Hej

Jag funderar på att isolera snetaket för att kunna ta bort isoleringen i takbjälklaget så vi kan
öppna upp till nock.

Huset är ifrån slutet av 1700 talet och består idag av ett iolerat takbjälklag

Huset har takåsbalkar som går längst med huset, ovanpå dom vilkar panel som ligger omlott, tror det kallas för lockpanel, ovanpå det är läkt och tegel med ganska brant lutning.

Jag ska lägga om taket, nya pannor, troligtvis betongpannor, samt vanlig underlagspapp eller underlagsduk som är diffusionsöppen. ev. byta ut vissa brädor om dom är dåliga, kanske t.o.m lägga på spånskiva för att få ett plant underlag till pappen/duken.


Pga takåsbalkarna kan jag ej få en luftspalt mellan isoleringen och panelen. Balken skär av spalten.


Hur kan jag göra detta?

Funderar på lösullsisolering som är diffusionsöppen, tillverkarna säger att man ej behöver luftspalt då, men dom förutsätter väl att det är diffusionsöppet ovan då? Det blir det ej med panel, osb och pappen.


Detta måste gjorts 1000 ggr innan någon som har förslag?

ps. glömde rita in i skissen att jag tänkt ha platsfolie alt duk, efter isoleringen mot rummet.

Se skiss.
snetak.JPG
Projektören

Mvh
 
Redigerat:
  • Gilla
Henrik A
  • Laddar…
Hus från 1700-talet gör sig bäst med naturliga isoleringsmaterial.
Eftersom du ändå skal byta pannorna kan du bygga på locken med 45x45 och lägga ett råsponttak (+ papp + pannor) på det. Då får du din luftspalt.

Jag tycker ditt gamla hus förtjänar tegelpannor...
 
  • Gilla
PAF
  • Laddar…
1700-tals hus med PU skum ... ohhhh ... hörde jag ordet skottpengar borta på byggnadsvårds tråden ...
 
  • Gilla
RoTe och 2 till
  • Laddar…
haavard skrev:
Jag tycker ditt gamla hus förtjänar tegelpannor...
Håller med till fullo!

Kanske du skall bromsa lite och läsa igenom några böcker om byggnadsvård innan du renoverar sönder huset. Det är betydligt bättre/billigare att göra rätt från början.

Jag tror att ångbroms och cellulosaisolering kan vara en tanke. Var försiktig med plast i gamla hus.
 
Ja ångbroms och cellulosaisolering eller ekofiber, verkar va en bra ide. Kanske en bra ide att bygga på locken med regel 45x45 sen lägga på osb skiva ist för råspont pga att det är billigare per kvm. Frågan är om man verkligen behöver 45 regell som luftspalt skulle kanske räcka med 25x38´. Jag har ju redan lock som gör att det blir extra luftpalt då skulle det bli 22+25 i ena facket och bara 25 i andra. Vad tror ni?
Eftersom lockpanelen inte blir helt tät mot isoleringen på insidan borde man väl ha nån vindduk mot panelen sen isolering sen ångspärr?


Tegelpannor eller betongpannor, det är kostnadsfråga. vet inte vad tegelpannor kostar, men har hittat betgonpannor för 59 kr kvm.
 
25x38 räcker säkert.
Jag tror (!) inte du behöver duk under lockpaneltaket. Bara bra om fukten hittar en enkel väg ut.

Tegel eller betog är också en estetisk fråga. Du kan ju hitta begagnat också.
 
Ja du skall absolut ha en vindduk mot lockpanelen. Kör du med diffusionsöppen isolering så kör inte med plast, använd ångbroms istället....

Jag är tveksam till OSB som undertak. Normalt kör man takplywood eller råspont. Men det är mest en magkänsla, kanske funkar?
 
Varför måste det vara vindduk? Sugs värmen ut annars?
 
haavard skrev:
Varför måste det vara vindduk? Sugs värmen ut annars?
Lockpanelen är ju inte helt tät, och man vill ju att den "varma" luften skall stanna och inte vädras ut. Samma som paneler, vindduk för att förhindra att luftrörelser ventilerar bort värmen eller att kall luft blåser in.
 
Jag håller med om att man normalt kör med råspont eller takplywood, anledningen är att det gå fort och att dom klarar av spännvidden på cc 1200 ifrån takstolarna, vilket antagligen inte OSB skiva skulle göra, i det här fallet är det ingen spännvidd att tala om, och råsponten är ju inte impregnerad med något så dom tål ju inte fukt/vatten bättre än en OSB skiva. Så det borde funka med OSB, det är ju en viss skillnad i pengar.

Klart det är en esikfråga om betongpannor eller tegelpannor, fick fram priset 186 kr/kvm för tegel, och betong 59 kr kvm.
186-59 x 250 kvm = 31750kr i skillnad,plus kanske 500 i skillnad för nockpannor m.m. så jag vet inte om det är värt 35000 kr mer för att få tegel. Finns det någon annan föredel med tegelpannor? håller länge, svårare för mossangrepp?
 
  • Gilla
Rasmus95
  • Laddar…
Ja, pu är en utmärkt isolering; särskilt i gamla hus.

Sen tycker även jag att du ska ha tegelpannor. Till skillnad från isoleringen syns ju dessa och alltid trevligt att bevara utseendet.
 
Thomasx, vet du någon PU isolerings entreprenör som jobbar i södertälje/stockholmstrakten?
 
Projektören skrev:
Thomasx, vet du någon PU isolerings entreprenör som jobbar i södertälje/stockholmstrakten?
Hör med Isopol i Norrköping, de jobbar i större delen av sverige. Pratar mycket men när jag anlitade dem var de trevliga, kunniga och prisvärda. och jag vet att fler på forumet anlitat dem nyligen och varit nöjda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.