Att tex Amazon har lagt på Svensk moms när man tex handlar från UK eller DE är ju något som varit givet många år. Det finns ju tröskelvärden som säger att om omsättningen av postorderhandel överstiger XXX pengar/år så skall momsbekattning ske i köparens istf säljarens land (osäker på om det är beloppet som överskrider alt totalbeloppet som ska momsas i köparens land)

Många av oss på BH har ju gladeligen shoppat bal verktyg från framförallt DE o UK som båda har lägre momssatser än vad vi har i Sverige.

Döm om min förvåning då jag såg att Lawson nu lägger på Svensk istf brittisk moms:mad:

Är det någon som sett liknande hos andra butiker nyligen?


Några tankar runt detta:

Jag tror att gränsvärdet från UK ligger på 70.000GBP skulle inte förvåna mig om BH-verktygsforum är triggern för kanske 80% av denna försäljning.

Vem har tryckt på om detta? Är det Svenska skattmasen som har hängt på BH och kollat var vi handlar och därefter kontaktat den brittiska skattemyndigheten?

Gäller denna tröskel bara årsvis, mao att dom går tillbaka till UK moms 1 Jan?

:confused:
 
En ren gissning från min sida är att det utgår från förra räkenskapsårets resultat. Ligger man över gränsen måste man momsa i kundlandet året efter., och då naturligtvis från första kronan.

Det är väl också troligt att Lawson är ett laglydigt företag och att svenska skattmasen inte måste jaga dem för att de ska göra rätt.
 
På all import/export och försäljning inom EU redovisas detta till det lokala landets skattemyndigheter en gång i månaden. Så det är en EU lag. Respektive företags skattekonto reagerar nog automatiskt när tröskelvärden är uppnådda. Har för mig att när tröskeln är överskriden så rapporteras det också till Skatteverket också i Sverige. Den som vill läsa mer kan kika på Skatteverkets hemsida, det står mycket om saken där, med exempel mm på olika köp inom och utom EU mm.
 
Intressant, men om det är så att man ska vänta tills omsättningströskeln har nåtts så borde man ju kunna handla billigare i början på året för det är väl så att momsen upp till tröskeln beskattas i säljarens land.
 
D
Nej, när tröskeln är uppnådd så måste man registrera sig i mottagarlandet och då sker sedan all försäljning med mottagarmoms. Företag kan också själva välja att registrera sig i mottagarlandet oavsett om tröskelvärdet har uppnåtts eller inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.