Hemmakatten
Vi har några bänk- och hyllskivor i massiv valnötslamell, ca 38 mm tjocka. På ena skivan har vi ett fult svart vattenmärke efter en blomkruka. Vad gör man? Misstänker att man måste slipa ner flera mm och det kan vi inte göra själva.

På andra skivor har vi ljusare, mer nötta partier. Skivorna är oljade med Danish Oil. Den skiva som har ljusare nötta partier har jag slipat med 200 papper och sedan 120 papper, men efter inoljning är partiet fortfarande ljust.

Tacksam för lite tips.
 
Det beror ju på hur djupt vattenmärkena gått men det är nog svårt att slipa ner det och få det bra tyvärr...
Jag har använt lite pigmenterad olja på vårt matbord där jag behövde slipa...
 
Hemmakatten
Pigmenterad olja fungerar inte eftersom skivorna är en del av en hel vägg i valnöt med skåp mm. Skivan går att ta loss, skulle man kunna lämna in den någonstans och få den nerslipad? Det har ingen betydelse utseendemässigt om den skulle bli 2-3 mm tunnare, men frågan är om det det räcker?

De ljusa fläckarna på andra skivor undrar jag om jag använt för fint sandpapper och kanske lipat för lite?
 
Testa först med att bleka fläckarna med oxalsyra. (Lös upp i vatten, pensla på fläcken och låt torka. Borsta och dammsug upp löst pulver och eftertorka med vatten. Använd andningsskydd, skyddsglasögon och gummihandskar.)
Om det funkar räcker det med lite slipning och ny inoljning.
/B
 
bengtn skrev:
Testa först med att bleka fläckarna med oxalsyra. (Lös upp i vatten, pensla på fläcken och låt torka. Borsta och dammsug upp löst pulver och eftertorka med vatten. Använd andningsskydd, skyddsglasögon och gummihandskar.)
Om det funkar räcker det med lite slipning och ny inoljning.
/B
Jag har bra erfarenheter av oxalsyra på ek. Inte så dyrt heller.
 
Hemmakatten
Tack för tips, ska försöka med oxalsyra (men inte denna helg).

Men de ljusa partierna är där man suttit med armar och armbågar och nött och det har blivit "blankslitet", vilket är anledningen (tror jag) till att jag inte lyckades slipa ner tillräckligt, men vore glad om någon kunde bekräfta min teori.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.