. Mina takstolar som jag bytte ut hade en hängning på underarmen på 4cm på en 5m sträcka. Jag gissar på att i TS fall har man fördelat om lasten och ökat den så att isolering och under tak nu sitter i "yttertaket", detta ger en annan lastfördelning och kan påverka nedböjningen negativt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.