Nu har jag äntligen bestämt mig för hur jag skall bygga om trappan upp till mitt loft. Loftgolvet ligger på 220 cm höjd. Jag kommer att ställa min kyl mitt för loftet och ha en liten (och ganska brant) upp på en plattform som byggs ovanpå kylen (stödd av ben i något material, så att denna vilar på golvet och inte kylens tak). Stegen kommer upp på sidan av kylen och sen vrider man sig 90 grader när man kommer upp på plattformen, för att ta sista klivet upp på loftet.
Jag för försökt att rita hur jag menar:
Framifrån.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ovanifrån.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Från sidan.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad skall jag använda för material (funderar på stål för att göra delarna så smidiga som möjligt, eller är aluminium att föredra, eller trä...)?
Några tips om designen, tror ni det funkar?
 
Jag har byggt en sådan trappa och har ritningar på den, men jag undrar hur du kommer upp till loftet från kylskåpet. Det saknas 40 cm till nästa nivå.
 
Jag tänkte att själva plattformens ovankant förmodligen hamnar ca 10 cm ovan kylskåpets ovankant (behöver det vara något luftningsutrymme mellan plattformen och kylen?) så då återstår 30 cm Om det är för högt kanske jag får lägga till ett trappsteg "innerst" på plattformen, vad tror du?

Det skulle vara toppen om jag kunde få ta del av dina ritningar, vad använde du för material?
 
Sök på Google: "Alternating Stairs" för att lösa problemet med brant trappor. Sedan skickar jag ritningen som en PM.
 
Valdemar Atterdag skrev:
Sök på Google: "Alternating Stairs" för att lösa problemet med brant trappor. Sedan skickar jag ritningen som en PM.
Hej står inför ett trapp bygge på landet nästan identiskt med de jag läste om i tråden , har du kvar , och har du läst att dela med dig av ritningen skulle det vara en stor hjälp.

Kent.hedstrand@Gmail.com
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.