hej ska bygga ut mitt torp med 66 + 66 kvm och då har jag tänkt att bygga ett badrum på övervåningen och då är min fråga hur lär man gå till väga med allt regling av golv? och va är bäst att lägga klinkers och kakel eller ha plastmatta å klinkers på väggarna?
tack för alla svar:)
 
Vet inte riktigt vad du menar med "hur lär man gå till väga med allt regling av golv?". Det är ju bara att förstärka, jag dubblade upp med extra reglar mellan befintliga.

Vad som är bäst beror lite på vad man menar med "bäst".

Ur säkerhets- och täthetssynpunkt vill jag hävda att plastmatta är klart överlägset klinker. Men väger man in estetik tycker jag att klinkers är bättre. Själv har jag lagt ett nåtat teakgolv i vårat badrum, för mig är det allra bästa ur alla perspektiv. Tätast, tåligast, skönast och snyggast :)

Om du inte har duschkabin så är det framförallt i duschen som det är extra viktigt att det blir tätt och bra. Vi har klinkers på väggen i duschen och den har jag satt med epoxy-fix och epoxy-fog, som är vattentät. På så vis blir det ingen fukt bakom klinkersen i duschen.
 
  • Gilla
torpet81
  • Laddar…
okej det är bara att regla upp på cc 30 då? men för att få golvet i badrummet i samma höjd som resten av rummen, då måste man väl ha andra reglar. för det man lär göra är väl flyt spackla golvet för att få lutningar till brunnarna? och måste fråga va ett nåtat teakgolv är :) ?
 
Om du vill ha det färdiga golvet i samma nivå som resten, ja då har du lite att pyssla med, och då förstår jag bättre din fråga också. Då måste du ju sannolikt sänka befintligt bjälklag på ett eller annat vis. Kan du verkligen inte leva med att golvet kommer några cm upp?

Ett nåtat teak-golv är ett trä-golv, gjort av träslaget teak. Teaken läggs med ett litet mellan rum, normalt 4-6mm, detta mellanrum fyller man med en särskild fogmassa, så kallad nåt-massa.

Ofta kallas golv som har detta utseendet för "skeppsgolv", men de är sällan av teak och sällan nåtade på riktigt sätt. I ett badrum är det dock viktigt eftersom det ska tåla vätan. Moderna segelbåtar har ibland nåtade teakdäck.
 
  • Gilla
torpet81
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.