Vi har tvättstugan i källaren och har funderat på ett tvättnedkast från två våningar ovanför. Hur löser man det på ett billigt och bra sätt? Vilken diameter/material bör det vara på röret eller trumman?
Har tänkt på ventilationsrör eller tillverka en rektangulär plåttrumma runt 25cm i diameter. Inkasten kommer att hamna ca 125cm upp på väggen. Utloppet slutar med en 45 gradare i väggen rätt in tvättstugan. Kom med tips!
 
Varför plåt??

Kan du inte bara bygga schaktet med plyfa??
 
Nix skrev:
Varför plåt??
Kinglace är kanske plåtslagare ;).
 
Vi ritade in ett tvättnedkast och var helnöjda med idén - tills vi upptäckte att avväxlingen för vår trappa pajade hela idén. Det tog ett tag att smälta att vår smått genialiska grej inte gick att genomföra.

Vi hade en idé att använda stora avloppsrör i diameter 25-30 cm, men var oroliga att röret skulle bli statiskt elektriskt så vissa plagg skulle fastna i röret :D :-/.




 
Kul att fler är inne på liknande ideér, vi kommer att ha en trumma från övervåningen rätt ner i tvättstugan och jag tänkte bygga den rektangulär / kvadratisk i MDF.

Problemet är ju hur man får upp den rena tvätten, man kanske ska komplettera med en hiss?
 
Du får väl dressera.
Hunden, barnen eller partnern; det som verkar enklast.

(Skulle tro att det blir du som springer...)
 
Jag har också alltid velat ha ett smutstvättnedkast till tvättstugan, kommer förmodligen att få det då vi inom snar framtid ska renovera badrummet. Jag hittade en artikel i en bilaga till Gör Så Här nr: 14/2002. Där använder de sig av 160mm kloakrör i pvc och insidan av röret är väldigt halt som gör att tvätten glider lätt igenom. Om man planera att sätta detta i badrummet får röret inte föras genom golvet i den vattenbelastade delen av våtrummet,dvs närmare än 50 cm från duschhörn eller badkar. Dessvärre har jag försökt att hitta artikel om detta på http://www.gorsahar.com/ utan resultat. Vet ej om man kanske kan få tag på gamla nr. genom prenumerationstjänst el. kundtjänst. Värt ett försök!
 
Biva skrev:
Där använder de sig av 160mm kloakrör i pvc och insidan av röret är väldigt halt som gör att tvätten glider lätt igenom.
ø 160 mm tycker jag är i minsta laget. Ska du slänga ner ett par jeans eller en stickad tröja får du nog hjälpa till med ett kvastaskaft ;D!
 
Dela nedkastet för "direktsortering"...? Då har man sparat in sorteringstiden och kan använda den till att hämta upp tvätten.
/ulle
 
  • Gilla
Odegarden
  • Laddar…
Jag har tvättnedkast hemma, vet att det är gjort i trä. Ska kolla upp vad det är och storlek när jag kommer hem, om någon är intresserad.

 
PVC rören går att få i större storlek om så önskas. ;D
 
När mina föräldrar byggde hus 1979 så satte de in ett tvättnedkast. Det var gjort av 12 mm spånplatta 35*35 cm. Det krånglade aldrig, inga kläder fastnade. Däremot fastnade nästan min bror en gång när han skulle klättra mellan våningar. Kan vara värt att tänka på om ni har barn.

Mina föräldrar hade nedkastet i ett skåp i badrummet ovanför tvättstugan.
 
Lyllo dig!

Ett rör ner till tvättstugan borde vara standard.

När Ni ändå är igång med geniala lösningar, varför inte satsa på 2 separata rör för PET flaskorna och burkar? :D

Finns det någe värre än att bära ner eländet till garaget? I vår barnrika familj dricker de läsk, vi vuxna dricker mineralvatten - det blir hur många flaskor som helst. Vilken dröm att släppa ner dem i ett hål i köket, så rusar de ner genom röret och rakt ner i en sopsäck!

(helst skulle man vilja att själva pantningen skedde redan här och det kom ut ett kvitto, men den lösningen blir nog lite dyr).

Med Vänliga Hälsningar
Erica
 
  • Gilla
ulfand
  • Laddar…
Tvättnedkastet fungerar! byggde av vita hyllplan 18x300x2600. Billigt och lätt att skruva ihop. Vi har provat med stora lakan och diametern (300x264)räcker mer än väl.

Förut slängdes tvätten nerför källartrappen och det var lätt att snubbla i trappappan.


 
Nu har även vi fått tvättnedkastet på plats, dock blev det PVC rör som var ø 20 cm.
Tvättnedkastet fungerar utmärkt och även vi slipper numera smutstvätt i källartrappen :D.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.