Eftersom jag överväger att köpa en pelletspanna och därmed skrota den gamla oljepannan, undrar jag vad det kostar på ett ungefär att få en sådan installerad om gamla pannan är bortmonterad.
Krävs det en certfierad hantverkare/installatör för just värmesystemsinstallationer?
 
Det beror nog väldigt på förutsättningarna. Och hantverkaren. I mitt förra hus bytte jag ut oljepannan mot en Focus PE-20 pelletspanna. Första firman jag frågade offert hos skulle ha strax över 40 tkr inklusive pannan (den kostade vid tillfället 21,5 tkr på Rinkabyrör).
Företaget jag till slut valde gjorde det för 27 tkr, varav pannan var specificerat till 22 tkr. Dvs arbete och diverse rörkrökar hamnade på runt 5 tkr. Det tog den killen en knapp dag, men då var jag med och hantlangade lite.

Så det kan nog dels skilja en hel del beroende på vem du frågar. Men framför allt på dina förutsättningar! Mitt byte var nog ett väldigt enkelt jobb skulle jag tro.
 
Beetleboy skrev:
Det beror nog väldigt på förutsättningarna. Och hantverkaren. I mitt förra hus bytte jag ut oljepannan mot en Focus PE-20 pelletspanna. Första firman jag frågade offert hos skulle ha strax över 40 tkr inklusive pannan (den kostade vid tillfället 21,5 tkr på Rinkabyrör).
Företaget jag till slut valde gjorde det för 27 tkr, varav pannan var specificerat till 22 tkr. Dvs arbete och diverse rörkrökar hamnade på runt 5 tkr. Det tog den killen en knapp dag, men då var jag med och hantlangade lite.

Så det kan nog dels skilja en hel del beroende på vem du frågar. Men framför allt på dina förutsättningar! Mitt byte var nog ett väldigt enkelt jobb skulle jag tro.
- Tackar för info. Jag behöver något i grunden att utgå ifrån när jag kollar runt med hantverkare. Men i ditt fall - tog de då bort din oljepanna för det priset också? Eller var det inlyftning och montering av nya pannan på tom yta s.a.s?
 
Rörmokaren tog bort oljepannan så det var från oljepanna till pelletspanna så att säga. Sen var jag som sagt med och hjälpte till, men det var väl mest för att tunga lyft där det var bra att vara två.
Det dom däremot inte gjorde var att installera själva pelletsbrännaren, det gjorde jag själv efteråt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.