krypgr-direktel-ftx;1858054... Är det någon här som känner till några verkliga skadefall av kondensvatten från välisolerade ventilationsrör? Om svaret är JA skrev:
Svar nej.

Men jag vet att det är högst ett par/några dagar per år då man känner att det skulle vara skönt att kyla ner lite.

Jag hävdar bestämt att detta är ett icke-problem i bostäder i vårat land.
 
krypgr-direktel-ftx skrev:
Är det någon här som känner till några verkliga skadefall av kondensvatten från välisolerade ventilationsrör? Om svaret är JA, finns det länkar eller annan lärdom som vi "vanliga" hemmapulare kan del av?
Jag tydligör frågan: Är det någon här som känner till några verkliga skadefall av kondensvatten från välisolerade ventilationsrör UTAN kondensisolering?

KnockOnWood skrev:
Svar nej.

Men jag vet att det är högst ett par/några dagar per år då man känner att det skulle vara skönt att kyla ner lite.

Jag hävdar bestämt att detta är ett icke-problem i bostäder i vårat land.
Instämmer, har man god ventilation (FTX) i huset och inte alltför stora fönsterareor mot söder så klarar man sig gott o väl utan AC. Är man noga med stängda dörrar/fönster dagtid och styr aggregatet så att det kyler ner huset med den svalare nattluften så behöver man inte både hängslen o livrem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.