Jag ska installera två vattenmätare för att mäta vår förbrukning av varmvatten respektive totala vattenförbrukning och funderar på var jag ska sätta dem.
Först så undrar jag om man får sätta en egen vattenmätare INNAN husets ordinarie vattenmätare (se A på bifogad ritning)?
Annars så funderar jag på att sätta mätaren för varmvatten vid B och mätaren för kallvatten vid C. Den totala vattenförbrukningen blir då summan av dessa. Problemet med denna lösning är att jag funderar på om t.ex. mätaren för varmvatten ger utslag om jag tar kallvatten (eller vice versa)? Jag tänkte att vattnet kanske rör sig i ledningarna både uppåt och nedåt efter förgreningen? Hur långt ifrån varann måste mätarna sitta i så fall?
Flödesmätarna ska vara godkända att montera vertikalt.
Placering av flödesmätare.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Räcker med en mätare till varmvattenberedaren. Kallvattnet tar du kommunens mätare minus VV mätaren.
 
Varför ska du sätta en mätare till på kallvatten??
Sätt mätare på sträcka B, då får du fram varmvattenförbrukning.
För att få fram kallvattenförbrukning så tar du och läser av din vattenmätare(inkommande) och drar av summan för din nya mätare.
 
Visst kan jag göra så, men jag tänker logga vattenförbrukningen så den visas i min dator/surfplatta med fina grafer och staplar. :)
Se http://www.logger2020.se/
Mina frågor kvarstår:
Är det tillåtet att installera en egen vattenmätare innan husets ordinarie vattenmätare (A)?
Kan det ge utslag på mätaren för varmvatten (B) om jag tar kallvatten eller vice versa (C)?
 
Det bestämmer din kommun, ring o fråga
 
Sätt mätare på B och C. Använd backventiler så blir det bra.
 
Jag har tänkt att låta rörmokaren installera mätarna. Han vet säkert vad det behövs för backventiler i så fall.

Jag har även skickat ett mail till kommunen nu ifall jag vill sätta en mätare på A (och B).
 
Jag har en mätare för att se hur många kWh som går till varmvatten. Jag har då inte sett att den påverkas något då kallvatten tappas i någon kran (man kan i en meny se flödet). Är varmvattenkranarna stängda så skall det ju inte kunna bli något flöde genom mätaren som den registrerar.

Min spontana reflektion med att ha en mätare före befintlig huvudmätare är att där sitter ju oftast huvudkranarna för avstängning av vatten om det är en mätarkonsol. Jobbigt att stänga av i gatan för att installera mätaren eller om det händer något med din mätare.

MVH

Andes
 
P
Först var jag nyfiken på vad du ska använda för flödesmätare. Tack för länken.

Sen skulle jag placera en mätare direkt efter kommunens för att kunna jämföra och sen en för varmvattnet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.