Ska snart dra igång badrumsrenoveringen och möter givetvis på frågetecken. Vägg i vägg med badrummet ligger en gaderob på ca 1,5m2 som vi tänkte ta livet av och använda som duschutrymme. Huset är byggt i lättbetong och så även gaderoben. Vi kommer alltså öppna väggen inifrån badrummet. Men sen kommer problemet. Dörren som går in till gaderoben ska sättas igen på något sätt. Men hur ??? Har blivit avrådd från att regla och sedan gipsa. Dom jag har pratat med ( plattsättare ) tycker vi ska mura igen den pga att dom tror det blir svårt att få materialen att möta varandra och att det kan uppstå rörelse. Vad tror ni? Till saken hör också att vi kommer att montera in tre styck glasbetongblock för att matcha ytterdörren som ligger i samma linje som dörren vi ska bygga igen.

-q-skruvm_ek.jpg

Så vad är bäst? Mura eller inte? Och hur får man tätt runt glasblocken? Många frågor blir det ;)
 
Tjena Gutte

Har gjort samma projekt som du ska göra. Jag tänkte först mura men det blev tillsist reglad gipsvägg. Jag tycker själv bättre om en gedigen murad vägg men tidsåtgången mellan dom båda alt. var allt för stor för att jag skulle kunna motivera en murad vägg........för frugan =)

Jag tror ej det är risk för rörelser, det borde vara större risk i ett trähus med reglade väggar överallt i såna fall. Det gäller förstås att remsa/spackla i skarven. Jag satte även fyra/fem tvärgående reglar för att göra allt så styvt som möjligt.

Allt har funkat bra än så länge!

/ PJ
 
Vi satte igen en dörr och flyttade en vägg i vårt badrum (husets stomme lättbetong), och det reglades med plåt-(? inte trä)-reglar, sattes plywood och sen gips.

Har inte funderat över att det skulle vara fel.
 
Har gjort samma projekt som du ska göra. Jag tänkte först mura men det blev tillsist reglad gipsvägg. Jag tycker själv bättre om en gedigen murad vägg men tidsåtgången mellan dom båda alt. var allt för stor för att jag skulle kunna motivera en murad vägg........för frugan =)
Tycker också att det känns bäst med murad vägg, men har din reglade vägg funkat så varför inte ;) Det är ju som du säger mycket mer jobb samt kostnad för att mura igen hålet.

Vi satte igen en dörr och flyttade en vägg i vårt badrum (husets stomme lättbetong), och det reglades med plåt-(? inte trä)-reglar, sattes plywood och sen gips.

Har inte funderat över att det skulle vara fel.
Det är ingen som har sagt att det är fel att regla. Bara blivit avrådd från det. Men plåtreglar kanske kunde vara ett alternativ.
 
Reglad vägg med införda glasbetongblock in i en utsågat gipsskivlucka? Så många olika material ( stål, gips, isolering,spackel, membran, kakel osv. resulterar i många arbetsmoment där man kan missa något i en väggbit i en dusch?
Jag skulle definitivt lysna på plattsättare som ger dej den enklaste att utföra och det mest hållbara tips! Varför vill du göra det mera komplicerat än det behövs? En gedigen murad vägg som tål att luta sej emot och som är ljudtättare än en gipslåda är att föredra i en dusch, tycker jag
gaia
 
Jag håller med dig Gaia, frågan är bara om jag reder ut att mura själv. Därför undrade jag om man kunde regla istället då detta är busenkelt. För att hålla kostnaderna nere så vill jag göra det mesta själv, och en murare kostar dollars :( Men man kanske skulle ge sig på och prova ;D
 
Gutte skrev:
Men man kanske skulle ge sig på och prova ;D
Gör det! Det kan inte vara svårare än att borra, spika, skruva, såga  i ett trähus...... undersök vilken material du behöver och sätt igång. Du bor ju i ett stenhus (grattis!) så det är högsta tid att prova på nya arbetstekniker ;). Det är alltid mentalt svårt och omständigt  att sadla om från trämaterial till murbruk men du blir överraskad hur enkelt det är. Dörröppningen försviner på en eftermidag och då har du glasblock inmurade också i samma väva  ;). Det är anskaffning av material och verktyg som tar  tid men det gör man bara en gång och sen har man dom rätta "leksaker" till hands för kommande tillfällen..... det har du nytta av så länge du bor i ett stenhus ;). Själv hittade jag en låda med mina "leksaker" på en loppis ;D och instruktioner hur man gör på internetsidan  "dinbyggare".
Det finns gipsputs på marknaden som är lätt att arbeta med (har ej provat själv men dom som kan jämföra säger detta) för en fin finish på hallväggen. Väntar på en bild när du är klar!
LYCKA TILL!
gaia
 
Ja vad fan ;D Ska surfa runt och hitta beskrivningar under helgen. Lovar att återkomma med bilder när vi nu drar igång..... Kan dock dröja några veckor :)
 
Får erkänna att jag nog varken läste eller tänkte så noga, för våra innerväggar är reglade (det är bara källaren och golven som är i betong...), dvs det går ju inte alls att jämföra med det du ska göra. :-[

Sorry...

Tycker också att du ska mura. Måste vara svårt att få glasblocken på plats ordentligt annars.
Låter som att du har tänkt dig en väldigt snygg lösning, hur som helst.
 
Jag hittade Ytong på beijers hemsida. Är det lättare att jobba med än leca eller liknande? Verkar ju lättjobbat ;D Ganska mycket dyrare, men det går ju inte åt så mycket till ett dörrhål. Någon som har erfarehet?
 
Gutte skrev:
Jag hittade Ytong på beijers hemsida. Är det lättare att jobba med än leca eller liknande? Verkar ju lättjobbat ;D Ganska mycket dyrare, men det går ju inte åt så mycket till ett dörrhål. Någon som har erfarehet?
Ytong e klockrent för jobbet... MEn personligen had ejag tagit plåt reglar...lika bra...billigare...går fortare...men men
 
Ytong e klockrent för jobbet... MEn personligen had ejag tagit plåt reglar...lika bra...billigare...går fortare...men men
Tid har jag gott om ;) Problemet som jag ser framför mig är tätningen mellan gips och betong. Dessutom verkar det lättare att mura in glasblocken än att passa in dessa i en gipsvägg. Och det känns lättare att få det tätt runt dessa om man murar.
 
mr Z skrev:
Ytong e klockrent för jobbet... MEn personligen had ejag tagit plåt reglar...lika bra...billigare...går fortare...men men
men,men ... det gäller ju ett stenhus ;D
gaia
 
Mura är kul!

Hade själv lite ångest inför ett projekt med att riva en gammal garageport och mura igen den med Lecablock. Gick dock som en dans - till och med putsningen blev helt ok fast man var novis. När allt var målat smälte det nya ihop med omgivande mur. Det var också lättare än vad jag trodde att sätta in ett fönster i den "nya" väggen.

Om underlaget bara är i våg och sjysst är det bara att mura på. Du kan få klyva sista blocken mot taket men det löser sig när man väl kommit så högt. ;D

Jag fick i alla fall mersmak på att mura och börjar snegla på uteplatsen - en liten mur med inbyggd grill och ett litet avställningsbord kanske blir fint till nästa sommar. Får se vad frugan säger - badrumsrenoveringen kanske är mer prioriterad.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.